Byggahus.se
Hej! Ser en massa trådar om val av skivor så egentligen kanske svaret på min fråga finns nånstans i "djungeln" men jag lyckas inte hitta det, så jag startar en ny tråd och hoppas på lite tips.

Har kök i fritidshuset (vinteruppvärmt) som ska bytas. Väggarna är kakel på gips, så skivorna lär ju ta rejält stryk när jag tar bort kaklet
Ska sätta IKEA kök och med deras upphängningsskenor är det inga problem att hitta reglar att skruva dom i.
Men vad ska jag sätta för skivor? Av "tekniska" skäl kan jag inte ta bort nuvarande skivor utan att åka på att byta tak och golv så dom måste sitta kvar.
Yttersta skiktet kommer att vara FIBO våtrumspanel.
Räcker det med ett lager gips till eller tycker ni att jag ska köra spån (hur tjock isåfall?) för att få fäste för FIBO skivorna, eller kombination OSB/Gips? Eller nåt annat?

/Kent
 
Hmmm, är det verkligen inte nån som har nåt tips att ge?
 
Det är svårt att ge ett råd när man inte riktigt förstår dina tekniska skäl. Jag skulle riva ner skiten som sitter där och bygga nytt och då se till att det blir lodrätt och i vinkel (om du bygger i vinkel). Och då skulle jag ta ett lager plyfa och ett lager gips.
 
Hej

Vi satte en bänkskiva i laminat i vårt "kök" i attefallshuset och sedan en likadan bänkskiva som stänkskydd.
/B
 
I kök finns inga tätskiktskrav så vad du väljer för ytskikt på väggen spelar i princip ingen roll. Huvudsaken (i min mening) är att ytan är avtorkningsbar men där gör man ju som man vill. Vissa har även synliga betongväggar i kök nuförtiden.
Ska du riva ner kakel som sitter på gipsskivor får du nog räkna med att hela gipsskivan kommer följa med så hur du än vrider och vänder på det kommer du nog behöva byta ut gipsskivorna också. Ska man sätta upp ett kök och framförallt med en skena så är det väldigt tacksamt om väggen är rak. Om du nu blottar väggen med synliga reglar så kan jag rekommendera att du sätter in kortlingar mellan reglarna där upphängningsskenan ska sitta, om du sedan kompletterar med OSB/Plywood bakom så har du en väldigt bra vägg där du i efterhand kan montera saker på väggen utan att behöva använda gipsexpander. Men du skulle lätt klara dig med att bara kortla och gipsa.
 
jag hade sågat bort gipset med ett multiverktyg och sen gjort rent mot reglarna. Då har man tillfälle att dra om eventuell el bakom. Sen på med nytt gips och kakla sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.