Byggahus.se

Ska man provtrycka efter gildgjutning?

1. J
    Husägare Nivå 4
    Hej! Har haft en skorstensreparatör hos oss som har glidgjutit en skorstenskanal och stabiliserats skorstenen ovanför nock (skiljevägg och några lösa stenar på översta skiftet).

Hade tre företag på offertbesök. Ett av dem tror jag gjorde en provtryckning? (2 pers, 1 skumgummikudde i toppen och sen tände de eld på något liten grej i öppna spisen). Jag tog aldrig del av sifforrna de fick fram - men de påtalade aldrig att de va några stora problem med tätning eller liknande.

Jag valde en annan firma som hade bättre pris och genomförde en glidgjutning - då den inte kostade så mycket (kort rökkanal). Kändes lika bra att göra det när de ändå skulle fixa skorstenen ovanför nock, nya taksteg och gångbräda.

Måse/bör jag göra en provtryckning nu efter glidgjutningen?

Jag ska ha hit sotaren för brandskyddskontroll i slutet på veckan. Sotaren ska ha ca 2200 kronor extra för besiktningen/provtryckningen, utöver brandskyddskontrollen på ca 500kr.

Hur hade ni resonerat? Bör jag göra en provtryckning efter att rökkanalen har glidgjutits?

2. S
    Medlem · Nivå 14
    vad ingår i sotarens brandskyddskontroll då? Kanske fånigt att provtrycka i egen regi om de ändå gör det oavsett?

3. J
    Husägare Nivå 4
    Provtryckningen ingår inte. Jag betalar ca 500-700 kronor (timtaxa) för brandskyddskontroll (obligatoriskt var sjätte år, kan inte välja aktör). Sen kan jag välja besiktning med provtryckning och då är det fast pris 2937 kronor (brandskyddskontrollen ingår i summan). M.a.o kostar besiktningen ca 2200-2500 kronor extra - utöver brandskyddskontrollen (som är obligatorisk)

Oavsett vem som genomför det är min fråga densamma - bör man provtrycka efter glidgjutning? Jag har ingen information om att kanalen var otät innan den glidgjöts (finns ingen anmärkning i föregående brandskyddskontroll). Men jag lät företaget glidgjuta den för säkerhetsskull. Blev ett par tusen bara.

Kort och gott - måste jag låta provtrycka rökkanalen efter glidgjutning?

4. K
    Medlem Nivå 4
    Vet inte om du måste, men jag skulle nog gjort det. Jag provtryckte efter att jag satte in rostfri slang, men då gjorde jag det själv och ville veta om jag lyckats.

Verkar dessutom som att sotare har lite olika syn på hur noga saker och ting är. Vore väl enkelt att ringa din sotare och se vad han säger?

5. J
    Bannad · Nivå 10
  6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Om syftet med en glidgjutning är att göra en otät skorsten tät så är det väl klokt att kontrollera om operationen lyckades.

För mig innebär dock "provtryckning" att man trycksätter provobjektet. Jag kan inte se hur man gör detta med lite rök, men så kanske det funkar i skorstensvärlden?

7. J
    Bannad · Nivå 10
    Så är det i skorstensvärlden , det finns inga direkta tryck i en skorsten , bara drag mest , , det tätas till på topp och en bomb tänds nere , den rök som då blir letar sig med lätthet ut genom allt som kan vara en otäthet , det blir att krypa på vind och andra utrymmen som skorsten går genom och kolla

• Laddar…
  8. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Man trycksätter inget utan det är bara en rökpatron.

9. J
    Husägare Nivå 4
    Hur hade ni resonerat? Bör jag göra en provtryckning för 2500 kronor eller räcker det att en ny glidgjutning genomförts?

Är lite förvånad att företaget som genomförde glidgjutning inte själva gjorde en provtryckning i samband med att de avslutade uppdraget. Men detta har jag kommit underfund med först nu i efterhand.

10. J
    Bannad · Nivå 10
    Överkurs , skaffa rökbomber och som det heter """ Provtryck "" dom andra gör på samma sätt , för att få det på bästa sätt ska det tätas på topp och tätas till nertill efter sen bomben antänts och lagts i den nedre delen av skorstenen . sen bara vänta och kolla om det rycker någonstans