Byggahus.se

Ska lägga våtrumsmatta men vill inte ha avvikande bård

1. T
    Medlem Nivå 1
    Vårt fina kaklade badrum har fuktskadats och vi ska lägga våtrumsmatta. Var inne på raw concreate dark men måste ju ha en bård närmst taket !!? Vill ju ha samma färg hela vägen upp. Någon som har tips. Görna moderna tips/ bilder på era lösningar. Är det helvitt på väggen som gäller för att få enhetligt hela vägen upp?

2. L
    Medlem Nivå 3
    Redigerat 14 nov 16:06
  3. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret. Vill man inte undvika svetskant, vi har stort badrum.

• Laddar…
  4. T
    Medlem Nivå 1
    Vilken grå är det på bilden?

5. L
    Medlem Nivå 3
    det är raw concrete grey.

Det är helt enligt reglerna att sätta på det sättet och svetsa skarvarna. Men det rekommenderas att sätta med bård.

6. T
    Medlem · Nivå 14
    Finns nog inga mattläggare nu för tiden som svetsar väggmattor utan det är svepning med bård som gäller.

• Laddar…
  7. D
    Medlem · Nivå 7
    Ni kan ju alltid beställa 1,5 ggr så mycket väggmatta som behövs så kan mattläggaren skära ut bård ur den matta som blir kvar. Det kostar såklart en slant i spill men det kanske det är värt?

• Laddar…
  8. L
    Medlem Nivå 3

Vissa grossister gör det själva. Så att man får väggmatta & bård i samma val. Smidigt värre

9. L
    Medlem Nivå 3
    Då räknas jag väl inte som mattläggare isf :rolleyes:
    Det är helt beroende på hur badrummet är utformat & hur kunden vill ha det. ;)

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 14
    Okej:rofl: Dom mattläggare jag stöter på eller samarbetar med svetsar i alla fall inte, var nog tio år sedan man såg det;)

• Laddar…
  11. L
    Medlem Nivå 3
    Måhända att dom är bekväma isf :rofl: Det är lite krångligare att sätta ”traditionellt”.
    Jag har bara varit Mattis i 7år nu :crysmile:
    Badrummen jag gör är till 95% svepning men det kommer alltid något special badrum där det blir svetsning (y)

Hursomhelst så är bägge metoderna godkända. ;)

Redigerat 14 nov 23:42
  12. Peter2400
    Medlem · Nivå 21
    Ni kanske kan ha matta på golv och målade väggar, snyggare tycker jag.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2020-11-14 kl. 23.54.54.jpg

https://www.ladyinspirationsblogg.se/5-vackra-malade-badrum/

• Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 1
    Snyggt, men min man vill ha matta. Lite stukade efter att ha fått fuktskada i ett badrum dom vi byggde för bara 12 år sedan

• Laddar…
  14. D
    Medlem · Nivå 7
    Vi satte matta i duschen (jag är också rädd för vattenskador och målat känns mycket känsligare än matta) och målade utanför dusch duschväggen där det sällan förekommer vatten.

15. Hojte
    Medlem · Nivå 11
    Vår mattläggare tog en bit av väggmattan och la som bård, dock så gjorde han så att han skravade den i två hörn för att spara material men vi blev nöjda med resultatet
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20201021_154232.jpg

• Laddar…