Lantmäteriet fakturerade sammanlagt 218.200 kr för att stycka upp min tomt.

Beräknade kostnaden skulle bli ca: 80.000 kr men vi hade inget fast pris.

Jag överklagade fakturan och nu medger Lantmäteriet nedsättning på 67.000 kr pga ineffektivt arbete och dom bedömde tidsåtgången som oskäligt hög.

Nu ska jag yttra mig inför tingsrättens beslut och undrar om jag ska nöja mig med denna sänkning trots att kostnaden fortfarande är nästan dubbelt det preliminära priset?

Deras anledning till det höga priset finns beskriven i bifogade bilder.
 
  • Svensk juridisk text om förrättningskostnader, Lantmäteriet, processer, utredningar, bedömningar, skärmdump från mobiltelefon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om en nedsättning av en debitering av Lantmäteriet, enhetschef signerar yttrandet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om fastighetsgränser, mätningar, servitut, Lantmäteriet, tekniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
redep och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ska du vinna detta så behöver du anföra att ett visst arbetsmoment är oskäligt precis som LM gör för vissa moment. Att bara generellt tycka att summan är för hög hjälper nog inte.
 
  • Gilla
Polyester och 20 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska du vinna detta så behöver du anföra att ett visst arbetsmoment är oskäligt precis som LM gör för vissa moment. Att bara generellt tycka att summan är för hög hjälper nog inte.
En fråga, dom hade ju angett ett ungefärligt pris om 80 tkr behöver inte myndigheter hålla sig till konsumentköplagen?
 
  • Gilla
redep och 20 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
En fråga, dom hade ju angett ett ungefärligt pris om 80 tkr behöver inte myndigheter hålla sig till konsumentköplagen?
Nej, de säljer ingen tjänst till dig.

LM fakturerar enligt lagstadgade ramar. Det som man kan klaga på är alltså hur de har utfört vissa moment, t ex om de har gjorts med sedvanlig effektivitet, om det har dubbelarbetats eller om momenten inte ens ingår i lagstadgad debiterbar tid. T ex dömde MÖD nyligen att LM inte fick debitera för den tid som medarbetarna i fält duschade. Duschandet fick ske utanför den tiden.

Det är liknande saker som du måste anföra. Till din hjälp har du LMs extremt detaljerade arbetsdagbok, de bokför sin tid. Det var så duschandet kom upp har jag för mig.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
redep och 25 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, de säljer ingen tjänst till dig.

LM fakturerar enligt lagstadgade ramar. Det som man kan klaga på är alltså hur de har utfört vissa moment, t ex om de har gjorts med sedvanlig effektivitet, om det har dubbelarbetats eller om momenten inte ens ingår i lagstadgad debiterbar tid. T ex dömde MÖD nyligen att LM inte fick debitera för den tid som medarbetarna i fält duschade. Duschandet fick ske utanför den tiden.

Det är liknande saker som du måste anföra. Till din hjälp har du LMs extremt detaljerade arbetsdagbok, de bokför sin tid. Det var så duschandet kom upp har jag för mig.
Man jobbar i fel bransch hör jag😂 man behöver ha lagstadgade ramar…
Myndigheter är 100 gånger värre än hantverkare med överdebitering…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
redep och 55 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Man jobbar i fel bransch hör jag😂 man behöver ha lagstadgade ramar…
Myndigheter är 100 gånger värre än hantverkare med överdebitering…
Den fina ordet som används är "full kostnadstäckning". Ta varenda kostnad i hela organisationen och dela på antalet debiterbara timmar.
 
  • Gilla
Berndtan och 15 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den fina ordet som används är "full kostnadstäckning". Ta varenda kostnad i hela organisationen och dela på antalet debiterbara timmar.
Ingår utbildning i alperna med i den med cigarrer och whisky🤣
 
  • Gilla
  • Haha
Berndtan och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Ingår utbildning i alperna med i den med cigarrer och whisky🤣
Endast för chefskapet, inte för statens gruntar. De får låg lön och dåliga IT-lösningar. Men många och långa möten att gå på.
 
  • Gilla
  • Haha
M.West och 27 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska du vinna detta så behöver du anföra att ett visst arbetsmoment är oskäligt precis som LM gör för vissa moment. Att bara generellt tycka att summan är för hög hjälper nog inte.
Ok det har jag gjort i första anmälan. Gäller bla att dom letat i flera dagar efter ett borrat hål i ett berg 500m upp I skogen som borrades för nästan 100 år sen och som dom hade koordinater för men det skulle tydligen ändå hittas. Vilket dom ändå inte gjorde och där drog det iväg säkert 60.000. Det vet jag för att jag frågade vad dom sysslade med, någon dagbok har jag inte fått tillgång till så svårt att peka ut "fel" när jag inte vet vad dom gjort.
Är 150.000 en rimlig kostnad, vet du de?
 
  • Gilla
  • Wow
redep och 17 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S söderby skrev:
Ok det har jag gjort i första anmälan. Gäller bla att dom letat i flera dagar efter ett borrat hål i ett berg 500m upp I skogen som borrades för nästan 100 år sen och som dom hade koordinater för men det skulle tydligen ändå hittas. Vilket dom ändå inte gjorde och där drog det iväg säkert 60.000. Det vet jag för att jag frågade vad dom sysslade med, någon dagbok har jag inte fått tillgång till så svårt att peka ut "fel" när jag inte vet vad dom gjort.
Är 150.000 en rimlig kostnad, vet du de?
Begär ut alla dagböcker i ärendet så du kan se vad de har gjort.

Jag kan inte bedöma summan.
 
  • Gilla
redep och 19 till
  • Laddar…
H
S söderby skrev:
Lantmäteriet fakturerade sammanlagt 218.200 kr för att stycka upp min tomt.

Beräknade kostnaden skulle bli ca: 80.000 kr men vi hade inget fast pris.

Jag överklagade fakturan och nu medger Lantmäteriet nedsättning på 67.000 kr pga ineffektivt arbete och dom bedömde tidsåtgången som oskäligt hög.

Nu ska jag yttra mig inför tingsrättens beslut och undrar om jag ska nöja mig med denna sänkning trots att kostnaden fortfarande är nästan dubbelt det preliminära priset?

Deras anledning till det höga priset finns beskriven i bifogade bilder.
Hur stor är tomten? Har den styckas upp flera tomter?
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Begär ut alla dagböcker i ärendet så du kan se vad de har gjort.

Jag kan inte bedöma summan.
Ok stort tack! Visste inte att det fanns nåt sånt. Har bara fått fakturan specificerad men den informationen var fortfarande väldigt generell. Jag ska göra det, tack igen!
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Hur stor är tomten? Har den styckas upp flera tomter?
3600kvm.
Nej, den har avstyckats från en jättestor fastighet som ägs av kommunen. Har tidigare arrenderat tomten men nu friköpt.
 
  • Gilla
Bulko
  • Laddar…
H
S söderby skrev:
3600kvm.
Nej, den har avstyckats från en jättestor fastighet som ägs av kommunen. Har tidigare arrenderat tomten men nu friköpt.
Priset brukar vara avhängt hur stor tomten är men det verkar ju ändå vara ett väldigt högt pris, speciellt när du har fått ett capris. Kolla upp de uppgifterna som har fått tips om från andra medlemmar.
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Priset brukar vara avhängt hur stor tomten är men det verkar ju ändå vara ett väldigt högt pris, speciellt när du har fått ett capris. Kolla upp de uppgifterna som har fått tips om från andra medlemmar.
Yes ska begära ut dagböcker för att få mer på fötterna, tack!
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.