Kloge Kloge skrev:
Man kommer långt med migsvets om man nu inte ska svetsa tänder på en grävskopa =)
Så för den vanlige hobbysvetsaren som mestadels kommer att ha svetsen stående långa tider mellan användningarna så hade jag valt en mig med flusstråd.
Stänker och ryker mer än en gasmig men man skipper köpa en gasflaska
Går utmärkt att svetsa tänder till en grävskopa med en mig/mag-svets..

Att däremot BYTA ut tänder på en grävskopa "på plats" är något man vanligtvis gör med pinne..

Tänker man däremot en gaslös flusstråd är det inget jag skulle rekommendera någon att använda.
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
Det blir inte lika fina svetsar men det funkar för sällansvetsaren

 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Kemppi minarc är bra svetsar. De har mycket gott rykte.

För en hemmasvetsare torde det räcka med minarc 150. Den klarar 3,2mm stickor om man tar någon paus ibland så den får svalna och man kan svetsa 2,5mm stickor hela dagen m man vill.
Det betyder att man klarar allt det vanliga svetsandet på mindre traktorredskap och om man har gott om tid kan man i nödfall skarva ihop en mindre grävmaskinsarm.

Om man skall hålla på och reparera stora grova treaktorredskap och grävmaskiner och pråmar och sådant eller om man tänker hårdsvetsa ny yta på hela smidesstädet då rekommenderar jag minarc 200.

Nackdelen med en sticksvets är att det är svårt att sticksvetsa material under 2mm tjocklek. 1,5mm är irriterande svårt och 1mm är ingenting för en amatör. Under 1mm kan knappast ens Violina sticksvetsa.

Fast det krävs en bra mig om man skall svetsa tunnplåt till exempel bilplåt med gott resultat. En migsvets av god kvalitet är totalt överlägsen på tunt material och även på tjockt material fungerar den bra. Fast då talar vi om en svets som kostar tiotals tusen kronor även som begagnad. Nackdelen med mig är att man behöver en ordentlig brandsäker verkstad att hålla till i. Annars blåser skyddsgasen bort och fogen blir värdelös utan skyddsgas.
Det går att använda flusstråd utan gas i en migsvets men det har sina sidor det också.
De allra flesta migsvetsarna som folk köper för hobbybruk är värdelöst krimskrams. De ger för litet ström så smältan går för kall och svetsfogen smälter inte ihop med grundmaterialet. Det blir mer som en lödning än som en svetsfog. En bra mig är någonting helt annat men den kostar pengar.
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Kemppi minarc är bra svetsar. De har mycket gott rykte.

För en hemmasvetsare torde det räcka med minarc 150. Den klarar 3,2mm stickor om man tar någon paus ibland så den får svalna och man kan svetsa 2,5mm stickor hela dagen m man vill.
Det betyder att man klarar allt det vanliga svetsandet på mindre traktorredskap och om man har gott om tid kan man i nödfall skarva ihop en mindre grävmaskinsarm.

Om man skall hålla på och reparera stora grova treaktorredskap och grävmaskiner och pråmar och sådant eller om man tänker hårdsvetsa ny yta på hela smidesstädet då rekommenderar jag minarc 200.

Nackdelen med en sticksvets är att det är svårt att sticksvetsa material under 2mm tjocklek. 1,5mm är irriterande svårt och 1mm är ingenting för en amatör. Under 1mm kan knappast ens Violina sticksvetsa.

Fast det krävs en bra mig om man skall svetsa tunnplåt till exempel bilplåt med gott resultat. En migsvets av god kvalitet är totalt överlägsen på tunt material och även på tjockt material fungerar den bra. Fast då talar vi om en svets som kostar tiotals tusen kronor även som begagnad. Nackdelen med mig är att man behöver en ordentlig brandsäker verkstad att hålla till i. Annars blåser skyddsgasen bort och fogen blir värdelös utan skyddsgas.
Det går att använda flusstråd utan gas i en migsvets men det har sina sidor det också.
De allra flesta migsvetsarna som folk köper för hobbybruk är värdelöst krimskrams. De ger för litet ström så smältan går för kall och svetsfogen smälter inte ihop med grundmaterialet. Det blir mer som en lödning än som en svetsfog. En bra mig är någonting helt annat men den kostar pengar.
Tack för ett mycket utförligt och bra svar.
Då får det bli en Kemppi 150 (y)
 
H heimlaga skrev:
Kemppi minarc är bra svetsar. De har mycket gott rykte.

För en hemmasvetsare torde det räcka med minarc 150. Den klarar 3,2mm stickor om man tar någon paus ibland så den får svalna och man kan svetsa 2,5mm stickor hela dagen m man vill.
Det betyder att man klarar allt det vanliga svetsandet på mindre traktorredskap och om man har gott om tid kan man i nödfall skarva ihop en mindre grävmaskinsarm.

Om man skall hålla på och reparera stora grova treaktorredskap och grävmaskiner och pråmar och sådant eller om man tänker hårdsvetsa ny yta på hela smidesstädet då rekommenderar jag minarc 200.

Nackdelen med en sticksvets är att det är svårt att sticksvetsa material under 2mm tjocklek. 1,5mm är irriterande svårt och 1mm är ingenting för en amatör. Under 1mm kan knappast ens Violina sticksvetsa.

Fast det krävs en bra mig om man skall svetsa tunnplåt till exempel bilplåt med gott resultat. En migsvets av god kvalitet är totalt överlägsen på tunt material och även på tjockt material fungerar den bra. Fast då talar vi om en svets som kostar tiotals tusen kronor även som begagnad. Nackdelen med mig är att man behöver en ordentlig brandsäker verkstad att hålla till i. Annars blåser skyddsgasen bort och fogen blir värdelös utan skyddsgas.
Det går att använda flusstråd utan gas i en migsvets men det har sina sidor det också.
De allra flesta migsvetsarna som folk köper för hobbybruk är värdelöst krimskrams. De ger för litet ström så smältan går för kall och svetsfogen smälter inte ihop med grundmaterialet. Det blir mer som en lödning än som en svetsfog. En bra mig är någonting helt annat men den kostar pengar.
Nä, jag har svetsat bilplåt (0,6-0,7 mm) med pinne vid några tillfällen, tom med godtagbart resultat..
Problemet är ju att man inte svetsar bilplåt med en kontinuerlig sträng, utan bygger med punkter/häftor och då är det jobbigt med pinne..

Jag är helt enig om att en "lite bättre" pinnsvets är att föredra jämfört med en precis-kass-värdelös fluss-trådssvets i samma prissegment..

Btw, jag vet inte vad du tänker på när du pratar om lödning, men jag tänker hårdlödning, och en korrekt utförd fog av den typen är i princip lika stark (men lättare att få homogen) som en vanlig svetsfog..
 
Violina Violina skrev:
Nä, jag har svetsat bilplåt (0,6-0,7 mm) med pinne vid några tillfällen, tom med godtagbart resultat..
Problemet är ju att man inte svetsar bilplåt med en kontinuerlig sträng, utan bygger med punkter/häftor och då är det jobbigt med pinne..
(....)
Jag får ändra min utsaga till att få andra än Violina kan svetsa under 1 mm tjock plåt med stickor.
Det där är verkligen imponerande.
 
  • Gilla
  • Haha
SaabNiklas och 2 till
  • Laddar…
Vad tror panelen om en ESAB Rogue 180i Pro?
Hur står sig den mot Kemppi 150?
 
F
C Chentin skrev:
Tack för ett mycket utförligt och bra svar.
Då får det bli en Kemppi 150 (y)
Jag skulle säga att 99% av de som utan direkt användningsområde skall köpa svets har mest nytta av en MAG. Av konstnadsskäl hamnsr dessa köpare ofta på en gaslös fluxtråd och en lågprismaskin som inte har gasventil.

Det är väl ok att svetsa gaslös fluxtråd, bara man är medveten om de farliga och långtids-hälsovådliga rökgaserna.

Så tänk till och köp med gasventil, Kemppis minsta på 1-fas heter MinarcMig, Esabs heter Caddy Mig och finns i 160A och 200A. Går man ner ett snäpp både i pris och i lite annat med men fortfarande väldigt OK så hittar man Migartonic RallyMig 161. Detta är maskiner som säljer sig själva på blocket för bra pengar om man tröttnar.
 
F
C Chentin skrev:
Vad tror panelen om en ESAB Rogue 180i Pro?
Hur står sig den mot Kemppi 150?
Är det verkligen en pinnsvets du skall ha? Det är väldigt bra att kunna svetsa pinne och man kan göra mer än man tror. Men det är en begränsning och ”yxigt” för en nybörjare. Vad tror du att ditt huvudsakliga svetsande kommer att bli?

Esab Rogue har fått bra kritik, den är helt ny på marknaden. Du skall dock vara noga med PRO, det finns en enklare modell med och den har inte PFC.
 
F
H heimlaga skrev:
Kemppi minarc är bra svetsar. De har mycket gott rykte.

För en hemmasvetsare torde det räcka med minarc 150. Den klarar 3,2mm stickor om man tar någon paus ibland så den får svalna och man kan svetsa 2,5mm stickor hela dagen m man vill.
Det betyder att man klarar allt det vanliga svetsandet på mindre traktorredskap och om man har gott om tid kan man i nödfall skarva ihop en mindre grävmaskinsarm.

Om man skall hålla på och reparera stora grova treaktorredskap och grävmaskiner och pråmar och sådant eller om man tänker hårdsvetsa ny yta på hela smidesstädet då rekommenderar jag minarc 200.

Nackdelen med en sticksvets är att det är svårt att sticksvetsa material under 2mm tjocklek. 1,5mm är irriterande svårt och 1mm är ingenting för en amatör. Under 1mm kan knappast ens Violina sticksvetsa.

Fast det krävs en bra mig om man skall svetsa tunnplåt till exempel bilplåt med gott resultat. En migsvets av god kvalitet är totalt överlägsen på tunt material och även på tjockt material fungerar den bra. Fast då talar vi om en svets som kostar tiotals tusen kronor även som begagnad. Nackdelen med mig är att man behöver en ordentlig brandsäker verkstad att hålla till i. Annars blåser skyddsgasen bort och fogen blir värdelös utan skyddsgas.
Det går att använda flusstråd utan gas i en migsvets men det har sina sidor det också.
De allra flesta migsvetsarna som folk köper för hobbybruk är värdelöst krimskrams. De ger för litet ström så smältan går för kall och svetsfogen smälter inte ihop med grundmaterialet. Det blir mer som en lödning än som en svetsfog. En bra mig är någonting helt annat men den kostar pengar.
man får en fullt fungerande och bra 1-fas mig/mag NY för 10000kr eller tom under det. Den kommer att vara utmärkt för tunnplåt.
 
F fsn skrev:
Jag skulle säga att 99% av de som utan direkt användningsområde skall köpa svets har mest nytta av en MAG. Av konstnadsskäl hamnsr dessa köpare ofta på en gaslös fluxtråd och en lågprismaskin som inte har gasventil.

Det är väl ok att svetsa gaslös fluxtråd, bara man är medveten om de farliga och långtids-hälsovådliga rökgaserna.

Så tänk till och köp med gasventil, Kemppis minsta på 1-fas heter MinarcMig, Esabs heter Caddy Mig och finns i 160A och 200A. Går man ner ett snäpp både i pris och i lite annat med men fortfarande väldigt OK så hittar man Migartonic RallyMig 161. Detta är maskiner som säljer sig själva på blocket för bra pengar om man tröttnar.
Åååh... Vad svårt det blev...

Användningsområden: Lite av varje, eller vad man ska kalla det. Laga prylar som går sönder, svetsa förstärkningar på flaket till ATV-kärran, bygga en gårdsharv, göra en ram till ett bord... Typ så. Svårt att säga sådär på rak arm.
Som sagt... Har jag en (bra) svets kommer jag säkert använda den mer än jag kan komma på idag.
Man kommer ju på sig ibland med att "fan, nu skulle jag ju haft en svets".
Tror dock inte att jag kommer behöva lägga extra pengar på att kunna svetsa aluminium eller rostfritt ( om det är så man ska tänka).

Jag har en större lada att jobba i. Asfalterat "golv", murade väggar men med trästolpar var 3,6:e meter ungefär, som bär upp bjälklaget till loftet. Gissar att jag bör klä dessa med plåt, där jag ska svetsa.
Kommer alltså kunna vara inomhus, men då vi förvarar husvagnar där på vintern, kommer jag kanske behöva ha möjlighet att svetsa utomhus också. Inte så bra med MAG om jag har förstått saken rätt.
Är en MIG också alltid en MAG? Är det bara gasen som skiljer?
Jag har tillgång till 3-fas. När det gäller 1-fas är det nästan uteslutande 10A-säkringar.

Jag kommer vara oduglig på att svetsa i början, oavsett vad jag väljer att börja med, men det kanske ändå är dumt att börja med pinne (?).

När det kommer till trä-bearbetning, har jag nästan uteslutande Makita. Vissa blå Bosch och ett par Festool, och om man ska överföra detta i svetstänk så känns en Festool väldigt overkill.
Makita eller blå Bosch - fullt rimligt.
Är det Esab/Kemppi el. likn. vi hamnar på då?

Kollade på Esab Caddy...
Verkar ligga på 11.000:- och uppåt, sen tillkommer väl kostnad för föaska och regulator etc.
Vart hamnar man till slut?

Måååånga frågor att ta ställning till.
Det gör att det känns som att "köper jag en Parkside (haha) och tar det för vad det är... förlorar jag bara en tusenlapp när jag konstaterar att jag har köpt skräp."
Vill inte köpa en svets för 15.000:- och inse att FAN, skulle köpt en sån eller en sån istället/också.
 
F
C Chentin skrev:
Åååh... Vad svårt det blev...

Användningsområden: Lite av varje, eller vad man ska kalla det. Laga prylar som går sönder, svetsa förstärkningar på flaket till ATV-kärran, bygga en gårdsharv, göra en ram till ett bord... Typ så. Svårt att säga sådär på rak arm.
Som sagt... Har jag en (bra) svets kommer jag säkert använda den mer än jag kan komma på idag.
Man kommer ju på sig ibland med att "fan, nu skulle jag ju haft en svets".
Tror dock inte att jag kommer behöva lägga extra pengar på att kunna svetsa aluminium eller rostfritt ( om det är så man ska tänka).

Jag har en större lada att jobba i. Asfalterat "golv", murade väggar men med trästolpar var 3,6:e meter ungefär, som bär upp bjälklaget till loftet. Gissar att jag bör klä dessa med plåt, där jag ska svetsa.
Kommer alltså kunna vara inomhus, men då vi förvarar husvagnar där på vintern, kommer jag kanske behöva ha möjlighet att svetsa utomhus också. Inte så bra med MAG om jag har förstått saken rätt.
Är en MIG också alltid en MAG? Är det bara gasen som skiljer?
Jag har tillgång till 3-fas. När det gäller 1-fas är det nästan uteslutande 10A-säkringar.

Jag kommer vara oduglig på att svetsa i början, oavsett vad jag väljer att börja med, men det kanske ändå är dumt att börja med pinne (?).

När det kommer till trä-bearbetning, har jag nästan uteslutande Makita. Vissa blå Bosch och ett par Festool, och om man ska överföra detta i svetstänk så känns en Festool väldigt overkill.
Makita eller blå Bosch - fullt rimligt.
Är det Esab/Kemppi el. likn. vi hamnar på då?

Kollade på Esab Caddy...
Verkar ligga på 11.000:- och uppåt, sen tillkommer väl kostnad för föaska och regulator etc.
Vart hamnar man till slut?

Måååånga frågor att ta ställning till.
Det gör att det känns som att "köper jag en Parkside (haha) och tar det för vad det är... förlorar jag bara en tusenlapp när jag konstaterar att jag har köpt skräp."
Vill inte köpa en svets för 15.000:- och inse att FAN, skulle köpt en sån eller en sån istället/också.
MIG/MAG är bara gasen som skiljer. Det alla pratar om i dagligt tal är MAG. MIG är tex rostfritt. Allt du beskriver indin första mening, kanske med undantag av gårdsharven (beroende på dimension) låter absolut som MAG i mina öron.

Skulle säga att Festools direkta motsvarighet på svetsar inte kan vara nåt annat än Fronius. Sen kommer Esab, Kemppi, EWM, Miller, Selco, Lorch, Lincoln.

Migatronic är danskt och är med där också bland riktiga svetsar. En Rallymig 161 är en multiprocess så en sådan kan du svetsa pinne med. Det kan du inte på Kempi MinarcMig eller Esab Caddy. Skall du ha den möjligheten på Esab så är det Rebel EMP 215. Det är en betydligt kraftfullare maskin och med mycket fler funktioner men mycket dyrare.

Jag tycker Rallymig ger ett lite orobust intryck, de flesta Migatronic gör det tycker jag men misshandlar man inte den så tror jag det är mycket för pengarna.

Men du skall ha 16A 1-fas oavsett vad du köper. 3-fas maskiner blir så dyrt att man direkt är på begagnat i sådana fall, behöver förvisso inte vara fel men det finns mycket gamla extremt strömkrävande 3-fas maskiner begagnat för små pengar men så fort man är inne på modernare 3-fas som går att köra på 3-fas 16A så blir det dyrare även som begagnat.

Du borde kunna plocka 1-fas 16A med en handske från ett 3-fas uttag tycker jag?
 
  • Gilla
Chentin
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Måååånga frågor att ta ställning till.
Det gör att det känns som att "köper jag en Parkside (haha) och tar det för vad det är... förlorar jag bara en tusenlapp när jag konstaterar att jag har köpt skräp."
Vill inte köpa en svets för 15.000:- och inse att FAN, skulle köpt en sån eller en sån istället/också.
Alltså, allt beror ju på.
Jag köpte en lidl-svets för att jag ville ha en svets som var billig och funkar utomhus.
Jag har en lite äldre modell (två år äldre) och den har levererat klart över förväntan. Men då har jag inte heller så stora förhoppningar på mina svetsade alster. Så helt bortkastade pengar är inte en sån.
 
F
Frustrator Frustrator skrev:
Alltså, allt beror ju på.
Jag köpte en lidl-svets för att jag ville ha en svets som var billig och funkar utomhus.
Jag har en lite äldre modell (två år äldre) och den har levererat klart över förväntan. Men då har jag inte heller så stora förhoppningar på mina svetsade alster. Så helt bortkastade pengar är inte en sån.
Då frågar jag dig om du har använt en riktig proffssvets nån gång?
 
F fsn skrev:
Då frågar jag dig om du har använt en riktig proffssvets nån gång?
Nej, det vore att kasta pärlor för svin att låta mig köra en sån :)
Har du kört med lidl-svetsen?

Jag säger inte att en lidl-svets är bäst eller kan göra otroligt massa bra saker. Men faktum är att det faktiskt går rätt bra att svetsa ihop saker med den ändå. Läser man här är det lätt att få uppfattningen att det faktiskt inte går alls att svetsa med den..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.