Vi har ett gäng innerdörrar som verkar skeva.
När man stänger dörren så tar den emot upptill på karmen (inte överkarmstycket) innan den tar i nertill. Vi har åtta dörrar och EN av dem är perfekt, de andra viker av 5-13mm.
Alla karmarna är i lod och dörrarna linjerar med karmsidan med gångjärnen.
Dörrarna har suttit på plats i tre-fyra år och jag pratade med dem jag köpt dörrarna av och de hade aldrig hört ngt liknande.
På bilderna kanske det framgår tydligare hur jag menar.
Finns det ngt bättre sätt att få dörren att linjera med karmen än att luta karmarna?
När man stänger dörren så tar den emot upptill på karmen (inte överkarmstycket) innan den tar i nertill. Vi har åtta dörrar och EN av dem är perfekt, de andra viker av 5-13mm.
Alla karmarna är i lod och dörrarna linjerar med karmsidan med gångjärnen.
Dörrarna har suttit på plats i tre-fyra år och jag pratade med dem jag köpt dörrarna av och de hade aldrig hört ngt liknande.
På bilderna kanske det framgår tydligare hur jag menar.
Finns det ngt bättre sätt att få dörren att linjera med karmen än att luta karmarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag misstänker isåfall att det är träkärna i ramen på dörren och att fuktkvoten i den inte var optimal när dörren tillverkades. När den nu med tiden acklimatiserats i ditt boende vrider den sig något och gör dörren skev. Tror inte det finns mycket att göra för att få dörren rak igen. Kanske skevheten kan minskas något genom att sätta dörren i spänn med en distans upptill på dörren, stäng den och låt stå några dar. Du kan ju prova på en dörr och se om det blir bättre innan du gör lika på de andra.
Kanske dum kommentar, men har du kontrollerat att gångjärnen sitter som de skall? Vi hade ett par dörrar som var sådär och då satt inte gånggärnet fast ordentligt. På den ena satt det löst i karmen och på den andra så var det delarna i gånggärnet som inte satt ihop ordentligt.
/Tobias
/Tobias
Självklart säger säljaren att det aldrig varit problem med dörrarna. Något annat vore tjänstefel 
Att det är dörren som är skev borde enkelt kunna konstateras med ett snöre och en vikt. Jag skulle anta att det är nya dörrar som gäller. Våra furufönsterdörrar sväller/krymper någon mm med årstiderna men slår sig inte.
Att det är dörren som är skev borde enkelt kunna konstateras med ett snöre och en vikt. Jag skulle anta att det är nya dörrar som gäller. Våra furufönsterdörrar sväller/krymper någon mm med årstiderna men slår sig inte.
9 gånger av 10 är karmen felmonterad. man måste medla på båda sidor och detta gör man mot dörrbladet. Det går inte att förlita sig på ens ett långpass. Det kan naturligtvis vara dörrbladen som slagit sig, men jag skulle nästan med 100% säkerhet kunna säga att de inte var helt perfekt monterade från början. Den lilla skevhet som nu uppstått kanske var droppen som fick bägaren att rinna över.
Haka loss dörrarna och lägg dem på ett plant underlag så ser du direkt om de är skeva.
/Arne
Haka loss dörrarna och lägg dem på ett plant underlag så ser du direkt om de är skeva.
/Arne
Vet inte om jag missförstår, men att karmen sticker ut 1,5 cm utanför väggen låter ju inte helt optimalt. Gamla spegeldörrar går att räta upp genom att såga spår och sätta i kilar på den konkava sidan, men eftersom det här verkar handla om nya dörrar skulle jag tveklöst reklamera dem.duell skrev: