Byggahus.se
P
Nissens Nissens skrev:
Jo, men kajor sitter sällan i trädgårdar och för oväsen, de låter oftast på avstånd…
De sitter hyfsat ofta i stora grupper i någon av våra stora lönnar, eller i en stor ask.
 
KristinaRT
Vi har mycket skator i omgivningarna. Man kan knappast stå någonstans i närheten utan att se minst ett bo.
Här lever de i familjegrupper av större modell, en gång räknade jag till 29 st på grannens tak som satt och pratade (läs skränade) kl 06 på morgonen. Oftast är de dock färre på samma ställe.
Självklart blir det problem med mattillgång med så många, vilket gör att de tar till varje knep i skatboken. Tyvärr ingen som jagar eller fångar skator häromkring, inga större bestånd av rovfåglar och katter vågar inte ge sig på dem, så de har inga fiender utan kan föröka sig ostört.
 
B Bluppidupp skrev:
Vi lät skatorna hållas i ett par år för vi hade inte hjärta att avhysa dem. Efter ett tag fick vi dock nog av att de jämt skulle bråka med den lokala ekorrfamiljen/andra småfåglar. Då rev vi boet i god tid så att skatorna skulle hinna bygga ett nytt på annan plats.
En liten varning dock, efter att du har rivit måste du slänga dina kläder i tvättmaskinen och ta en dusch annars riskerar du att få med dig fågelloppor in i huset! De dör visserligen efter två veckor men betten kliar som tusan.
Finns även risk för papegojsjukan om man är och petar i gamla fågelbon. En jag känner dog av detta. Går efter det aldrig nära fågelbon utan skyddsutrustning (overall, gasmask, handskar etc)

/S
 
S steve5432 skrev:
Finns även risk för papegojsjukan om man är och petar i gamla fågelbon. En jag känner dog av detta. Går efter det aldrig nära fågelbon utan skyddsutrustning (overall, gasmask, handskar etc)

/S
Man ska iallafall ha handskar eller tvätta sig väldigt noga. Det är en relativt ovanlig sjukdom. Men man kan ju drabbas om man pillar i fågelskit och pillar i fågelbon.
FHM rekommenderar att man ska blötlägga skiten innan man pillar med det. Och inomhus andningsskydd, men inte gasmask.
Sjukdomsinformation om psittakos — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)
 
S steve5432 skrev:
Finns även risk för papegojsjukan om man är och petar i gamla fågelbon. En jag känner dog av detta. Går efter det aldrig nära fågelbon utan skyddsutrustning (overall, gasmask, handskar etc)
/S
Min numera framlidna mor fick det för ett antal år sedan. Först trodde dom på infektion att det var en vanlig lunginflammation, sedan efter provtagning visade det sig att det var psittakos. Byte av antibiotika och hon blev frisk.
Hur det började? Antagligen genom ett konstant närgånget matande av fåglar som fick vara på fönsterblecket och i matanordningar.
 
Rev skatornas tredje bygge idag. Impopulärt kan jag säga, mycket kraxande på lagom distans, frågan är när polletten ramlar ner, blir det fjärde gången gillt mån tro?
 
Har läst tråden noggrant... och noggrant övervägt... Tog så ställning att skator ska nog inte bygga bo i vårt körsbärsträd. Kan inte vara nyttigt att äta dessa körsbär då. Det finns ju många träd. Skred till verket. Skatorna blev rädda när jag närmade mig och flög iväg. Var beredd på anfall och klädd i tjocka kläder och mössa. Blev inget anfall. Det gjorde ont i själ och hjärta, men nu petade jag sönder deras nybyggda bo. Skatorna har i 3 år, då jag bott här, varit mina "vänner", de har flugit härs och tvärs och vi har kommit bra överens. Som kompensation gav jag dem två småfördelade vaniljbullar... kommer de att förlåta mig?

Körsbärsträd med nybyggt skatorbo i grenverket omgivet av snö och med blå himmel ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Körsbärsträd med söndersmulat fågelbo vid roten och vaniljbullar på en papplåda i en snötäckt trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kartong med vaniljbullar på en hög kvistar, rester av ett förstört skatbo på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
W wolfgang1 skrev:
Har läst tråden noggrant... och noggrant övervägt... Tog så ställning att skator ska nog inte bygga bo i vårt körsbärsträd. Kan inte vara nyttigt att äta dessa körsbär då. Det finns ju många träd. Skred till verket. Skatorna blev rädda när jag närmade mig och flög iväg. Var beredd på anfall och klädd i tjocka kläder och mössa. Blev inget anfall. Det gjorde ont i själ och hjärta, men nu petade jag sönder deras nybyggda bo. Skatorna har i 3 år, då jag bott här, varit mina "vänner", de har flugit härs och tvärs och vi har kommit bra överens. Som kompensation gav jag dem två småfördelade vaniljbullar... kommer de att förlåta mig?

[bild] [bild] [bild]
Jag tror att de kommer bygga upp det igen om du inte hindrar dem på något sätt. Jag ställde som jag skrev tidigare en kruka där de försökte bygga. Tills jag gjorde det var de tillbaka så fort jag vände ryggen till.
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
W wolfgang1 skrev:
...nu petade jag sönder deras nybyggda bo... Som kompensation gav jag dem två småfördelade vaniljbullar... kommer de att förlåta mig?
Vad skulle du säga om nån rev ditt hus och bara gav dig två bullar som kompensation?
;)
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Skatorna bygger gärna på samma plats.
Jag brukar peta ner deras bo vid tillbyggnad varje år och då gårds oftast till nästa träd.
Glömmer man att peta bort ett år är det tillbaka till ruta ett.
De har miljötänk iaf. Om någon gren från boet lämnas transporteras detta till nästa bo.
Om man är uttråkad och vill se mycket action ska man riva ett bo i slutet av mars.
Oj vad snabba de är att bygga upp ett nytt bo då.
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Jag tycker att det är lite taskigt att riva skatornas bo som de kämpat och slitit med under lång tid. Och som jag skrivit innan så förstår inte jag att de kan störa oss människor så pass mycket så man tycker man måste riva det för att få skatfritt på tomten.
Men jag är väl ovanligt blödig eller nått, skator har aldrig stört mig nämnvärt.
 
  • Gilla
wolfgang1 och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Vad skulle du säga om nån rev ditt hus och bara gav dig två bullar som kompensation?
;)
Jag skulle nog bli förbannad... ;-o
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tycker att det är lite taskigt att riva skatornas bo som de kämpat och slitit med under lång tid. Och som jag skrivit innan så förstår inte jag att de kan störa oss människor så pass mycket så man tycker man måste riva det för att få skatfritt på tomten.
Men jag är väl ovanligt blödig eller nått, skator har aldrig stört mig nämnvärt.
Kanske var jag lite otydlig, de har bara byggt boet i drygt en vecka.
 
Vi lyckades faktiskt bli av med ett skatbo för ett par år sen på första försöket. Dom gav upp direkt.
Nu bryr vi oss inte om fågelbon i vanliga fall, utan kan tycka att det är rätt fint med naturen ända in i trädgården, men dom hade valt ut ett litet klent bokträd på en dum plats.
 
Jag upptäckte i fredags att två skator precis började bygga bo alldeles utanför balkongräcket. Jag gick ut på balkongen så fort jag såg dom varvid dom flög iväg. Fredag kväll, större delen av lördagen och söndag morgon likadant.
Jag kompletterade med att pilla ner de grenar de lagt på plats med ett kvastskaft.
Lördag och söndag morgon blev jag väckt kl 5 av deras morgonskrän, de för ett herrans liv!
Nu har jag inte sett dom på hela eftermiddagen, så jag hoppas att de tröttnat och väljer en annan plats.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.