3 399 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Ska man byta avlopp som (kanske) inte behöva fixas?
Hej, jag äger en 30-tals villa och har bytt gjutjärns avloppsrör på båda sidorna av huset från källargolv och hela vägen upp till taket. På ena sidan fanns en toalett på varje plan och på den andra sidan ett kök och två badrum. Dessa stammar började läcka och sedan sprack för 10 respektive 5 år sedan. Det blev i både fall tunna sprickor och vattnet visade sig i källaren . Byte var relativ okomplicerad. Så nu finns nytt plaströr överallt ovanför betongkällarplattan vilket känns tryggt.
Nu funderar jag om jag ska bila upp källargolv och byta även där. Antar att rören är gamla och ska snart börjar läcka – men allt fungerar perfekt just nu. Källaren är 120kvm med 3 golvbrunn (Garage, tvättstuga och pannrum). Hela källargolv är målat betong och jag ser ingen missfärgning, inget färgsläpp. Sammanlagt 30 m rör måste bytas i flera rum så utöver arbetet blir damm ett stort problem.
Min fråga är behöver jag verkligen göra detta? Hur vet man nar det behövs, blir det plötsligt stopp en dag eller läcker det lite i åratal? Som sagt allt fungerar perfekt.
Nu funderar jag om jag ska bila upp källargolv och byta även där. Antar att rören är gamla och ska snart börjar läcka – men allt fungerar perfekt just nu. Källaren är 120kvm med 3 golvbrunn (Garage, tvättstuga och pannrum). Hela källargolv är målat betong och jag ser ingen missfärgning, inget färgsläpp. Sammanlagt 30 m rör måste bytas i flera rum så utöver arbetet blir damm ett stort problem.
Min fråga är behöver jag verkligen göra detta? Hur vet man nar det behövs, blir det plötsligt stopp en dag eller läcker det lite i åratal? Som sagt allt fungerar perfekt.
De enkla svaret är nog att filma rören för att se dess kondition. Beroende på hur de ser ut under betongen så kan de vara så att sprickan i röret inte ger några fuktutfällningar i betongen utan att det snarare rinner neråt och bort.
Hej Tobben 87
Tack för tipset, har googlat lite och hittat ett lokalt företag. Vet du om man ser hårfina sprickor på en sådan filmning. På hemsidan talar man om rötter och att kolingar har gått av, sättningar mm. Tror i mitt fall om det är problem att det är små sprickor längsgående. Uppe i huset var det fina sprickor. Kopplingarna var fyllda med bly så de satt verkligen som berg.
Tack för tipset, har googlat lite och hittat ett lokalt företag. Vet du om man ser hårfina sprickor på en sådan filmning. På hemsidan talar man om rötter och att kolingar har gått av, sättningar mm. Tror i mitt fall om det är problem att det är små sprickor längsgående. Uppe i huset var det fina sprickor. Kopplingarna var fyllda med bly så de satt verkligen som berg.
Är ingen guru på att filma, men kan tänka mig att rör från 30 talet är ganska rostiga invändigt. Just en hårfin spricka är nog svårt att se, men större sprickor och skador borde gå att se. En liten youtubning så hittade jag denna filmen, Där filmar de först ett rör sedan relinar, kolla typ 2:25 in i filmen, där kan man se någon spricka i röret, men om den är hårfin vet jag inte.
Sen är frågan, spelar en hårfick spricka någon roll under plattan? Det är ändå blött och jäkligt därunder. är spricka i botten av röret så kan de juh läcka ut lite, men är den i toppen eller sidorna lär de inte läcka ut supermycket.
Jag har själv gjort ett stambyte i kåken där jag bor, bilade visserligen ut hela plattan i källaren. Men jag är av åsikten att gjutjärn bör bytas, att relina eller på annat sätt försöka laga dem på konstgjord väg skapar bara jobb i framtiden ändå.
Är de inga större problem man du väl ta ett rum i taget, vartefter? Klart att göra en stor big bang gör att de e påverkat under kortare period.
Sen är frågan, spelar en hårfick spricka någon roll under plattan? Det är ändå blött och jäkligt därunder. är spricka i botten av röret så kan de juh läcka ut lite, men är den i toppen eller sidorna lär de inte läcka ut supermycket.
Jag har själv gjort ett stambyte i kåken där jag bor, bilade visserligen ut hela plattan i källaren. Men jag är av åsikten att gjutjärn bör bytas, att relina eller på annat sätt försöka laga dem på konstgjord väg skapar bara jobb i framtiden ändå.
Är de inga större problem man du väl ta ett rum i taget, vartefter? Klart att göra en stor big bang gör att de e påverkat under kortare period.
Säker på att du har gjutjärn även under plattan? Vårat hus från -50 hade järn ner till sista böjen och sedan betong ut till gatan. Nu hittade jag även mindre sprickor i betongrören som byttes i samband med badrums renovering men inget jag går och oroar mig för. Men ska det göras större jobb på golvet i dessa rum skulle jag byta den dagen.
Jag skulle låta det vara tills jag fick indikationer på problem eller ska göra något annat jobb i dessa utrymmen. Det är ju ingen ide att renovera rummen med gamla avloppsrör i golvet.
Ska man ändå gräva så mycket i källlaren kanske man possar på att gräva ur helt och isolera, lägga lite golvvärme och göra källaren användbar till något....
Ska man ändå gräva så mycket i källlaren kanske man possar på att gräva ur helt och isolera, lägga lite golvvärme och göra källaren användbar till något....
Ett tillägg till mitt hus. Den sista böjen ner blev kvar på ett ställe då jag fick för mig att det va mer än bara den som va järn och skulle då snart bytas iaf. Detta slutade med att denna böj va helt upprostad och hål ut där råttor tagit sig ut under plattan.
snuttjulle skrev:
Säker på att du har gjutjärn även under plattan? Vårat hus från -50 hade järn ner till sista böjen och sedan betong ut till gatan.
Hej snuttjulle
Nej det har jag ingen koll på. Jag bara utgick att det var så . Både de gamla stammarna var gjutjärn och sista delen är gjuten direkt in i plattan. Det kan vara så som du beskriver. Har betongrören längre livslängd?
Betongrören rostar inte sönder så de håller många år om det inte spricker av sättningar.
Troligen gjutjärns 90 graders böj som är gjuten ned i plattan. Ansluter troligen till Höganäsrör eller betong.
Inget av dom ”går sönder” är det saltglaserade höganösrör så lär dom inte bytas, återstår väl några hundra års livslängd på dom.
Är bara gjutjärnsböjarna som rostar söder i botten. Så den bör du byta, och då lär du även se vad resten av avloppsystemet är byggt av, men med största sannolikhet inte gjutjärnsrör.
Inget av dom ”går sönder” är det saltglaserade höganösrör så lär dom inte bytas, återstår väl några hundra års livslängd på dom.
Är bara gjutjärnsböjarna som rostar söder i botten. Så den bör du byta, och då lär du även se vad resten av avloppsystemet är byggt av, men med största sannolikhet inte gjutjärnsrör.
Hej och tack för alla synpunkter!
Det är säkert en felantagande av mig att det var gjutjärn. Om det är saltglaserade keramikrör som GoC gissar så håller dem lägre än mitt livstid. Som sagt fungerar allt i dagsläget och då jag inte har planer att renovera källaren kan jag fokusera på annat.
Stort tack ogen!
Det är säkert en felantagande av mig att det var gjutjärn. Om det är saltglaserade keramikrör som GoC gissar så håller dem lägre än mitt livstid. Som sagt fungerar allt i dagsläget och då jag inte har planer att renovera källaren kan jag fokusera på annat.
Stort tack ogen!
En ytterligare aspekt att fundera över är vad du gör ifall det börjar bli kritiskt. Är det lätt att fixa en temporär dragning den dagen röret spricker? Isåfall kan du kanske vänta lite längre.
Jag hade Sundahem här och filmade rören, de tyckte såklart att de var katastrofala och skulle behöva relinas för 180k. Efter att ha tänkt lite kom jag fram till att röret som var i sämst skick skulle kunna dras om i pannrumstaket istället, till en uppskattad kostnad av 10k. Inte lika flashigt, men jag kan göra roligare saker med 170k än att spola ner det i toaletten
Jag hade Sundahem här och filmade rören, de tyckte såklart att de var katastrofala och skulle behöva relinas för 180k. Efter att ha tänkt lite kom jag fram till att röret som var i sämst skick skulle kunna dras om i pannrumstaket istället, till en uppskattad kostnad av 10k. Inte lika flashigt, men jag kan göra roligare saker med 170k än att spola ner det i toaletten
Jo - jag har tänkt i sådana banor också. Plan B! Det ena stammen som är precis vid utloppet till gatan har en lågsinnade inspektionslucka. Denna stammen förväntar jag inget problem med, då från huset till gatan blev fixat av förra ägaren. Den andra stammen som jag bytte för 5 år sedan kan jag lätt lägga om till ett tillfälligt rör som jag dra over källargolvet och koppla på tillfälligt till inspektionsluckan. Det skulle ge mig tid att bila upp och fixa en permanentlösning
Klicka här för att svara