Byggahus.se
P
ingenmansland ingenmansland skrev:
Det finns en bra sammanfattning här om vad som ändrades: [länk]
Ingen enormt omvälvande ändring, alltså.

Det brukar påstås bland Palmehatare och svärjevänner att ämbetsmannaansvaret (alternativt tjänstemannaansvaret) avskaffades (av Palme), men det är ju helt enkelt inte sant. Lagstiftningen ändrades, men det finns fortfarande ett tjänstemannaansvar med en något annan omfattning.

Det är, enligt min mening, tämligen tveksamt om sakförhållandet som Claes nämner i inlägg #153 skulle ha varit signifikant annorlunda om inte ämbetsmannareformen från 1976 hade genomförts.
 
P pmd skrev:
Ingen enormt omvälvande ändring, alltså.

Det brukar påstås bland Palmehatare och svärjevänner att ämbetsmannaansvaret (alternativt tjänstemannaansvaret) avskaffades (av Palme), men det är ju helt enkelt inte sant. Lagstiftningen ändrades, men det finns fortfarande ett tjänstemannaansvar med en något annan omfattning.

Det är, enligt min mening, tämligen tveksamt om sakförhållandet som Claes nämner i inlägg #153 skulle ha varit signifikant annorlunda om inte ämbetsmannareformen från 1976 hade genomförts.
Jag är varken Palmehatare eller "svärjevän", men jag tycker ändå att det finns för stor möjlighet för enskilda inom kommunal och statlig verksamhet att utöva maktmissbruk. Sedan tycker jag att man alltid ska vara försiktig när man stiftar lagar och inte göra det för godtyckligt då det alldeles för ofta får oförutsedda konsekvenser.

Huruvida tjänstemannaansvaret skulle hjälpa i sakförhållandet som Claes nämner har jag ingen aning om, jag svarade bara på det du frågade om.
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Ja, självfallet var det så, han var ju ingen diktator. Men vad jag minns så var han rätt drivande i frågan. Hur rösterna var fördelade har jag ingen aning om. Det avskaffades 1 januari 1976, så innan valet.
Det finns en bra sammanfattning här om vad som ändrades: [länk]

Men det var väl också en annan tid och ämbeten såg annorlunda ut. Det många, inklusive jag själv, tycker är väl att de lagar som ersatte blev tandlösa och att det blev svårare att utkräva ett enskilt ansvar vid missbruk. Sen är det möjligt att det finns detaljer i det som gör det svårt att komma åt det inkompetenta och småpåviga beteendet hos de man möter med makt över beslut som man är direkt beroende av. Kanske är det personliga ansvaret fel väg att gå, men det är iaf många gånger som jag känner att de jag möter borde avskaffas omedelbart med kännbart straff.
P pmd skrev:
Ingen enormt omvälvande ändring, alltså.

Det brukar påstås bland Palmehatare och svärjevänner att ämbetsmannaansvaret (alternativt tjänstemannaansvaret) avskaffades (av Palme), men det är ju helt enkelt inte sant. Lagstiftningen ändrades, men det finns fortfarande ett tjänstemannaansvar med en något annan omfattning.

Det är, enligt min mening, tämligen tveksamt om sakförhållandet som Claes nämner i inlägg #153 skulle ha varit signifikant annorlunda om inte ämbetsmannareformen från 1976 hade genomförts.
Nu var det jag som först lyfte tjänstemannaansvaret så får ta den pucken. Men skulle vilja nyansera det lite att det var en omvälvning i samhället i stort. T.ex. var detta ungefär i tid när kommunreformen genomfördes. Från att ha varit en person du antagligen träffat i affären eller köpt äpplen av på marknaden och kände i periferin och som du kunde gå och knacka på dörren hos när du hade något myndighetsärende så blev kommunerna istället sammanslagna till den grad att tjänstemännen satt bakom låsta dörrar i glas och betongklossar och helt anonyma för gemene man. För korruption och svågerpolitik var detta säkert bra men för många ersattes den personliga kontakten med ett ansökningsformulär.
 
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
Håkan V och 2 till
  • Laddar…
P
Det har skett flera kommunreformer i Sverige. Är det den senaste du syftar på?
Den pågick i ungefär 15 år, så det var mer än ett enstaka riksdagsbeslut.
 
  • Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
UPPDATERING!

Hej och tack för era svar, det var till bra stöd i processen. 🙏✨️ Vill bara ge en snabb uppdatering om hur det blev.

Jag yttrade mig (och hänvisade till att dom ska titta på dagböckerna som bifogades) och har nu fått den slutgiltiga domen att förrättningskostnaden sänks med 79.000kr🥳 (67.000:- innan yttran)

Ny total blir 139.200:- ist för 218.000:-

Är väldigt glad för det och har ni Lantmäteriet hemma, håll er nära och frågvisa och överklaga fakturan om det skenat iväg orimligt mycket, det kostar ingenting. Tack.
 
  • Svensk domstolsdokument på mobilskärm med beslut om debitering av förättningkostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Håkan V och 6 till
  • Laddar…
S söderby skrev:
UPPDATERING!

Hej och tack för era svar, det var till bra stöd i processen. 🙏✨️ Vill bara ge en snabb uppdatering om hur det blev.

Jag yttrade mig (och hänvisade till att dom ska titta på dagböckerna som bifogades) och har nu fått den slutgiltiga domen att förrättningskostnaden sänks med 79.000kr🥳 (67.000:- innan yttran)

Ny total blir 139.200:- ist för 218.000:-

Är väldigt glad för det och har ni Lantmäteriet hemma, håll er nära och frågvisa och överklaga fakturan om det skenat iväg orimligt mycket, det kostar ingenting. Tack.
 
  • Skärmdump av svensk domstolsdokument, Nacka Tingsrätt, beslut om kostnader, instruktioner för överklagande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nevinator och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grattis!

Skönt domskäl: Tiden framstår som väl tilltagen...
 
  • Haha
Falckman
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skönt domskäl: Tiden framstår som väl tilltagen...
Synd/märkligt att de inte utvecklar sitt resonemang. Nu framstår det som att MMD gått på magkänslan. Vilket inte är till nytta för någon annan än TS och möjligen som en övning för de deltagande rådmännen. Dvs. bortkastad tid ur ett samhällsperspektiv, säkerligen betydligt mer än de 7,5 timmar det handlar om.
 
P
I domen borde MMD ha inkluderat en maning till Lantmäteriet att se över sina rutiner på det att liknande överdebitering inte sker i framtiden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P pmd skrev:
I domen borde MMD ha inkluderat en maning till Lantmäteriet att se över sina rutiner på det att liknande överdebitering inte sker i framtiden.
Ja sjukt att dom får hållas. Det borde bli större konsekvenser för LM. Dom kan ju salta fakturorna hejvilt och det värsta som händer är att dom får betala tillbaks lite. Dom kommer säkert undan med det både här och där. Personligen hade jag inte tänkt överklaga först för trodde inte det var ngn idé, men min handläggare rådde mig till det. Vilket förvånade mig men det va ju snällt av henne.
 
  • Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.