Hej!
Vi beställde ett kök från Kvik och ska precis montera bänkskivan i trä. Vi upptäckte att skarven på bänkskivan hamnar mellan två skåp. Detta betyder att vi måste såga i hörnskåpet och ett lådskåp för att dra ihop skarven. Det känns som att det inte är en bra idé. Hur påverkar det skåpets bärighet och konstruktion? Bifogar en bild tagen uppifrån där jag märkt ut placeringen av cirklarna som drar ihop skarven och storleken/placeringen på där vi måste såga. Är det ok att såga i skåpets stomme? Någon snickare här som kan svara?

• Översiktsbild av köksskåp med markerade områden för skarvdragning och utsågning på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du att skarven sticker ut under bänkskivan när den är färdigmonterad?
Den typen av beslag brukar väl vara försänkta?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Menar du att skarven sticker ut under bänkskivan när den är färdigmonterad?
Den typen av beslag brukar väl vara försänkta?
Spelade in lite från monteringsanvisningarna. Killen sågar ut ett hål under skarvens placering.

Det går inte att lägga på skivan nån dm fel, skruva ihop och sen skjuta den på plats?

Karl.s Karl.s skrev:
Det går inte att lägga på skivan nån dm fel, skruva ihop och sen skjuta den på plats?
Funderade på det men det är ett L-format kök med väggar i båda ändarna av L-et och en fastlimmad diskho i ena skivan...

Okej, då såg själva infästningen ut som jag trodde.
Begriper inte riktigt varför de sågar ut så stora hål, men det är väl enklast så.
Så länge du mäter behöver du ju inte ett nämnvärt större hål än respektive rund urfasning i skivan. Dvs, om du mäter ordentligt och "lirkar in" gängstaven så bör det inte vara något probel att montera det där. (Förutom att man får vara ledad på fel sätt som vanligt när det gäller att arbeta i underskåp...)

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Okej, då såg själva infästningen ut som jag trodde.
Begriper inte riktigt varför de sågar ut så stora hål, men det är väl enklast så.
Så länge du mäter behöver du ju inte ett nämnvärt större hål än respektive rund urfasning i skivan. Dvs, om du mäter ordentligt och "lirkar in" gängstaven så bör det inte vara något probel att montera det där. (Förutom att man får vara ledad på fel sätt som vanligt när det gäller att arbeta i underskåp...)
Tack för tips! När jag mäter var utfasningen i skivan hamnar på skåpen under måste jag såga i stommen på skåpet. Är det ok? Påverkar det inte skåpet negativt?

Så länge du bara gör en urfasning på några cm så påverkar det inte något på ett märkbart vis.

• Gilla
Eva Cson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.