Byggahus.se
Om någon vecka kommer det en målarfirma till min brf och målar hela väggen runt min ytterdörr (se bilder). Jag har gjort allt arbete själv som att spackla och lägga fog runt karmen och de ska bara måla. Jag frågade om de kommer grundmåla hela väggen, men fick svaret att de bara målar den gröna väggfärgen och sen målar de dit den vita bården/schablonen.

Fråga 1:
Min spackling är extremt slät och len (höll på i två veckor typ) och resten av väggen är lite småskrovlig. Inte så farligt, men det är lite struktur. Går det att få det att se enhetligt ut bara genom att målarna använder en lite grövre roller som ger lite struktur?

Fråga 2: Jag har spacklat ganska långt in mot fodret och tänker att det kommer bli svårt för dem att få till en skarp kant runt hela dörren eftersom de inte kommer kunna måla en bit ifrån fodret utan att kunna täcka allt spackel då. Dessutom bör man väl åtminstone få lite färg på latexfogen så gott det går utan att måla på fodret?

Ska jag måla lite med en grundfärg (eller en vit väggfärg som passar dörrfodret och fogen, de är fabriksmålade i 0502-Y) bara runt dörren och göra det lite lättare för målarna? Runt 1 cm ut från dörren tänkte jag.

Bakgrund:
När jag bytte ut min dörr så gick en del av väggen sönder. Dörrmontörerna försökte dölja det med 4 cm bred latexfog men det blev inte bra. De kom tillbaka och gjorde om det, men det blev inte bra det heller så de tog bort allt och satte dit kvartslister runt hela dörren och jag tänkte att det fick duga.

I efterhand ångrade jag mig och bestämde mig för att det här måste göras ordentligt så det ser ut som hos mina grannar.

Montörfirman ville inte fixa detta så jag tog dit en byggfirma som tog bort listerna och skulle göra det snyggt men som bara gjorde allt värre (slipade rakt på fodret, gjorde en konstig spackelkant typ som en list av spackel och så målade de allt med fel färg osv.)

Då bestämde jag och min BRF att nu tar vi gemensamt hit en målare. Jag betalar arbetskostnaden och de står för materialet.
Jag fick även tillåtelse att spackla och föreningen blev mycket nöjda med mitt arbete.

Men nu är vi i slutfasen och jag undrar: Kommer det här bli bra? Kan jag göra något mer?

Första bilderna är på hur det ser ut med spackel och fog mot fodret och de sista bilderna visar lite min spackling.

På bild nr två ser det lite rörigt ut med både fog och spackel, men allt är slätt och lent så gott det gick. Väggen är sne så karmen sticker ut lite mer på höger sida om dörren och det blev mycket mer fog där!
 
  • Ytterdörrens karm med slät spackling och fog som övergår till en strukturerad vägg, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med spackling och fog intill dörrkarm, strukturskillnader synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slät spacklad vägg bredvid en träkarm och dörrfoder, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ytterdörr i ett trapphus med väggar delvis spacklade och förberedda för målning, inklusive släta och strukturerade sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med spackel nära dörrfoder och skyddande tejp på golvet, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggdetalj med släta spacklade områden bredvid strukturerade ytor nära dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.