Byggahus.se
Jag tycker det blir snyggt med helvit bård, det "lyfter" taket.
(Ber om ursäkt för att vi inte fått upp taklist än och för den löjliga upphängningen av duschhyllan från Biltema)
dTuMt-qnTR4tsCtWMxDE9NNyOUFXPVzMsPBr2gzVOXJkM2DFhJMcZW5T8BSIzW_nKv8j2-4ak8bWW4ivlQ-UrwP8WJVs7lRH4t3VpDtmBjxkXFUx9kb3pLfdHAwLiEFfo8IjOlKp0OUltAqgFnufCIab9lxPU7MRRRWZwMRRkAgisyIjmYfT-moN4LJ6i4R7O39_1FOOdTAZb8Snef4rjIRJDtARLlPuuf81L81AJaEbkN_EPJqtANlfIvtI0B4peDMAzQXcxrX6f1l3XwIa2ba9O0ePdgMsMTPXqVsyz2Hn1JhO5kFDmi0fx6KSrdlcsYfNUuKfs8Mv3KjxT7CG0gr5vWxpL8-BQvfEMP-KJt1hqPuf5im5R5HzXUT3RHb7EFyApC3gP-ZEdVh5Z8v-jYLe4goDJNGm8_InGZDb6uuQRD_74N4E8_FUWQQhI_W8iQGf8jT4YtFapf72KSleLsXURAKTDi3sm0y5rqLOavL_oON5J6CmJIy8qf6EzjW_cMQHn7TFQ3SzFWu6KBS_8259iMcEt4QNEOb-jkGOew36AD4Ap4P3wlQL9hkzMpjpyCmKs7qCZAOdnoYUC_sUfrv8p-zru8D3uJDJ4-kFVYSk1i3X0L5xRNIlN1P8llYRsVkzc61RqIkyNYIf5uurWrJZ3ka5_lnvWVsi3JES4dxBWl8wNlQkg-HwBCJcTQ=w658-h877-no
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
det verkar ju vettigast med en bredare våtmatta för att slippa bård, vilket inte är min grej.
Isakare Isakare skrev:
Vilket helsike det måste vara om väggarna inte är i lod och våg.
Ja, det är ju ett bra skäl till att sätta en bård.
Annars kan det ju blir besvärligt. Också omm tak eller golv inte är helt vågräta.
 
Jag undrar hur detta problem ens uppstod?! Varenda människa, även dom som ska tillverka våtrumsmattor, måste ju veta att de flesta hus har runt 2,40 i takhöjd. Så den som bestämde det här upplägget borde tänkt ett varv till. Bård i avvikande färg känns onekligen som en lösning som inte står överst på önskelistan hos gemene man. :)
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
P PoKByggerGarage skrev:
Hej! Vad har du på väggarna i dina bifogade bilder, ser snyggt ut!
Det är tarkett raw concrete grey :)
 
  • Gilla
PoKByggerGarage
  • Laddar…
Tycker det är märkligt att det inte finns fler 3m-bredder, men det kanske kommer.

Överlappet på våden tycker jag bara ser ut som ett misstag. Första gången jag såg det "live" hos någon blev jag oerhört paff.
Jag skulle inte vilja ha varken överlapp eller våd i annan färg.
Får bara hoppas det kommer fler varianter med fullbredd så att säga.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
N
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det "moderna" sättet att sätta plastmatta i våtrummen är att sätta en 2-metersvåd horisontellt runt hela rummet.
Och "skarven" sätts alltså vid dörrkarmen (=långt från duschen).
Sedan sätter man en bård, också horisontellt, runt hela rummet, upp till taket, med skarv i det hörn som är längst bort från duschen.
Det blir väldigt tätt, med små risker för läckage.
Och snyggt också :)
Ok, jag förstår nu. Hade kaklat hela badrummet istället. Elegantare och snyggare.
 
Det är, som nämnts tidigare i tråden, inte bara att slänga upp en fullång våd från golv till tak. Det blir betydligt svårare att sätta den eftersom alla väggar måste vara raka och i vinkel och absolut inte luta minsta lilla för då är du körd och det finns knappt så raka väggar. Idag kan man "trolla bort" att det lutar något tex genom att använda bården. Sen är det lite en vanesak, jag gjorde nyligen om mitt badrum och valde en mönstrad våtrumstapet. Bården finns inte som mönstrad och det hade ju inte heller funkat att sätta. Man kan såklart ta en bit vanlig väggmatta och skära ut men problemet blir ju just om det lutar något eller bara det faktum att du sätter den över den underliggande så att hörnradien blir lite mindre- nånstans kommer mönstret börja avvika och sedan bara växa. Så vi valde en bård i samma serie, nyansen stämmer inte riktigt (Det är det enda jag kan tycka är märkligt) och när rummet var helt nygjort så tittade jag på skarven hela tiden. Men med lite duschväggar, handdukar och annat jox här och var så noterar jag det knappt längre.
 
N Nephew skrev:
Ok, jag förstår nu. Hade kaklat hela badrummet istället. Elegantare och snyggare.
Svårt att säga emot det. Men kostar väl en 3x så mycket eller något...
 
N
Joaquin Joaquin skrev:
Svårt att säga emot det. Men kostar väl en 3x så mycket eller något...
Nja, men snyggare och ökat andrahandsvärde. Slipper plastlukten. Håller längre.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det är, som nämnts tidigare i tråden, inte bara att slänga upp en fullång våd från golv till tak. Det blir betydligt svårare att sätta den eftersom alla väggar måste vara raka och i vinkel och absolut inte luta minsta lilla för då är du körd och det finns knappt så raka väggar. Idag kan man "trolla bort" att det lutar något tex genom att använda bården. Sen är det lite en vanesak, jag gjorde nyligen om mitt badrum och valde en mönstrad våtrumstapet. Bården finns inte som mönstrad och det hade ju inte heller funkat att sätta. Man kan såklart ta en bit vanlig väggmatta och skära ut men problemet blir ju just om det lutar något eller bara det faktum att du sätter den över den underliggande så att hörnradien blir lite mindre- nånstans kommer mönstret börja avvika och sedan bara växa. Så vi valde en bård i samma serie, nyansen stämmer inte riktigt (Det är det enda jag kan tycka är märkligt) och när rummet var helt nygjort så tittade jag på skarven hela tiden. Men med lite duschväggar, handdukar och annat jox här och var så noterar jag det knappt längre.
Det är väl bara när det är en mönstrad våtrumsmatta som det blir trixigt att sätta den på fullhöjd, ifall inte rummet har helt raka väggar utan lutning och hörn med exakta vinklar?
Jag frågar för att jag inte vet.

En omönstrad matta, eller åtminstone en utan mönster med raka linjer, borde väl vara enklare för en duktig mattläggare. Åtminstone lika enkelt/svårt som att sätta en två meter bred matta, kan jag tycka.
 
N Nephew skrev:
Nja, men snyggare och ökat andrahandsvärde. Slipper plastlukten. Håller längre.
Ja, jag håller med dig i allt. Men det jag fått lite snabbt i vårt är att prisskillnaden är så pass stor så det går liksom inte bara att säga att det är snyggare.

Tycker Porsche är snyggare än vår V60, men hjälper liksom inte :)
 
Keiller Keiller skrev:
Det är väl bara när det är en mönstrad våtrumsmatta som det blir trixigt att sätta den på fullhöjd, ifall inte rummet har helt raka väggar utan lutning och hörn med exakta vinklar?
Jag frågar för att jag inte vet.

En omönstrad matta, eller åtminstone en utan mönster med raka linjer, borde väl vara enklare för en duktig mattläggare. Åtminstone lika enkelt/svårt som att sätta en två meter bred matta, kan jag tycka.

Allt går väl om man vill visserligen, men att svepa runt en "fullhöjds"matta i ett badrum...Kan tänka mig att göra det om undertaket inte är satt. Annars kommer det vara ett rent helvete att sätta mattan. Även om man är två stycken som hjälps åt.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
L Larsson93 skrev:
Allt går väl om man vill visserligen, men att svepa runt en "fullhöjds"matta i ett badrum...Kan tänka mig att göra det om undertaket inte är satt. Annars kommer det vara ett rent helvete att sätta mattan. Även om man är två stycken som hjälps åt.
Ja, så är det förstås. Men ändå ett alternativ för TS, och även för mig, som inte vill ha en bård.

Får väl hoppas att mattillverkarna, som någon annan också var inne på, i framtiden kan erbjuda mattor som har 2,40 bredd
 
Om man väljer matta istället för kakling för att man är rädd för fuktskador så finns det ju "tätskiktsmatta" (tex Tarkodry) som man sedan kaklar på.
Då får man mattans "täthet" under kaklet istället för folie eller rollat tätskikt.
Föredrar själv utseendet på kakel före matta.
Har gjort just så i sommarstugan och är väldigt nöjd.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
Våtrumsmatta med bård. Vi blev jättenöjda. På bilden är inte allt klart, tillkom belysning till spegeln och lite annat.
 
  • Våtrum med matta, handfat, badkar, växter och spegel utan belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MariaT75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.