Byggahus.se
Hoj!

Jag har upprepade gånger försökt komma igång med Sketchup när jag haft något jag velat illustrera lite snabbt, det har alltid slutat med att jag tröttnat på guiderna och försökt på egen hand med bara frustration som resultat.

Idag snubblade jag över en guide som vänder sig direkt till "Woodworkers": http://sketchupforwoodworkers.com/

Jag har bara kollat igenom första guiden än så länge men den har gett mig bra mycket bättre introduktion än Googles egna generiska guider lyckats med!
 
kan inte någon som är haj på ritprogram rita en trappa till mig utifrån angivna mått?
 
Jag har försökt att rita upp tomten och huset med Sketchup, men fastnar direkt tyvärr... grymt program men gäller att fatta det :(
 
har samma erfarenhet. :(
 
Håller med om att det är en startsträcka, men sedan är det ett fantastiskt verktyg. Använder det jämt när jag ska bygga något. Här är tex halva vår undervåning.
 
  • googlekök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också gjort ett antal "nystarter" med SketchUp, men så småningom får man lite kläm på det. Hög tröskel och/eller lång startsträcka, och är man sällan-användare kostar varje nystart energi och frustartion.

Googlar man runt så finns det rätt mycket tips och trix, men man får räkna med att lägga mycket tid framför datorn. Som belöning blir det fina ritningar, att vrida runt och beskåda.
 
Fast när man kommer in i det bygger man upp saker ganska snabbt. Åtminstone tycker jag det.
 
Någon som har tips på guide för Sketchup när det gäller att rita ett hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.