Jag flyttade in i ett hus med källare från 1966 för ungefär 3 månaders sedan. För ungefär en vecka sedan så bestämde jag mig för att göra en villaspolning då jag fick lite reklam ner i brevlådan och vi har tyckt att rören i badrummet uppe kluckar när vi spolar och att det ibland gått lite trögt att få ner skiten trots att familjen är duktiga på att inte spola ner papper (och kvasta efter sig )

hursomhelst så gjorde vi en underhållsspolning i fredags och på lördagen fick vi stora problem med stopp i avloppet. Jag skulle ut på middag med frugan men den fick pausa medan vi försökte få upp vattnet då badrummet blev översvämmat efter några misslyckade försök att få spola bort stoppet själva

vi fick ringa ut spolbilen som var ute dagen före och tyckte såklart att det var ett märkligt sammanträffande att stoppet blev just dagen efter spolning

spolkillen tycker att jag ska betala för spolningen, vad tycker ni? Och vad säger ni om rören? Just nu används inte toaletten utan vi måste fräsa rören

det är plaströr första delen som man ser i slutet av filmen och gjutjärn i början (6m) osv

Fräsningen kommer troligen att kosta mellan 7-12 tkr efter Rot/Rut då man troligen måste ta bort toalettstolen för att göra den bra (sa han).

vad tycker ni om detta?

Vi kommer troligen att renovera badrummet inom 2 år då ytskikten är från början av 90-talet

ber om den skällande hunden i bakgrunden (de är faktiskt tre hundar som eggar upp varandra tyvärr, men mest en som skäller)

• Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
lärjungen
Kanske spolningen ni hade på fredagen orsakade att några sjok av den tjocka beläggningen lossnade och klumpade ihop sig med varandra någon annanstans i systemet, och därmed också orsakade stoppet på lördagen?

• Gilla
rickard_ch och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag tycker att ni ska betala for den första spolningen, den beställde ni och den blev utförd av företaget.

Direkt efter spolningen fick ni stopp i avloppet och fick ni kalla samma spolbil igen. Den viktiga frågan är då om ni behöver betala för den andra utryckningen. Egentligen tycker jag att ni inte ska behöva göra det. Ni beställde en villaspolning som skulle förebygga problem. Visst märkte ni att avloppet inte fungerade helt som den ska, men ni hade inga stopp i avloppet.
Efter spolningen fick ni stopp. Spolkillen säger att det är pga en svacka i ledningen, men den borde funnits innan den första spolningen med, så det egentliga akuta problemet är troligtvis att mycket avlagringar lossnade efter spolningen, men som inte spolades bort helt. När du sedan använde avloppet för fullt fastnade allt på ett ställe. Att få bort det, borde egentligen ha gjorts under villaspolningen.
Eventuellt kan man resonera att villaspolningen inte räckte till för ert avlopp och att ni behövde spolning + filmning och därefter fräsning, relining eller nytt avlopp i trädgården. Då får ni betala för spolning + extra kostnader för filmning (samtidigt med spolning), men inte kostnaden för en extra spolning + en akututryckning.

Bästa svaret

Förmodligen har något lossnat och lagt sig efter att spolningen gjordes. Borde gå att hävda att de skulle ha spolat klart när de var ute första dagen för att åtminstone få ner priset för den andra spolningen.

Jag är starkt skeptisk till dessa spolningar. Har provat det en gång när vi hade problem med avloppet (innan byte av gjutjärnsstammarna) och de spolade så pass mycket att det blev flöde varpå killen åkte. Gick en vecka och sen var det stopp igen. Då köpte jag en illerslang till högtryckstvätten och körde väldigt noggrant själv igenom rörsystemet med varmt vatten. Tog säkert 3-4 timmar en kväll. Efter det hade vi inte något mer stopp under de (två) åren som vi hade kvar gamla avloppet. För övrigt berodde vårt stopp på att jag fått ner en bit av murstocken vid badrumsrenovering i stammen kombinerat med tamponger som min fru (som bott i hyresrätt för länge) inte förstod att man inte kunde spola ner i toaletten. Tycker det är pinsamt av spolfirman att inte de fick fram dessa tamponger och murstock.

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för feedbacken allesammans. Jag fick bekräftat av en annan firma att det var ganska vanligt att få stopp i gamla rör efter en underhållsspolning. Hon menade att det kan lossna stora bitar av t.ex. kalk och urinsten om det inte varit spolat på länge. Känns logiskt men lite konstigt att den andra firman inte varit med om det eller inte alls tyckte att det var konstigt. Det känns lite oproffsigt att inte få den infon direkt från dem

Vi kommer att göra fräsningen och försöka pruta på akutspolningen som skedde på lördagen. Vill helst inte att samma firma ska göra fräsningen som gjorde spolningen men förvisso har de kollat rören och vet att hur de ser ut.

Har ännu inte hittat någon firma som utför fräsning till fastpris utan verkar vara löpande taxa (förvisso ok). Hade varit skönt att få ett exakt pris men det verkar inte möjligt.

Sista firman som jag pratade med sa att det skulle kosta ca 2 000 kr ex moms före ROT. Per timme då.

En uppskattning var att en fräsning tar max 2 h men svårt att säga, sa dem.

Är det någon som vet hur lång tid det tar att fräsa dessa rör? Man måste tydligen ta bort toalettstolen också.

lärjungen
Lite halvt OT, men hur ser ett verktyg för fräsning av avloppsrör ut egentligen? Det måste ju vara väldigt flexibelt för att kunna röra sig runt böjar etc.

lärjungen lärjungen skrev:
Lite halvt OT, men hur ser ett verktyg för fräsning av avloppsrör ut egentligen? Det måste ju vara väldigt flexibelt för att kunna röra sig runt böjar etc.
det var som ett lång hård slang och inuti så finns något som liknar en kedja. Den kopplades till en stark borrmaskin som får kedjan att snurra. Längs ut satt något som liknande en torkmopp fast i 4-5 kedjor (tror jag)

glömde ta bilder när de gjorde fräsningen. Den tog ca 1 h på plats men tror att de räknar körtiden från deras kontor

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
R rickard_ch skrev:
det var som ett lång hård slang och inuti så finns något som liknar en kedja. Den kopplades till en stark borrmaskin som får kedjan att snurra. Längs ut satt något som liknande en torkmopp fast i 4-5 kedjor (tror jag)

glömde ta bilder när de gjorde fräsningen. Den tog ca 1 h på plats men tror att de räknar körtiden från deras kontor
10-tusenkronorsfrågan: blev det bra, och funkat bra sedan dess?

//en med liknande problem idag.

MrJay
Khashi Khashi skrev:
10-tusenkronorsfrågan: blev det bra, och funkat bra sedan dess?

//en med liknande problem idag.
Betvivlar på att du får svar, trådstartaren var inne senast 4 år sedan, tyvärr…

MrJay MrJay skrev:
Betvivlar på att du får svar, trådstartaren var inne senast 4 år sedan, tyvärr…
den som lever får se! Har blivit positivt överraskad förut. 🤷‍♂️😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.