Hej kära forumsvänner.
Nu har jag behov för lite hjälp av er igen.
Vi har totalrenoverat vårt hus anno 1887 och jag har med stor möda och mycket nedlagd tid valt ut fönster enligt originalritningen på huset. Valet föll på träfönster från Outrup målade i mörkgrön färg så de är naturligtvis rätt känsliga för smuts men what to do. De är skitsnygga.
Till mitt problem: Nu när vi flyttat in och har börjat putsa alla fönster in- och utvändigt har jag upptäckt en del fläckar på utsidan av fönstren som inte går bort.
Jag gissar att detta är missfärgningar från murbruk som suttit på fönstren under renoveringens gång, men helt säker är jag inte. Jag reagerade under renoveringen på att fönstren, efter att de satts in, inte var helt skyddade.
Jag har reklamerat till byggfirman som ska *undersöka* och åtgärda... så saken är work in progress.
Men nu till min tanke; även om detta åtgärdas (målas?) så har ju helt nya fönster kommit till skada.
Vad anser ni jag ska göra? Hur mycket kompensation kan begäras?
Tacksam för ideer och erfarenheter.
Jag ska tillägga att vi varit nöjda med byggfirman i övrigt, sånär som på några småsaker.
Tack!!!

• Mörkgrönt träfönster med fläckar och missfärgningar som inte går bort på utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbelägen vy av mörkgrönt träfönster med fläckar som liknar murbruksrester på fönsterkarmens utsida.
    Skapa konto
  • Närbild på mörkgrönt träfönster med fläckar och möjliga missfärgningar på utsidan.
    Skapa konto
Förstår inte riktigt, om de åtgärdas kan du ju inte kräva något extra.
Svårt och se att du kan få ersättning för sveda och värk.

• Gilla
louise_t och 1 till
  • Laddar…
Tror du det kan åtgärdas så det inte syns att det tex målats över? Min erfarenhet av målning är att det alltid syns om något fabriksmålat målas över för hand. Då skulle man ju behöva måla om hela fönsterytan. Jag tycker bara det svider att splitternya fönster kommit till skada pga slarv, sedan målats över ... men kanske är jag överkänslig.

A
Du kan ju invänta åtgärd, dem kanske löser det.

Återigen en tråd där man skall kräva komp utöver åtgärd.

• Gilla
louise_t
  • Laddar…
Tack för svar. Förstår jag det rätt att du anser komp vara på sin plats?

Om nu inte byggaren får väck bruket (vilket jag tror kan gå bra med rätt medel) så tror jag att en målare inte har några helst problem att ordna så de inte syns om man betraktar fönsterna från lagom håll. Visst ligger du på knä och tittar med släpljus så visst, men varför skulle du göra det.

• Gilla
louise_t
  • Laddar…
Varför skall det alltid vara försök att sko hantverkare när något är fel. Åtgärdar dom skall väl ingen kompensation tillkomma

• Gilla
louise_t
  • Laddar…
Fönster i ett hus från 1887 ska inte se fabriksmålade ut...

• Gilla
Linnea86
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Amen!

R RoBo skrev:
Varför skall det alltid vara försök att sko hantverkare när något är fel. Åtgärdar dom skall väl ingen kompensation tillkomma
Ok tack för input.

J Jensa86 skrev:
Hej!
Drömmen hade varit att kunna renovera originalfönster men dessvärre hade någon satt in aluminiumfönster ...
Klart det hade varit fint att få en snickare bygga och handmåla träfönster men det fanns det inte budget för. Jag beställde de bästa fabrikstillverkade fönstren enligt orginalskiss, redan det var otroligt dyrt.
Lite syrlig kommentar men ... tack

Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Amen!
Hade ju varit kul om det varit mitt beslut och inte något som blev en nödlösning.
Se mitt svar på tidigare kommentar. Inte alla har lyxen att finna originalfönster i en gammal fastighet.

A
Tråkigt,du har förstås rätt att få det du beställt i oskadat skick,du har inte gjort något fel.Ge firman en chans att rätta till felet,blir du inte nöjd med resultatet får du väl ta en dialog efter det.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Exakt så jag känner. Tack för svar!

T topmount skrev:
Om nu inte byggaren får väck bruket (vilket jag tror kan gå bra med rätt medel) så tror jag att en målare inte har några helst problem att ordna så de inte syns om man betraktar fönsterna från lagom håll. Visst ligger du på knä och tittar med släpljus så visst, men varför skulle du göra det.
Tack för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.