Finns det någon färdig och enkel lösning för att hålla värmen (20 C) i ett plåtskåp? Tänk dig 1 meter högt 50cm brett och djupt plåtskåp som står i ett kallställd stuga (0 grader).

Storleksordningen 20w borde väl räcka? Finns värmelement, finns termostat, men finns det något snyggt integrerat?
 
A
Ja det finns olika frostvakter att köpa
 
  • Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Har inte hittat en frostvakt på mindre än 200W, jag tror det är för mycket.
 
Så länge det finns en termostat så kvittar det ju om det är 20 eller 200 W, bara det att 200W kommer vara igång bara 10% av tiden.

Förutsatt att det finns effekt fram som räcker förstås, är det 230V i en stuga som inte används till annat så lär det väl inte vara något problem? Värre om det är i ett 12V system förstås, en jäkla skillnad på 1,7 och 17 A ström där... Men 230V så är det mindre än 1A.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Har du förresten räknat på vilken effekt du behöver? Är skåpet helt oisolerat plåtskåp?

https://calculus.paroc.com/paroc-calculus/index_se.html#/

Helt oisolerad plåtlåda med 20 grader i tarvar mer än 300W för att hålla sig i 0 gradigt hus (som då väl lär bli varmare än 0 grader visserligen)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Så länge det finns en termostat så kvittar det ju om det är 20 eller 200 W, bara det att 200W kommer vara igång bara 10% av tiden.
Håller inte med, är det för hög effekt hinner termostaten inte med att reglera ordentligt. Du få även en punkt med väldigt hög värme i skåpet.
 
M -MH- skrev:
Håller inte med, är det för hög effekt hinner termostaten inte med att reglera ordentligt. Du få även en punkt med väldigt hög värme i skåpet.
Njaä, ett värmeelement är ju designat för att kunna avge den effekt man driver det med. Direktverkande element á "Ei saa peittää" som kan hålla en villa varm i 30 minusgrader klarar ju förstås det även vid 10 plusgrader. Styrningen via termostat byggs för att reglera på ett bra sätt, det har man kunnat göra i många decennier nu, reglerkretsen anpassas till effekten.

Oavsett, ett plåtskåp stort som en människa ungefär vill du hålla 20 grader i. Om du själv (med 100W effekt) står i ett dylikt plåtskåp med 0 grader utanför, kommer det vara 20 grader i luften i skåpet eller kommer det kännas lite kylslaget? Om du inte isolerar skåpet så lär nog 200W vara det minsta du behöver ifall du verkligen ska hålla 20 grader.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Styrningen via termostat byggs för att reglera på ett bra sätt, det har man kunnat göra i många decennier nu, reglerkretsen anpassas till effekten.
Jo, men vädligt få av de billiga elementern styrs med PID-regleringe, utan det är av/på.

Så visst, jag kan bygga en tyristorstyrning (eller mer modernare variant) till ett vanligt element, men det känns överkurs. Om du har en enkel termostat, så kan en för stor effekt ge stora temperatursvängningar.

200W håller min jordkällare på 10 grader på vintern, tror inte det behvös så mycket för mitt plåtskåp inomus.
 
Hur viktigt är det att temperaturen är exakt 20 grader?
 
+/-2 grader skulle jag vilja ha det.
 
M -MH- skrev:
Jo, men vädligt få av de billiga elementern styrs med PID-regleringe, utan det är av/på.

Så visst, jag kan bygga en tyristorstyrning (eller mer modernare variant) till ett vanligt element, men det känns överkurs. Om du har en enkel termostat, så kan en för stor effekt ge stora temperatursvängningar.

200W håller min jordkällare på 10 grader på vintern, tror inte det behvös så mycket för mitt plåtskåp inomus.
10 grader är ju 2 grader skillnad mot marken. Och troligen isolerat ut med mer än 1mm plåt?

Men om du föredrar att gissa så gör det
 
Först måste du isolera skåpet, du kommer aldrig få en jämn temperatur i ett naket plåtskåp. Det komner dessutom bildas kondens utan isolering.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
10 grader är ju 2 grader skillnad mot marken. Och troligen isolerat ut med mer än 1mm plåt?

Men om du föredrar att gissa så gör det
Varför så aggressiv? Det är rätt dragigt och fryser därinne utan värmare. Jag har prövat, så behöver inte gissa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.