Skulle en sån här planlösning i köket kunna fungera, mer än i min fantasi?
I huvudsak, strunta i måtten på ritningen, de stämmer inte annat än på Y-axeln, det är mer principen jag vill ha andras synpunkter på, är det möjligt att arbeta i ett kök som ser ut på detta vis och totalt strunta i vedertagna kökslayouts-normer?
Det gråa partiet mellan de två "öarna" är del av den gamla väggen, och eftersom det är där ventilation och fläkt går idag så känns det mest praktiskt att bygga nytt kök runt den, men eftersom det är fullsketet med dörrar och gamla fina platsbyggda skåp på ena sidan går jag bet på att rita in det på något annat sätt med att få den arbetsyta jag vill ha.
Det enda som jag kunde se som "fel" med planlösningen var enkelt åtgärdat med att sätta en liten diskho även på "spissidan", annars så tror jag det funkar för mig såhär, men vad har jag missat i mina tankegångar?
I huvudsak, strunta i måtten på ritningen, de stämmer inte annat än på Y-axeln, det är mer principen jag vill ha andras synpunkter på, är det möjligt att arbeta i ett kök som ser ut på detta vis och totalt strunta i vedertagna kökslayouts-normer?
Det gråa partiet mellan de två "öarna" är del av den gamla väggen, och eftersom det är där ventilation och fläkt går idag så känns det mest praktiskt att bygga nytt kök runt den, men eftersom det är fullsketet med dörrar och gamla fina platsbyggda skåp på ena sidan går jag bet på att rita in det på något annat sätt med att få den arbetsyta jag vill ha.
Det enda som jag kunde se som "fel" med planlösningen var enkelt åtgärdat med att sätta en liten diskho även på "spissidan", annars så tror jag det funkar för mig såhär, men vad har jag missat i mina tankegångar?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag tror INTE det funkar.
Sätt DM, spis och vask på högra sidan. Offra det platsbyggda skåpet (eller flytta?) och ställ K/F där. Sen kan du ha förvaringsgrjer för tallrikar mm på vänstra sidan om du tycker det behövs.
Ovanstående kanske inte funkar av andra skäl?
Sätt DM, spis och vask på högra sidan. Offra det platsbyggda skåpet (eller flytta?) och ställ K/F där. Sen kan du ha förvaringsgrjer för tallrikar mm på vänstra sidan om du tycker det behövs.
Ovanstående kanske inte funkar av andra skäl?
Tror du kommer att..
Ångra dej...
Bli galen...
Att gå runt tror jag man ledsnar på ganska snart....
Ångra dej...
Bli galen...
Att gå runt tror jag man ledsnar på ganska snart....
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Du kommer att bli totalt vansinnig. Punkt.
På 40-talet gjordes statliga undersökningar av husmoderns arbete, då kom man fram till vad som fungerade bäst och det är därför alla kök sedan dess följer vissa principer, triangeln är en av dom. Gå in på IKEA's websajt och ladda ner deras köksplaneringsverktyg och följ råden dom ger.
En fundamental princip i ett kök är att du skall kunna gå mellan spis, diskho och kyl med ett steg (frys används mer sällan så den kan placeras längre bort även om jag inte rekommenderar det). Följ detta så blir du lycklig.
Läs in dig på SS 91 42 31 och denna länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_köksstandard
God Jul!
/Anders
På 40-talet gjordes statliga undersökningar av husmoderns arbete, då kom man fram till vad som fungerade bäst och det är därför alla kök sedan dess följer vissa principer, triangeln är en av dom. Gå in på IKEA's websajt och ladda ner deras köksplaneringsverktyg och följ råden dom ger.
En fundamental princip i ett kök är att du skall kunna gå mellan spis, diskho och kyl med ett steg (frys används mer sällan så den kan placeras längre bort även om jag inte rekommenderar det). Följ detta så blir du lycklig.
Läs in dig på SS 91 42 31 och denna länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_köksstandard
God Jul!
/Anders
Jag frångår övriga klagonissar och säger - klart det går. Visst, i alla moderna hus byggs det efter kökstrianglar och andra geometriska former men klart som tusan det går att leva utan det! I mitt kök från -32 finns inga sådana saker alls och det fungerar ändå. Det man får tänka på är ju HUR man använder köket, att jämföra med en köksstationerad hemmafru från 40-talet känns lite fånigt.
Jag har tex 8 - 9 steg mellan kylskåp och vask, ser inte det som något problem alls. Mellan vask och spis (eller kokplatta om jag skall vara ärlig) är det 4. Hur svårt är det egentligen att ta ett extra steg? Funderar man ens på det? I mitt förra boende så hade jag ett steg emellan men jag ser inte alls det som ett problem nu trots att jag har betydligt fler. Det är väl ren bonus om man tar några extra steg och slipper gå till gymmet i så fall.
Fyll kastrull med vatten och ris, gå till spisen och ställ på plattan.
Ta ut kyckling och grönsaker från kylen, gå till vasken med arbetsbänk.
Strimla kyckling och grönsaker, gå till spisen och häll i wokpannan.
Gå till kylen och hämta currypasta, fisksås och eventuellt chilisås som hälls i wokpannan.
Häll över kokosmjölk, ta med kastrull med ris och wokpanna till vasken, häll upp på tallrik och ta da....
Så svårt var det väl inte
Jag har tex 8 - 9 steg mellan kylskåp och vask, ser inte det som något problem alls. Mellan vask och spis (eller kokplatta om jag skall vara ärlig) är det 4. Hur svårt är det egentligen att ta ett extra steg? Funderar man ens på det? I mitt förra boende så hade jag ett steg emellan men jag ser inte alls det som ett problem nu trots att jag har betydligt fler. Det är väl ren bonus om man tar några extra steg och slipper gå till gymmet i så fall.
Fyll kastrull med vatten och ris, gå till spisen och ställ på plattan.
Ta ut kyckling och grönsaker från kylen, gå till vasken med arbetsbänk.
Strimla kyckling och grönsaker, gå till spisen och häll i wokpannan.
Gå till kylen och hämta currypasta, fisksås och eventuellt chilisås som hälls i wokpannan.
Häll över kokosmjölk, ta med kastrull med ris och wokpanna till vasken, häll upp på tallrik och ta da....
Så svårt var det väl inte
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Ett steg mellan ho - kyl - spis... det blir ett väldans litet och trångt kök det...
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Inte alls, vad jag sa var att ho-kyl-spis skall kunna nås med ett (l-å-n-g-t) steg. Fungerar utmärkt. Däremot kan själva köket vara mycket större, inget fel i ett stort kök med avlastningsytor för ugnsplåtar med bröd/bakverk på jäsning, nyss urtagen mat från ugnen som skall svalna osv.petersson79 skrev:
Själv har jag ett parallellkök från -57 som är 2x2.6 meter långt. Ena sidan har diskbänk och spis, andra sidan kyl, frys och arbetsbänk. Inga problem att laga bjudningar för 10 pers förutom att just avställningsytorna är för små.
/Anders - som ALLTID tar med lunchlåda och lagar själv
Föräldrahemmet hadde parallellkök på 2,4X3.1 i matlagningsdelen. Samma problem som anders med avlastningsytor men förutom det så var det ett mycket trevligt kök att jobba i, just för att man slapp springa ihjäl sig hela tiden
Jag anser att den så kallade kökstriangeln gärna kan strykas, den bygger på att en hemmafru eller ett hembiträde har ensam makt i köket, och man går gärna på varandra i ett sådant kök om man lagar mat tillsammans. Men det innebär ju inte att man kan gå så långt som att ha ett omvänt U-kök med en vägg mitt i.
Om du ändå känner att det är så det ska funka så tror jag det blir trevligare att tänka restaurangkök och byta plats på disk och spis om det går. Dvs då kan du stapla disken i köksdelen och den so lagar mat får varamed i umgänget kring köksbordet. Ovärderligt när man ska servera buffé dessutom och vill ställa upp en del mat på varmhållning på spisen. En liten ho nära spisen för att ta vatten till matlagningen, hälla av pastan mm är en mycket bra idé.
Om du ändå känner att det är så det ska funka så tror jag det blir trevligare att tänka restaurangkök och byta plats på disk och spis om det går. Dvs då kan du stapla disken i köksdelen och den so lagar mat får varamed i umgänget kring köksbordet. Ovärderligt när man ska servera buffé dessutom och vill ställa upp en del mat på varmhållning på spisen. En liten ho nära spisen för att ta vatten till matlagningen, hälla av pastan mm är en mycket bra idé.
Olika bud, men flest negativa, mm, det är kanske så... :S Tack alla för synpunkterna!
Den sak jag får absolut bryt på idag i vårt nuvarande kök är att maken alltid, ofelbart, börjar plocka i och ur disken när jag lagar mat och springer i vägen, ska in i skåpen vid spisen, förväntar sig att jag ska släppa det jag har för händerna i samma sekund som han trär fram en bytta som ska in i grytskåpet etc. Jag brukar säga att han leker med döden, betänk att jag har ett knivblock bredvid mej!
Jag tror alltså att jag skulle kunna leva (och leva bra!) med den okonventionella lösningen som sådan, sättet jag lagar mat på är att jag förbereder och plockar fram allt innan jag ställer mig vid spisen, men ska man se i ett vidare perspektiv som andrahandsvärde den dag man kanske ska sälja, så kanske det är bättre att gå klassiskt.
Håller därför på och skissar på alternativa lösningar, och det kan nog bli bättre, faktiskt.
Har "vänt sida" och har köksdelen som ett "L" helt på nuvarande matplatssidan, och matplatsen får flytta till utanför skafferiet, och istället för hel öppning mot matsalen blir det en "serveringsöppning" från köket.
Det blir lite större ingrepp för att få fram vatten och avlopp dit där de ska vara då, men å andra sidan är det ändå ett totalt stambyte som gäller i kåken, så att flytta det några meter sidvärtes är kanske inte nån stor grej i sammanhanget.
Den sak jag får absolut bryt på idag i vårt nuvarande kök är att maken alltid, ofelbart, börjar plocka i och ur disken när jag lagar mat och springer i vägen, ska in i skåpen vid spisen, förväntar sig att jag ska släppa det jag har för händerna i samma sekund som han trär fram en bytta som ska in i grytskåpet etc. Jag brukar säga att han leker med döden, betänk att jag har ett knivblock bredvid mej!
Jag tror alltså att jag skulle kunna leva (och leva bra!) med den okonventionella lösningen som sådan, sättet jag lagar mat på är att jag förbereder och plockar fram allt innan jag ställer mig vid spisen, men ska man se i ett vidare perspektiv som andrahandsvärde den dag man kanske ska sälja, så kanske det är bättre att gå klassiskt.
Håller därför på och skissar på alternativa lösningar, och det kan nog bli bättre, faktiskt.
Har "vänt sida" och har köksdelen som ett "L" helt på nuvarande matplatssidan, och matplatsen får flytta till utanför skafferiet, och istället för hel öppning mot matsalen blir det en "serveringsöppning" från köket.
Det blir lite större ingrepp för att få fram vatten och avlopp dit där de ska vara då, men å andra sidan är det ändå ett totalt stambyte som gäller i kåken, så att flytta det några meter sidvärtes är kanske inte nån stor grej i sammanhanget.
En man i köket??? Bara vid högtider kan jag tänka mig hjälpa till. Annars tillhör köket och tvättstugan min hustru.
Mitt är garage och verktygsutrymmet.
Gafflar och moppen är hennes. Bilar och verktygen mina.

Man är en man för hel...e!

Mitt är garage och verktygsutrymmet.
Gafflar och moppen är hennes. Bilar och verktygen mina.
Man är en man för hel...e!
Laga mat tillsammans? Ju flera kockar desto sämre soppa.Anna_H skrev:Jag anser att den så kallade kökstriangeln gärna kan strykas, den bygger på att en hemmafru eller ett hembiträde har ensam makt i köket, och man går gärna på varandra i ett sådant kök om man lagar mat tillsammans. Men det innebär ju inte att man kan gå så långt som att ha ett omvänt U-kök med en vägg mitt i.
Hur ofta lagar ni mat tillsammans? Jag avskyr det, och jag tror det är försvinnande liten andel av köksanvändningen som försigår tillsammans (sett över sveriges samtliga hushåll). Kan vara intressant om man är intresserad av andrahandsvärdet.