2 671 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Ska sälja hus med ouppvärmd övervåning, montera elradiatorer?
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Dags att snart sälja huset som vi precis färdigrenoverat.
På ovanvåningen satt innan renoveringen ett el-element för uppvärmning, var endast ett rum som användes, men med vår nya planlösning så monterade vi aldrig tillbaka något då det kommer tillräcklig värme från nedervåningen för att hålla vettig temp med öppna dörrar, tycker vi, det blir ca 19° vintertid.
Men hur ska man tänka nu? Kan det dra ner huset att ovanvåningen inte har någon uppvärming?
Jag kan utan problem köpa moderna el-element och montera i rummen, men med dagens elpriser, är det bättre att låta bli för alla blivit livrädda för elvärme? Hur skulle ni tänkt?
Kan tillägga att övriga huset har vattenburen värme via fråluftsvärmepump men jag är inte sugen på jobbet att montera detta om det inte är en "försäljningsvältare".
En värmepump är kanske möjlig, men bökigt pga. snedtak, långa rördagningar för vettig placering av utedel pga sovrum på nedervåningen åt alla håll.
Tacksam för input!
På ovanvåningen satt innan renoveringen ett el-element för uppvärmning, var endast ett rum som användes, men med vår nya planlösning så monterade vi aldrig tillbaka något då det kommer tillräcklig värme från nedervåningen för att hålla vettig temp med öppna dörrar, tycker vi, det blir ca 19° vintertid.
Men hur ska man tänka nu? Kan det dra ner huset att ovanvåningen inte har någon uppvärming?
Jag kan utan problem köpa moderna el-element och montera i rummen, men med dagens elpriser, är det bättre att låta bli för alla blivit livrädda för elvärme? Hur skulle ni tänkt?
Kan tillägga att övriga huset har vattenburen värme via fråluftsvärmepump men jag är inte sugen på jobbet att montera detta om det inte är en "försäljningsvältare".
En värmepump är kanske möjlig, men bökigt pga. snedtak, långa rördagningar för vettig placering av utedel pga sovrum på nedervåningen åt alla håll.
Tacksam för input!
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Braskamin finns i huset vilket hjälper till att värma upp också självklart.
Vad är målgruppen för huset? Är allt top notch i övrigt kan nog köparen förvänta sig fungerande värme även med stängda dörrar.
Som en barnfamilj som vill kunna stänga dörren till barnen skulle avsaknad av element definitivt göra det lättare att välja bort huset, och vattenburen värme i hela huset givetvis ett plus.
Men om investeringen och arbetsinsatsen betalar igen sig för dig vet jag inte.
Har du snackat med någon mäklare som säljer i området?
Som en barnfamilj som vill kunna stänga dörren till barnen skulle avsaknad av element definitivt göra det lättare att välja bort huset, och vattenburen värme i hela huset givetvis ett plus.
Men om investeringen och arbetsinsatsen betalar igen sig för dig vet jag inte.
Har du snackat med någon mäklare som säljer i området?
Beroende något på var TS's fastighet är belägen bör nya element inte vara nödvändiga. Här i Skåne har jag dessa 17 år i huset aldrig använt elementen i övervåningens sovrum. För sovande som vill ha svalt är det inte nödvändigt.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Hus beläget i Södermanland.
Jag ska kontakta mäklaren som vi valt, vi har haft lite lös kontakt nu när försäljning börjar närma sig.
Jag förstår att alla inte tycker som vi, att det räcker med värmen från bottenvåningen, det är dock folks rädsla för eluppvärmt som känns problematiskt och som då gör det kanske svårare att välja
Jag ska kontakta mäklaren som vi valt, vi har haft lite lös kontakt nu när försäljning börjar närma sig.
Jag förstår att alla inte tycker som vi, att det räcker med värmen från bottenvåningen, det är dock folks rädsla för eluppvärmt som känns problematiskt och som då gör det kanske svårare att välja
Läs ett annat inlägg här på forumet där El-priset verkar vara på väg att sjunka och stabilisera sig igen. Jag har precis köpt hus (två v sedan) och det känns konstigt med något nyrenoverat där man inte har värmekälla alls. Om hela våningen är ny så hade jag faktiskt inte orkat att börja med att montera dit något.G ekaa88 skrev:Hus beläget i Södermanland.
Sen huruvida man kanske inte behöver pga att huset värmer upp det. Men hade jag renoverat själv så hade jag inte gjort det utan värmekälla men hade nog valt vattenburet eftersom det dessutom redan finns i huset. Hade man satt eelement (även bara som stöd) så hade jag tänkt att man har snålat till det. Utan element ännu strået snålare.
Men att det går att sälja är ingen tvekan. Man kanske tappar någon mer som inte fattar vad det är.
Bäst är nog att fråga mäklaren som är den som skall försöka göra något positivt av det.
ps. Om allt annat är fördigt, så hade jag som säljare inte varit så tänd på att börja montera radiatorer. Så det finns två sidor av det.
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Tack för era svar, mäklaren rekomenderade att sätta dit el radiatorer, oljefylda då många tydligen inte tänker på dom som el-uppvärmt på samma sätt. En helt ouppvärmd övervåning skulle kunna skrämma ev. köpare vilket jag köper fullständigt, sen är det upp till köparen att använda dom eller ej.
Jag hade större planer för uppvärmningen med vattenburet men nu går flytten inom ett par månader till en ärvd gård och det är inte viktigt att få en viss summa för att lösa lån osv utan bara någon köper kåken så är jag nöjd
Jag hade större planer för uppvärmningen med vattenburet men nu går flytten inom ett par månader till en ärvd gård och det är inte viktigt att få en viss summa för att lösa lån osv utan bara någon köper kåken så är jag nöjd
Husägare
· Sörmland
· 1 468 inlägg
Många tycker tydligen det låter mindre farligt med oljeradiatorer än ordet el radiator.
Efter som allt är nyrenoverat så hade jag nog också satt det element för att det inte ska kännas ofärdigt. Annars hade jag dock tyckt att du skulle låta bli, ditt ord för att det inte behövs hade ju känts bra i dessa el-pris-tider men enbart om det backades av att det inte fanns några där o inga skruvhål i väggarna. Nu när det är nyrenoverat finns det ju inget direkt ”bevis” längre på att det inte behövdes så då lika bra att det finns o bara säga att innan fanns inga och det räckte med 19 grader för er men att alla kanske inte tycker det så nu är det säkrat för vem som att trivas, men är man som ni kan man spara en slant o inte slå på dem.
Varför tänker inte folk på oljefyllda som samma sätt?G ekaa88 skrev:Tack för era svar, mäklaren rekomenderade att sätta dit el radiatorer, oljefylda då många tydligen inte tänker på dom som el-uppvärmt på samma sätt. En helt ouppvärmd övervåning skulle kunna skrämma ev. köpare vilket jag köper fullständigt, sen är det upp till köparen att använda dom eller ej.
Jag hade större planer för uppvärmningen med vattenburet men nu går flytten inom ett par månader till en ärvd gård och det är inte viktigt att få en viss summa för att lösa lån osv utan bara någon köper kåken så är jag nöjd![]()
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Delvis marknadsföring, delvis ointresse skulle jag tro.L micke880 skrev:
Läser man googleträffarna så kan man ju få för sig att oljeelementen är en fantastisk effektiv och miljövänlig skapelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag skulle också montera dit elradiatorer, annars går det ju inte att använda övervåningen. Nästan dolt fel...G ekaa88 skrev:Tack för era svar, mäklaren rekomenderade att sätta dit el radiatorer, oljefylda då många tydligen inte tänker på dom som el-uppvärmt på samma sätt. En helt ouppvärmd övervåning skulle kunna skrämma ev. köpare vilket jag köper fullständigt, sen är det upp till köparen att använda dom eller ej.
Jag hade större planer för uppvärmningen med vattenburet men nu går flytten inom ett par månader till en ärvd gård och det är inte viktigt att få en viss summa för att lösa lån osv utan bara någon köper kåken så är jag nöjd![]()