P
Ska lägga 4,5 kvm 8 mm golvvärme i badrummet. Är det ett måste att provtrycka ? hur vanligt är det att en slang läcker ?

Att slangen läcker ny, direkt ur kartong, är ytterst osannolikt.
Jag är rätt övertygad om att de flesta skadorna uppstår i hanteringen när den najas fast i armering och det trampas runt innan gjutning/flytning.
Å andra sidan är ett läckage förargligt. Bara att bila upp med stora skador som följd. Så kan du trycka så gör det.

Jag provtryckte samtidigt som jag spolade igenom slangen. Alltså jag var ändå tvungen att fixa lite kopplingar så att jag kunde spola ur luften ur slangen, Att då skruva dit en manometer för att mäta tryck med stängda kranar i båda ändar är ju en relativt liten sak. Manometern kostade typ 15 kr.

P
Jo jag har kommit fram till att det nog är lika bra att göra en provtryckning men helst med luft då vatten blir bökigt att få till i det här läget. Gäller att hitta rätt prylar bara.

Luft funkar inget bra att provtrycka med. Du kommer inte att upptäcka små läckor eftersom det måste läcka ut rätt mycket luft innan det märks på trycket.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
P
Ok. Då får jag dra en vattenslang från nedervåningen om det inte går att skruva nåt direkt på handfatskranen.

Var det inte svårare än så?

P
Svårare och svårare vet jag inte men mer slabb med vatten än luft i alla fall men är det ingen bra ide med luft så får det bli vatten. Ska rota igenom alla bra att ha lådor och se vad jag hittar :)

P
Byggde ihop lite prylar. Hoppas det fungerar som tänkt.
Mässingsventil kopplad till ett tryckmätarur mot mönstrad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det var något i den stilen jag gjorde. Men du behöver två slangar. Du måste spola igenom slinga i 20 minuter eller mer. Du ser när det slutar komma luftbubblor ur slingan, kör sedfull spolning i 10 - 15 minuter ytterligare.

Kolla rörtillverkarens instruktioner för provtryckning. När jag körde (reglerna har ändrats senare) så skulle man först köra upp trycket till dubbla normala arbetstrycket, om jag minns rätt. Sedan skall man efter en halvtimme se att trycket sjunker lite. Det beror på att slangen expanderar. Så släpper man ut tryck ner till normaltryck, och så ser man efter en halvtimme att trycket ökat av sig själv, det beror på att slangen då drar ihop sig iom. trycksänkningen.

Finns det en läcka så märka aldrig den tryckökningen.

För att detta skall fungera så får det inte finnas en enda gnutta luft. Sedna är det bra om du kan ha slingan sluten så att det aldrig kommer in luft i den igen. Då måste den spolas ur igen.

P
Tanken var att på balofixen ansluta en trädgårdsslang. Andra sidan mot pexslangen med push fit kopplingen mot nippeln. I andra änden av golvvärmeslangen sätter jag en till balofix som jag kan stänga när jag spolat ur luften.

P
Testar utrustningen
Manometer med mätare kopplad till rörledning som testar vattentrycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.