Byggahus.se
Hej!

Novis nybliven husköpare här.
Vill sätta in ett nytt lås i en gammal dörr till kallförråd. Nyckel saknas till dörren och låset har rostat igen. Dessutom verkar det omöjligt att få ut låskista eftersom handtagen inte lissnar hur vi än försöker. Vill gärna ha kvar den gamla stilen och vill bara göra förrådet låsbart.

Låscylindern skruvades ur efter att ha tagit bort lite saker runt låset.
Tänkte bara ersätta den så vore det ju enkelt. Kanske ersätta med oval låscylinder med cylinderring eftersom runda verkar utdaterade (?) Och någon låscylinder som skruvas i har jag inte hittat.

Blir unte klok på vilken låscylinder jag ska köpa och om det ens är möjligt..
Kan ni guida mig rätt?
 
  • Hand håller en gammal, sliten cylinderlåskärna med en nyckelöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, rostig skruvmejsel topp med spår, två skruvhuvuden, på en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomslitna lager, genomrostade rör, synlig korrosion, behov av reparation, bortbruten isolering, tecken på förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten, korroderad röranslutning i krackelerad, vitmålad yta, med genomskinlighet till bakomliggande område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En suddig bild av en metallföremål med text och en skruv, troligtvis en del av möbel eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser själva gaveln ut på låskistan då? Det man ser från sidan alltså, Är det ens nå standard så det går att få dit nåt utan att ge sig in på djupare snickerier? Vill man byta allt så kan man ju alltid skrota bort handtagen med rondell. Då lär man väl får bort grejerna......
 
S Stefan1972 skrev:
Hur ser själva gaveln ut på låskistan då? Det man ser från sidan alltså, Är det ens nå standard så det går att få dit nåt utan att ge sig in på djupare snickerier? Vill man byta allt så kan man ju alltid skrota bort handtagen med rondell. Då lär man väl får bort grejerna......
 
  • Slitet dörrhandtag och låskista på vit dörr med synlig korrosion och skavd färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att en bit av nyckeln är kvar i cylindern?
 
Vad står det på cylindern damm?
 
Hej! Nu har jag bestämt mig för att handtag och hela låshuset får ryka och så hoppas jag på att det går att sätta in ett nytt låshus.

Verkar dock som att handtagen rostat fast. Har försökt med sprayer, men inget händer. Hur får jag bort det utan att förstöra dörren? Såga av handtaget kanske hjälper mig att komma åt bättre och sen åker allt av? Eller är det kört och en ny dörr får inköpas? (Jag vill hellre snygga till den, dvs återbruka).
 
(Har naturligtvis tagit i betydligt hårdare när jag inte filmar samtidigt)
 
Missat denna tråden antagligen pga skrollningen.
Det finns nya låscylindrar att köpa till låset som troligtvis är av ANSI typ det finns lite olika medbringare till dem men jag är inte säker på om många låssmeder i sverige har koll på dem, om jag inte minns fel så slutar assas låscylindrar på 51.
Det kan även vara möjligt att göra en ny nyckel till låset men tror inte många fixar det och tveksam till om det är värt.
Är diametern 30mm?

Om du skruvat loss trycket och eventuella stoppskruvar eller låsstift är borttagna och du inte kan sära på trycket så får man förstöra trycket.
Jag hade kapat trycket och testat om jag kan slå ur tryckespinnen om det inte fungerar så borrar jag ur tryckespinnen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.