A
Har lite metall/skrot som jag samlat på mig under åren.

Främst handlar det om gamla hästboxar i metall jag skickat ut dvs målad metall. Lite gjutjärn, parabolantenn, gräsklippare osv osv.

Jag kan utan problem ta kontakt med närmsta skrothämtare som hämtar allt kostnadsfritt. Men som den gnidne fan jag är så undrar jag om det är värt att sälja.

Försöker lista ut vad det är man kan ta betalt för och det verkar vara lite bökigt. Smutsig metall (dvs ej rengjord från färg osv) kostar extra osv osv.

Någon som har erfanhet av att sälja metall/skrot?

Skickar med någon exempel bild på vad det är som ligger så kan ni göra en bedömning. Metallen med fönster/glas i väger BLY...är inget jag själv flyttar om man säger så. Vet ej vad det är men gissar på gjutjärn.

• 20140223_134332.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140223_134342.jpg
    Skapa konto
  • 20140223_134417.jpg
    Skapa konto
Ring stena metall i göteborg så får du veta kilopriset för blandat metallskrot. Har lämnat där ett par gånger och det är ju antingen att lämna där och få några hundralappar eller till och med en tusenlapp en gång eller att lämna "gratis" på kommunens återvinning.

Fråga din skrothandlare vad han betalar /kg om du lämnar hos honom istället åsså kan du räkna ut om du tycker det är värt att ta jobbet att lämna själv eller "anlita skrothandlaren" att hämta skrotet mot en avgift motsvarande vad du skulle få om du lämnar själv. Känns inte som skrothandlaren kommer göra någon större vinst på den delen.

Y
Brukar väl vara 1kr kilot för frag(bland). Åka dit, väga in, slänga av, väga ut, få pengar på kontot. Slippa skumt folk som ser din annons och smyger på gården under natten.

Om det bara är det du har på bild är det inte lönt att låta någon komma och hämta det...

Kollade med en skrotfirma en gång, och då ställde dom ut en container, jag skulle fylla den och dom betalade X kr / ton, och gjorde ett avdrag för transport / hyra av container
Har för mig att man var tvungen att skicka mer än 1 - 2 ton för att man skulle få pengar över...
Så jag har skrotet kvar...

Har du möjlighet att själv transportera skrotet till skrotfirman kan det kanske bli pengar över, beroende på vilka kostnader du har för transporten...

Sen följer väl skrotpriserna världsmarknadspriset, vet ej om det är bra eller dåligt just nu....

Här i Falun finns en skrot som köper metall av privatpersoner. Jag körde dit metallskrot istället för att köra det till tippen. Blev pengar till några öl.

Om du ska köra det till tippen så kan du lika bra köra det till en uppköpare om det finns någon i närheten.

Har du ingen möjlighet att frakta det så är det inte lönt att hyra släp och sånt.
Blir inte många ören kvar, bättre att någon hämtar det.

Har en bekant som säljer metall på hobbybasis. Han har nämnt att han får 50 öre per kilo beroende på kvalitet.

Här ett ett kvitto på då jag sålde lite gammal takplåt, blyplåten från skorstenen och lite annat skrot från takrivningen.
Ger väl en bild av vad man kan förvänta sig.
Untitled.png
Skapa konto

A
Tack!!

Ni har övertygat mig dvs jag tar hit skrotnisse så får han ta det! tid är pengar och jag har inte mycket tid över just nu :D

Jag skulle hellre åka till skrotupplaget själv, som en utflykt. Ett skrotupplag är en häftig plats att besöka. Stora högar av uttjänta kylskåp, badkar, och allehanda prylar som man inte trodde fanns. Mängder av bilvrak, där folk är och letar billiga delar till sina bilprojekt. Stora maskiner som på något sätt bearbetar skrotet. För mig, som är begåvad med livlig fantasi, är det som att besöka en sagovärld. Samtidigt är det mysigt att återuppleva ungdomens Jan Lööf-böcker i verkligen, och det är glädjande att den här världen finns kvar trots samhällets modernisering i övrigt.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Det brukar ordnas organiserade insamlingar av lantbruksskrot, jag har för mej att Länsförsäkringar är inblandade.

Hybenos skrev:
Tack!!

Ni har övertygat mig dvs jag tar hit skrotnisse så får han ta det! tid är pengar och jag har inte mycket tid över just nu :D
Kolla med flera firmor om du har möjlighet, kan vara stor skillnad i pris och villkor....

mycke_nu skrev:
Det brukar ordnas organiserade insamlingar av lantbruksskrot, jag har för mej att Länsförsäkringar är inblandade.
Länsförsäkringar har haft en kampanj där dom gratis hämtar lantbruksskrot, om dom fortfarande har det vet jag inte....

Vet att lokala LRF hade en eller ett par skrotinsamlingar när jag var liten, där överskottet gick till lokalavdelningens kassa...

Jag ringde en skrothandlare i Kristianstad och de sade att de betalade 90 öre/kg för skrotet om jag lämnade det hos dem. Diverse blandad metall.

Det enda som brukar vara värt att sälja är koppar, aluminium och rostfritt. Aluminium ger ca 7 kr/kg och rostfritt ca 5,50 kr/kg när jag själv kör det till skroten. Det handlar om dagspriser förstås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.