Hej,
ska till och bygga altan, 9 meter lång och 5 meter djup, en bärlina längs huset, en i framkant och en på mitten. den på mitten tänker jag sänka så att bjälklaget kan löpa från fasadlinan till främrelinan. Jag tänker bygga med tryckt 195*45 bärlinor och bjälklag. Virket levereras imorgon och nu funderar jag på hur jag gör om jag inte får tillräckligt många bjälkar som är 5 meter långa.
jag kan komma på fyra alternativ
1. sälja de som är för korta på blocket och köpa nya långa - känns inte aktuellt
2. sätta en till bärlina där jag skarvar - känns mindre bra eftersom det blir en massa extra arbete
3. skarva på mitten-bärlinan enbart - kommer att ge massor med spillvirke och inte heller aktuellt
4. skarva mellan bärlinorna mha skruva på plankstumpar på var sida om skarven, vända skarvarna åt varannat håll så att varje skarv kommer att vara omgärdad av två "hela" bjälkar. eftersom jag bygger 60cc och skarven borde bli stark samt att 28*120 trall bär ganska bra borde det bli stadigt ändå. I boken Husets ABC förordas t.o.m den lösningen, vad säger ni?

Om du limmar dit en spillbit på vardera sidan av skarven (ena sidan räcker iofs, men om du vill vara riktigt, riktigt säker!), drar ett gäng skruv eller grova spik igenom (vagnsbult om du fortfarande är osäker) och gör skarven fribärande (googla på denna term!) behöver du inte bekymra dig om hållfastheten. Jag är lite tvångsmässigt lockad av symmetri, så jag hade nog lagt dem omlott som du beskriver.

/Pontus

Är inte virket du beställt sågat i en och samma längd? Släng dig på luren och kolla om du inte kan få alla i 5 meter.

Det löste sig på bästa sätt - jag kommer nog bara behöva skarva på nåt enstaka ställe tack vare att virket var i långa längder. på byggvaruhuset varnade de för att de mest fått korta längder den senaste tiden men jag hade visst tur :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.