3 602 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Skalbaggsinvasion!
För ett tag sen upptäckte jag små skalbaggar i vårat hus. Vi hade nyss tagit in mer ved som legat ute och torkat. Dessa små skalbaggar hittades från början bara i vår groventré och toalett, som ligger ansluten till pannrummet där veden förvaras. Skalbaggarna finns uteslutande på fönstret på entrédörren och på fönster och fönsterbräda i toaletten. De är ganska små (max 8mm långa), allt från ljust beige till mörkbrun. Jag har fått förslag på att det kan vara ängrar, men dessa skalbaggar har inga mönster utan är enfärgade. Nu brukar vi hitta någon enstaka i köksfönstret, köket ligger i anslutning till groventrén. Jag har letat igenom alla skåp i groventrén och i köket men inte hittat några. Eller några larver.
Idag har jag hittat två larver, ca 2cm långa med små ben på främre delen av kroppen. Men jag tycker inte att de liknar ängrar heller.
Är det någon som har något förslag på vad det är för små djur som invaderar vårat hus?
Idag har jag hittat två larver, ca 2cm långa med små ben på främre delen av kroppen. Men jag tycker inte att de liknar ängrar heller.
Är det någon som har något förslag på vad det är för små djur som invaderar vårat hus?
Omöjligt att svara säkert på utan en bild men det är väl rätt troligt att det rör sig om någon bark/splintborre som bott under barken på veden. Om du ser fiskbensmönstrade gångar på undersidan av barken så är min gissning riktig. Kan i alla fall inte tänka mig att det skulle vara något som är farligt för huset.
Tack för svaret! Jag ska kontrollera under barken på veden. I annat fall får jag helt enkelt försöka få någon bra bild eller kontakta någon som kan komma och titta på de små krypen. Det känns bra att jag inte är den enda som tror att det kan vara något annat än ängrar.
Hej! Det här är en gammal tråd, men vi har samma problem och har inte tagit in någon ved. De verkar föröka sig otroligt snabbt, hur många vi än tar död på kommer de tillbaka. MAL1N, fick du ordning på dem till slut och i så fall hur?M MAL1N skrev:För ett tag sen upptäckte jag små skalbaggar i vårat hus. Vi hade nyss tagit in mer ved som legat ute och torkat. Dessa små skalbaggar hittades från början bara i vår groventré och toalett, som ligger ansluten till pannrummet där veden förvaras. Skalbaggarna finns uteslutande på fönstret på entrédörren och på fönster och fönsterbräda i toaletten. De är ganska små (max 8mm långa), allt från ljust beige till mörkbrun. Jag har fått förslag på att det kan vara ängrar, men dessa skalbaggar har inga mönster utan är enfärgade. Nu brukar vi hitta någon enstaka i köksfönstret, köket ligger i anslutning till groventrén. Jag har letat igenom alla skåp i groventrén och i köket men inte hittat några. Eller några larver.
Klicka här för att svara