12 136 läst ·
62 svar
12k läst
62 svar
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Sida 1 av 5
Får be om ursäkt om det här inlägget ligger på fel forum- var många olika så jag visste inte vilket som passade min fråga bäst.
Till mina frågor: Vi är en små barn familj som velat köpa hus nu några månader och det känns som vi har hittat drömhuset- bra pris och allt men det är lite av ett renoveringsprojekt. En 7a med 5 sovrum.
1. Garaget är fuktskadat och den luktade jättestarkt sist vi var på visningen. Den är inte husets bas som tur är utan den är byggd på sidan. Vi måste ju försöka hitta orsaken till fuktskadan så det inte sker hela tiden. Vi fick till oss att det måste antagligen dräneras
2. Ett av badrummen måste man byta ut helt (toalett badkar handfat etc) men inte kakel etc
3. Taket måste bytas inom 3 år.
4. Huset har ingen värmepump- de innan använde eldstaden som värmekälla och direktverkande energi (försöker lära mig dessa hus begrepp 😅)
5. Ett av sovrummen måste vi byta golv på.
Huset är i en mindre stad så den ligger på 2,4 milj och placering och allt är bra. Men vi är kluvna och lite ”rädda” att det kommer bli för mycket att göra och att vi går minus på allt istället.
Vad skulle ni göra? Nu vet jag det är svårt utan bilder och protokoll men om ni har frågor får ni gärna ställa så svarar jag så gott jag kan.
Till mina frågor: Vi är en små barn familj som velat köpa hus nu några månader och det känns som vi har hittat drömhuset- bra pris och allt men det är lite av ett renoveringsprojekt. En 7a med 5 sovrum.
1. Garaget är fuktskadat och den luktade jättestarkt sist vi var på visningen. Den är inte husets bas som tur är utan den är byggd på sidan. Vi måste ju försöka hitta orsaken till fuktskadan så det inte sker hela tiden. Vi fick till oss att det måste antagligen dräneras
2. Ett av badrummen måste man byta ut helt (toalett badkar handfat etc) men inte kakel etc
3. Taket måste bytas inom 3 år.
4. Huset har ingen värmepump- de innan använde eldstaden som värmekälla och direktverkande energi (försöker lära mig dessa hus begrepp 😅)
5. Ett av sovrummen måste vi byta golv på.
Huset är i en mindre stad så den ligger på 2,4 milj och placering och allt är bra. Men vi är kluvna och lite ”rädda” att det kommer bli för mycket att göra och att vi går minus på allt istället.
Vad skulle ni göra? Nu vet jag det är svårt utan bilder och protokoll men om ni har frågor får ni gärna ställa så svarar jag så gott jag kan.
Ni blir nog händigare om ni renoverar en sån kåk med egna händerH Hana7013 skrev:
Jag vet ju inte om det finns några lediga tomter där ni vill bo, men om ni hittar en lämplig tomt bör det inte bli dyrare med ett nybyggt standard hus från tex Älvsbyhus.
Kan tänka mig att vi blir det, då gäller det att bara sätta sig in i det 😊F fribygg skrev:
Vi tycker dagens hus är för moderna för vår smak- det huset vi tittar på är verkligen en vintage gammalmodig
Fördelen med att renovera själva är att ni lär er mycket om huset och speciellt om hur ni tar hand om det på bästa sätt. En annan sak är att ni som regel spar en hel del pengar, även om ni tar tjänstledigt för att fixa med huset. Förutsätter såklart att ni inte tjänar flera hundratusen i månaden 😉
Ta reda på vilka renoveringar som måste göras och vad det kommer kosta. Ta det viktigaste först, såsom taket etc. Och andra saker sedan, som kanske inte är lika akut. Gör en realistisk kalkyl och fatta beslut därefter. Lägg även till om ni kan tänka er bo i renoveringen (om det är mycket som ska göras och inte fixas innan inflyttning). Några månaders huskollande är ganska kort tid. Vi kollade i 5 år, sen hittade vi vårt hus och där allt stämde. Fast såhär i efterhand skulle vi köpt första huset vi kollade på för det var fantastiskt och perfekt för oss. Rätt läge, pris och storlek och övriga attribut som vi ville ha. Men det förstod vi inte förrän efteråt. Så vi fick snällt kolla vidare.
Redigerat:
Det stod såhär på protokollet:Walle85 skrev:
Vätrummet är äldre och har passerat tiden för sin tekniska livslängd.
Renovering av utrymmet rekommenderas. Kontakta en behörig vätrumsentreprenör för en renovering. I samband med renoveringen bör omkringliggande konstruktioner kontrolleras för att upptäcka eventuella följdskador.
Likadant med taket- den har nått sin livslängd då- lite rötskador förekom
Vad kostar motsvarande hus i bra skick i området?
Jag hade en räknat på vad det kostar att ta in hjälp för att få det i ok skick. Egen tid är inte gratis och framför allt med barn så är den begränsad. Har ni goda möjligheter till barnpassning? Sen så är det givande att skapa något själv och kul att lära sig.
Prioritera det som skadar huset och där en åtgärd markant förbättrar driftsekonomin.
Det kommer fler repor i golvet så vissa saker kan det vara skönt att vänta ett tag med.
Har ni koll på tidstypiska riskkonstruktioner, tex impregnerade träsyllar?
Tak - vad är det för tak nu?
Dränering - har huset källare?
Uppvärmning - är kaminen lämplig för uppvärmning (stor och tung)? Är planlösningen lämplig för luft-luft värmepump/ar?
Varför behöver man byta inredning i ett badrum men inte renovera det i övrigt?
Jag hade en räknat på vad det kostar att ta in hjälp för att få det i ok skick. Egen tid är inte gratis och framför allt med barn så är den begränsad. Har ni goda möjligheter till barnpassning? Sen så är det givande att skapa något själv och kul att lära sig.
Prioritera det som skadar huset och där en åtgärd markant förbättrar driftsekonomin.
Det kommer fler repor i golvet så vissa saker kan det vara skönt att vänta ett tag med.
Har ni koll på tidstypiska riskkonstruktioner, tex impregnerade träsyllar?
Tak - vad är det för tak nu?
Dränering - har huset källare?
Uppvärmning - är kaminen lämplig för uppvärmning (stor och tung)? Är planlösningen lämplig för luft-luft värmepump/ar?
Varför behöver man byta inredning i ett badrum men inte renovera det i övrigt?
Tack så jättemycket för tipsen! Vi har gjort en del och kollat hur mycket ungefär saker skulle gå på. Men vi har kollat lite hus och just denna fastnade vi för helt pga läget pris storleken med faktiskt. Men vi får se hur vi gör ni, vi har lagt is på husköp just nu. Men det huset finns fortfarande kvar ute, så vi får se hur vi gör.E Etrompa skrev:Ta reda på vilka renoveringar som måste göras och vad det kommer kosta. Ta det viktigaste först, såsom taket etc. Och andra saker sedan, som kanske inte är lika akut. Gör en realistisk kalkyl och fatta beslut därefter. Lägg även till om ni kan tänka er bo i renoveringen (om det är mycket som ska göras och inte fixas innan inflyttning). Några månaders huskollande är ganska kort tid. Vi kollade i 5 år, sen hittade vi vårt hus och där allt stämde. Fast såhär i efterhand skulle vi köpt första huset vi kollade på för det var fantastiskt och perfekt för oss. Rätt läge, pris och storlek och övriga attribut som vi ville ha. Men det förstod vi inte förrän efteråt. Så vi fick snällt kolla vidare.
Jo det är stämmer ju, man sparar en hel del. Oftast betalar man större summor för tjänsten företaget utför. Så skulle vara klokt att göra självWalle85 skrev: