Byggahus.se
Upptäckte igår att vi fått nya gäster i trädet på tomten. Misstänker att de gillar området då det finns mycket bärbuskar hos grannen.

Finns det skäl att försöka förhindra bygget och riva boet de bygger eller hoppas på att de kommer på barnens kalas i sommar?
 
Jag skulle låtit det vara, Skator på tomten är roliga att studera, och nån större skada gör de inte heller.
 
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
Enda problemet är väl att det kan bli skräpigt precis under och en del färgglada bajsfläckar under bärsäsong, men om ni inte ska fika just där gör det ju inget.
 
Jag skulle ta bort innan dom kommit så långt så dom flyttar någon annan stans. Har ni sovrumsfönster åt deras håll så blir det ett dj--la liv på tidigt morgonen. Finns det katter i området kommer skatorna att skräna varje gång katterna är i närheten. Jag hade ett bo i ett äppelträd utanför sovrummet och tyckte att det var intressant att se när de byggde boet med släpande av pinnar och arbetet att tråckla ihop boet. Sen när hela familjen av 8 skator startade morgonen kl 3-4 med att hålla konsert var det inte så trevligt längre.
 
  • Gilla
matso100 och 8 till
  • Laddar…
Har man lite otur kan de vara lite nyfikna, smita in genom en fönsterspringa och stjäla från köket :oops:
Hos oss tog de bland annat värmeljus.
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Inte ovanligt att de bygger nytt bo i samma träd om du river det. Det verkar som att om de väl bestämt sig så stannar dom.
Bättre isf att vänta tills de lagt äggen och sedan ta bort.
Eller bygg en skatfälla.

/Höghus
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har man lite otur kan de vara lite nyfikna, smita in genom en fönsterspringa och stjäla från köket :oops:
Hos oss tog de bland annat värmeljus.
blackarrow blackarrow skrev:
Har man lite otur kan de vara lite nyfikna, smita in genom en fönsterspringa och stjäla från köket :oops:
Hos oss tog de bland annat värmeljus.
Det var en skata inne på altanen en gång. Kom på den och jäklar vad det blev livat. Trodde den skulle bryta nacken mot fönstret eller rutan skulle smälla...
 
  • Gilla
Macrodus
  • Laddar…
Vi har sovrummet mot gården där trädet står. Nu har ju skator härjat i området flera år, och de brukar kuta omkring på vår och grannens tomt.

Men om de lyckas skrämma bort katter hade jag blivit glad. De gör nämligen mer skada, bajsar i grönsakslandet och har sig

Hur går de ihop med andra djur? Grävlingar?igelkottar? Småfåglar?.
 
Hep Hep skrev:
Enda problemet är väl att det kan bli skräpigt precis under och en del färgglada bajsfläckar under bärsäsong, men om ni inte ska fika just där gör det ju inget.
Nja, inte just där. Jag hade min rastplats där tills det började krypa myrer på ryggen och hoppade ner larver och annat...
 
Skatungar som tagit sig ur boet låter som bara s*tan. Vi brukar bli väckta vid 4.30 under en del av sommaren när de sitter ute på gräsmattan och skriker efter mat och bråkar med varandra.

Sen har vi huliganer i form av björktrastar som ständigt bråkar med skatorna, så det blir ett jäkla liv av det också. Naturen är härlig, men ack så påfrestande ibland.
 
Bart Bart skrev:
Skatungar som tagit sig ur boet låter som bara s*tan. Vi brukar bli väckta vid 4.30 under en del av sommaren när de sitter ute på gräsmattan och skriker efter mat och bråkar med varandra.

Sen har vi huliganer i form av björktrastar som ständigt bråkar med skatorna, så det blir ett jäkla liv av det också. Naturen är härlig, men ack så påfrestande ibland.
Vad jag förstått får man inte riva ett bebott skatbo, men kan ju tillägga att skatorna hördes även förra sommaren, de har, eller deras släkt, något bo i närheten. Men de verkar ju för närvarande väldigt skygga mot oss. Så fort jag öppnar altandörren sticker de från boet i en sabla fart. Som om jag skulle hinna klättra upp fem meter på några sekunder...

Sen har de ju inte valt det mest stabila trädet. Det blåste ju halvt storm häromdagen, oj sablar vad boet svarade omkring
 
Bart Bart skrev:
Skatungar som tagit sig ur boet låter som bara s*tan. Vi brukar bli väckta vid 4.30 under en del av sommaren när de sitter ute på gräsmattan och skriker efter mat och bråkar med varandra.

Sen har vi huliganer i form av björktrastar som ständigt bråkar med skatorna, så det blir ett jäkla liv av det också. Naturen är härlig, men ack så påfrestande ibland.
Vad är björktrastar? Stora saker? Varför skapar de bråk? Fel åsikter? Fel fågel på fel plats?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag skulle låtit det vara, Skator på tomten är roliga att studera, och nån större skada gör de inte heller.
Jag har läst att det i teorin går att bli kompis med en skata, om man typ ger den saker. Kanske en myt.
 
L lelleputt skrev:
Jag har läst att det i teorin går att bli kompis med en skata, om man typ ger den saker. Kanske en myt.
Prova o ge han en hundring :p
 
  • Gilla
Nosvaskan och 1 till
  • Laddar…
Enligt gammal skrock är det bra/tur att ha skator i sin närhet. Dom ansågs ha förbindelse med den onde - och den onde skyddar alltid sina egna.
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.