Tänkte bygga ett skafferi i köket. Helst hade jag velat haft ett hörn skafferi men måste ha kylskåpet där. Så frågan är om jag ska ha det som på ritningen. Kanske blir för trångt eller ser dumt ut ? Eller bara ett högskåp bredvid kylskåpet med en gammal spegeldörr ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Ventilen är en kritisk framgångsfaktor när det gäller skafferi
Himla skönt med kylda varor. Blir som ett stort kylskåp fast bättre.
Personligen tror jag det blir trångt. Hyllor alt. högskåp känns mer aktuellt.
Personligen tror jag det blir trångt. Hyllor alt. högskåp känns mer aktuellt.
Jag håller också på att skissa lite på ett skafferi i köket och en sak jag tänkt på är att ett 60cm djupt skåp blir väldigt mörkt och lite svårt att hålla koll på vad som står längst in. Ett sätt att råda bot på det problemet som jag sett på många bilder är att sätta hyllor i skåpdörren, säg 20cm i dörren och 40 i skåpet. Kan bli både snyggt och praktiskt.
Ja de kanske vore något. Min mormor prata om att man brukar göra en hylla mindre djup sen en djup hylla. De gjorde man mycket förr, hon sa att man fick bätte överblick?Nybyggarn skrev:Jag håller också på att skissa lite på ett skafferi i köket och en sak jag tänkt på är att ett 60cm djupt skåp blir väldigt mörkt och lite svårt att hålla koll på vad som står längst in. Ett sätt att råda bot på det problemet som jag sett på många bilder är att sätta hyllor i skåpdörren, säg 20cm i dörren och 40 i skåpet. Kan bli både snyggt och praktiskt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Som tidigare nämnts, minska skafferiet och sätt dörren på snedden. Ungefär som din senaste skiss, fast jag hade nog om möjligt velat ha dörren betydligt mer vinklad mot köket, (dvs inte så mkt mot matplatsen).
Hyllorna behöver inte vara så djupa, tror att 30 cm räcker utmärkt, och det på den nedre, sedan minskande bredd uppåt. Den översta kan gott vara endast 10-12 cm, just för överblick.
Vi har ett vanlig 60 cm högskåp som skafferi, och på samtliga hyllor är de innersta 30 cm oöverskådliga, med resultat att allt möjligt gammalt mög grävs fram därifrån med ojämna mellanrum.
En annan utmärkt sak med ett riktigt skafferi är att det går att förvara inte bara mat där, utan även porslin, bestick, drickabackar och alla myriader med "köksmaskiner" mm. På så sätt kan man minska ner på övrig skåpsinredning. (Antal över-/underskåp.)
Att bevara matplatsen vid fönstret är ett mkt gott förslag.
Hyllorna behöver inte vara så djupa, tror att 30 cm räcker utmärkt, och det på den nedre, sedan minskande bredd uppåt. Den översta kan gott vara endast 10-12 cm, just för överblick.
Vi har ett vanlig 60 cm högskåp som skafferi, och på samtliga hyllor är de innersta 30 cm oöverskådliga, med resultat att allt möjligt gammalt mög grävs fram därifrån med ojämna mellanrum.
En annan utmärkt sak med ett riktigt skafferi är att det går att förvara inte bara mat där, utan även porslin, bestick, drickabackar och alla myriader med "köksmaskiner" mm. På så sätt kan man minska ner på övrig skåpsinredning. (Antal över-/underskåp.)
Att bevara matplatsen vid fönstret är ett mkt gott förslag.