Byggahus.se
Jag har bytt ut några skivor på en vägg och satt ny gipsskiva, på ett ställe blev det lite mer glapp mellan en gammal MDF-skiva och det nya gipset, ca 10mm.

Hur bör jag göra här, tänker mig att jag har i alla fall tre alternativ;

1. Börja om och sätta dit en ny gipsskiva som passar bättre (detta är dock ganska svårt eftersom inpassning av gipsskivan sker mot ett snett hörn, det är risk att det blir nåt motsvarande fel igen).
2. Kapa till en smal bit gips som jag fäster dit med tex latexfog.
3. Inte göra nånting och istället ta det med målaren när det är dags att tapetsera och måla rummet.
 
  • Vägg under konstruktion med synligt isoleringstejp, träregel, gipsskiva och en del av en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
O octomore skrev:
Jag har bytt ut några skivor på en vägg och satt ny gipsskiva, på ett ställe blev det lite mer glapp mellan en gammal MDF-skiva och det nya gipset, ca 10mm.

Hur bör jag göra här, tänker mig att jag har i alla fall tre alternativ;

1. Börja om och sätta dit en ny gipsskiva som passar bättre (detta är dock ganska svårt eftersom inpassning av gipsskivan sker mot ett snett hörn, det är risk att det blir nåt motsvarande fel igen).
2. Kapa till en smal bit gips som jag fäster dit med tex latexfog.
3. Inte göra nånting och istället ta det med målaren när det är dags att tapetsera och måla rummet.
Fyll med gipsbruk…
 
  • Gilla
p-pennan
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Fyll med gipsbruk…
Ja jag kom på att jag glömde ett ytterligare alternativ "fyll ut glipan med lämplig massa"
 
R
O octomore skrev:
Ja jag kom på att jag glömde ett ytterligare alternativ "fyll ut glipan med lämplig massa"
Bättre du fyller själv än betala målaren så denne får torkningstider i onödan…
 
R Rejäl skrev:
Bättre du fyller själv än betala målaren så denne får torkningstider i onödan…
Jag håller med i princip, samtidigt så saknar jag grejer för att blanda till gipsbruket, men det brukar ju bli att behovet återkommer även senare. Behöver man behandla MDF-sidan med nåt innan man sätter dit gipsbruket, jag antar att det skulle svälla när vattnet i bruket sugs upp?
 
R
O octomore skrev:
Jag håller med i princip, samtidigt så saknar jag grejer för att blanda till gipsbruket, men det brukar ju bli att behovet återkommer även senare. Behöver man behandla MDF-sidan med nåt innan man sätter dit gipsbruket, jag antar att det skulle svälla när vattnet i bruket sugs upp?
Du behöver bara en liten spackel till att blanda det lilla som syns på bilden är inte mycket en kaffekopp i mängd kanske max…
 
Claes Sörmland
Jag gillar cementbaserad filler med lättballast. T ex Husfix eller varför inte Bostik Filler 3060 repair.

Bara att gucka ihop pulver i något kärl som kan offras, typ en plastburk för glass med lite vatten. Rör med en träpinne eller en sked. Sen fyll upp. Dra av noga med en stålspackel så att det finns fyllmån för vanligt väggspackel. Man vill helst inte slipa sådan massa när den har stelnat.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.