Hej,

kan någon hjälpa mig att identifiera insekterna på bilderna? Handlar det om skadedjur?
Lite bakgrundsinformation:
- vi hittar dem då och då endast i pannrummet
- de verkar vara döda (jag har aldrig sett att de rör på sig)
- finns bara på golvet, kan de eventuellt krypa upp från golvbrunnen?
- förra ägaren förvarade ved i pannrummet
- det finns ingen ved kvar i pannrummet

Stort tack på förhand!!

• Döda insekter på ett smutsigt golv i ett pannrum. Flera små bruna och svarta insekter är spridda över ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Döda små insekter och skräp på ett betonggolv i ett hörn av ett pannrum.
    Skapa konto
  • Tre döda insekter på ett smutsigt pannrumsgolv, möjligen skadedjur, hittade nära golvbrunn i pannrummet.
    Skapa konto
  • Död insekt på ett ljusgrått betonggolv i ett pannrum, liknar en liten mörkfärgad larv eller mask.
    Skapa konto
  • Döda insekter på ett grått golv i ett pannrum, inklusive två små larver och en skalbagge.
    Skapa konto

Bästa svaret

Claes Sörmland
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
Skadedjur är ett väldigt slarvigt begrepp, så länge det utelämnar människor.
I ditt fall rör det sig om döda djur som omöjligt kan ställa till med någon skada. Så, sopa upp dom och släng ut allihop på gräsmattan, så kanske någon tätting kan få sig en munsbit.

• Gilla
f10l och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Skadedjur är ett väldigt slarvigt begrepp, så länge det utelämnar människor.
I ditt fall rör det sig om döda djur som omöjligt kan ställa till med någon skada. Så, sopa upp dom och släng ut allihop på gräsmattan, så kanske någon tätting kan få sig en munsbit.
Jag gör det regelbundet men det dyker upp andra efter en månad eller två, kan det vara så att de lever men att de rör på sig bara när det är mörkt? Jag tänder ju ljuset när jag går in i pannrummet…

Dubbelfotingar lever normalt utomhus av förmultnade växter. Så om de återkommer inomhus hos dig kan det vara dags att kolla fuktnivåerna. För de brukar hålla sig borta från torra inomhusmiljöer där inget finns att äta.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
De kan mycket väl ha trivts i veden förut. Men borde ha försvunnit nu när den tagits bort.
Osäker på hur länge de kan överleva utan mat, men med mat kan de bli 2 eller 3 år. Så antalet borde minska framöver.

• Gilla
f10l
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Dubbelfotingar lever normalt utomhus av förmultnade växter. Så om de återkommer inomhus hos dig kan det vara dags att kolla fuktnivåerna. För de brukar hålla sig borta från torra inomhusmiljöer där inget finns att äta.
60% luftfuktighet i källaren trots avfuktaren just nu men det är väldigt fuktigt utomhus också denna vecka. De kanske kommer in från vedinkasten eller från golvbrunnen (som inte används), ska undersöka vidare…

F f10l skrev:
Jag gör det regelbundet men det dyker upp andra efter en månad eller två, kan det vara så att de lever men att de rör på sig bara när det är mörkt? Jag tänder ju ljuset när jag går in i pannrummet…
Att sopa av pannrumsgolvet kanske 10 ggr om året räcker nog..

• Gilla
f10l
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att sopa av pannrumsgolvet kanske 10 ggr om året räcker nog..
Ja, inga problem med det, det som oroade mig mest var att det kunde handla om skadedjur som angriper träkonstruktioner men det verkar inte vara så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.