Byggahus.se
Hej,

Jag har en kronomkopplare som sitter där vi nu ska sätta en platsbyggd garderob. Brytaren skulle därför behövs flytta till utsidan istället. Jag har reglat upp garderoben och satt en apparatdosa där och tänker att det skulle fungera att sätta lämpligt lock/kopplingsdosa där den gamla brytaren satt, skarva ledningarna med wago och sen dra en kabel till den nya apparatdosa/brytaren. Kabeln behöver bara vara ca 2 dm lång
Färgerna på de gamla ledningarna är

Fasledare: Svart

Tändtråd 1: Vit

Tändtråd 2: Röd

Det jag funderar på är främst:
1. Lämplig kopplingsdosa/ kuldosa att sätta på en appardosa med cc 60 för hålen.
2. Vilken kabel jag ska använda. Ska jag försöka hitta någon med samma färger som de gamla, dra lösa trådar i en flexslang, eller något annat?
 
Se Bara till så att gamla dosan går att komma åt där du skarvar vidare. Alla förbindningar måste alltid gå att komma åt. Även om det är två dm. Det får inte byggas in.

Går det att göra ett hål i baksida garderob med dosfräs och sedan på med ett doslock kanske?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja den kommer gå att kolla åt innifrån garderoben så det är inget problem, men måste ju fortfarande att ha en nån kopplingsdosa /lock som passar där den gamla brytaren satt och det är där jag är lite osäker på vad som är lämpligt
 
V VLJ skrev:
Ja den kommer gå att kolla åt innifrån garderoben så det är inget problem, men måste ju fortfarande att ha en nån kopplingsdosa /lock som passar där den gamla brytaren satt och det är där jag är lite osäker på vad som är lämpligt
Kanske sätta ett "näslock" typ E 1422465 och gå ut med kabeln från det då behöver du ingen kulodosa.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Ja, det vore nog den bästa lösningen.
Kabel då? Det skulle helst vara en med tre trådar och antagligen vara svart/vit/röd eller ha korrekta färger enligt dagens standard (Brun + vit + orange typ?)
 
Du får ta en 4 trådig kabel. I princip alla kablar har en gröngul jordledare, och den får inte användas till annat ändamål än jord. Helig regel.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du får ta en 4 trådig kabel.
...och klippa gulgrön i bägge ändar.

Jag hade dragit kabel hela vägen till kopplingsdosan, men det krävs lite mer vana att fixa.
 
Redigerat:
Blir denna kabeln bra då? E-handelssida visar EKLK-kabel, pris 33 kr/m, köpalternativ, lagerstatus online och i butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I en 4 trådig kabel ekk så är det ju brun,blå,svart och gul/grön. Hade ni valt svart som fasledare som i den gamla installationen som jag skarvar eller brunt som är korrekt enligt dagens standard?
Finns kanske inte något rätt i frågan men intressant att veta hur ni tänker.
 
Det enda som man "byter färg" på är jorden och nollan i övrigt följer man den g:a standarden i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.