Byggahus.se
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, där kan det fungera. Men du måste komma ihåg att köpa med dig annan färg till broräcken, balkongstolpar och annat som målas på alla sidor! Akrylat där så ruttnar det...
Som min gamla fasad som som är spikad direkt på timmerstommen. Frisk och kry efter dryga 70 år och bara behandlad med alkydoljefärg i min ägo.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Man stryker inte akrylat på träfasad, aldrig nånsin.
Kåken far&mor äger har eternitplattor på fasaden, den rollade vi med akrylat i slutet på 90-talet och det har hållit, målades om igen i fjor men det var pga att färgen hade blekts men inga flagor, satt som berget.
Men inte akrylat på trä, aldrig nånsin.
Fördelen med akrylat är att det går fort och lätt att bara smeta på, det är därför målarfirmorna gillar den, men det krävs att det är lämpligt för underlaget och trä är direkt olämpligt att måla med akrylat. Trät ruttnar och när färgen börjar flaga är det redan ruttet.
Inte akrylat på trä, aldrig nånsin.
Vill man göra fel så kan man få alla produkter att bli jättedåliga. Det är jättelätt, så länge man väljer att strunta i färgtillverkarens råd.

Just sayin.....
 
optimum
L lukewalker skrev:
Vill man göra fel så kan man få alla produkter att bli jättedåliga. Det är jättelätt, så länge man väljer att strunta i färgtillverkarens råd.

Just sayin.....
Nja så enkelt är det inte.
Målade balkong när vi byggde hus och efter 9 år var bärande delar genomruttna.
Alkro grundfärg och sedan Alcro målarfärg (inte akrylat) med lacknafta.
Deras expert var hemma och såg på resultatet och kunde konstatera att jag målat precis enligt deras anvisningar men ändå ruttnade trät. Färgen lossnade i stora flak och under var trät genomsurt. Färgen vi målade med var lika tät som akrylatfärg men var helt enligt deras rekommendation att den ska man använda på denna typ av konstruktioner.

Huset har vi målat med Alcro akrylat och är perfekt skick efter mer än 30år. Balkongens bärande delar fick jag byta ut.
Så det är inte alltid färgleverantörens råd som borgar för att det ska hålla men underlättar givetvis.
Grannen har precis likadan balkong och målade med täcklasyr och deras balkong är fortfarande frisk.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Man stryker inte akrylat på träfasad, aldrig nånsin.
Kåken far&mor äger har eternitplattor på fasaden, den rollade vi med akrylat i slutet på 90-talet och det har hållit, målades om igen i fjor men det var pga att färgen hade blekts men inga flagor, satt som berget.
Men inte akrylat på trä, aldrig nånsin.
Fördelen med akrylat är att det går fort och lätt att bara smeta på, det är därför målarfirmorna gillar den, men det krävs att det är lämpligt för underlaget och trä är direkt olämpligt att måla med akrylat. Trät ruttnar och när färgen börjar flaga är det redan ruttet.
Inte akrylat på trä, aldrig nånsin.
Grundfärgen man använder till akrylat är en oljebaserad färg! Dessutom skall en grundolja strykas på en obehandlat trä! Akrylaten ska inte målas på en obehandlad träyta!
 
V Villa1949 skrev:
Skulle det vada ett problem? Akrylatfärg skall ju fungera på både gammal alkyd och akrylat
Är fasaden ventilerad? Jag skulle aldrig måla akrylat på oventilerad fasad
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nja så enkelt är det inte.
Målade balkong när vi byggde hus och efter 9 år var bärande delar genomruttna.
Alkro grundfärg och sedan Alcro målarfärg (inte akrylat) med lacknafta.
Deras expert var hemma och såg på resultatet och kunde konstatera att jag målat precis enligt deras anvisningar men ändå ruttnade trät. Färgen lossnade i stora flak och under var trät genomsurt. Färgen vi målade med var lika tät som akrylatfärg men var helt enligt deras rekommendation att den ska man använda på denna typ av konstruktioner.

Huset har vi målat med Alcro akrylat och är perfekt skick efter mer än 30år. Balkongens bärande delar fick jag byta ut.
Så det är inte alltid färgleverantörens råd som borgar för att det ska hålla men underlättar givetvis.
Grannen har precis likadan balkong och målade med täcklasyr och deras balkong är fortfarande frisk.
Låter ju onekligen som ett konstruktionsfel på balkongen. Att den tar in vatten/fukt någon annanstans ifrån än de målade ytorna eller ändträna.
 
Är rätt så övertygad att det ligger en linoljefärg i botten och då kommer det blåsor i och med att linoljan släpper gas när det är varmt. Målerifirman har gjort ett stort misstag och målat med en akrylatfärg.
Riktigt tråkigt att se hur det kan bli, vet man med sig att det är ett gammalt hus så kan man skicka en färgflaga på analys och då får man fram vad det finns för olika lager färg.
Finns det ngn chans du kan ta kontakt med firman och se hur de ställer sig till det?
 
På gamla hus och utsatta konstruktioner känns linoljefärg som det enda säkra valet (eller slamfärg eller lasyr där det passar).
 
  • Gilla
korpet
  • Laddar…
optimum
L lukewalker skrev:
Låter ju onekligen som ett konstruktionsfel på balkongen. Att den tar in vatten/fukt någon annanstans ifrån än de målade ytorna eller ändträna.
Nej knappast konstruktionsfel. Det finns ofta ställen där man inte kommer åt att måla och där tar sig fukt in, Sådana konstruktioner kan man inte måla med tät färg för då blir fukten kvar inne i trät.
Fel val av färg trots att färgaffär och färgfabrikanten rekommenderade denna vilket bevisar att det kan bli dåligt även om man litar på rekommendationerna.
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Om du har anlitat en firma att göra jobbet så borde de veta vilken färg som skall användas .Reklamera
 
Måla gärna med akrylatfärg men ALDRIG ovanpå någon annan färg än just akrylat, annars uppstår just det problem som nu hänt med ditt hus ang luftbubblor.
Anlitar man professionella målare borde dom kunna sitt jobb och det viktigaste av allt....vad har huset målats med innan? anlitar man svart arbetskraft eller målare utan ref, då får man räkna med att det kan gå hur som helst, anlitar man en seriös kunnig målare och resultatet blir detta, då skulle jag bli skogstokig, för att måla med den färg dom nu gjort, så skulle hela huset behövt slipas ned till trärent, sedan grundolja, grundfärg och sedan målas 2 ggr med täckfärg.
 
optimum optimum skrev:
Nej knappast konstruktionsfel. Det finns ofta ställen där man inte kommer åt att måla och där tar sig fukt in, Sådana konstruktioner kan man inte måla med tät färg för då blir fukten kvar inne i trät.
Fel val av färg trots att färgaffär och färgfabrikanten rekommenderade denna vilket bevisar att det kan bli dåligt även om man litar på rekommendationerna.
Då låter det inte som att ni följt rekommendationerna på burken.
Alcro genuin täckfärg som du använt. Kräver ju
Alcro Genuin grundolja på ändträet.
Alcro Genuin grundfärg över hela konstruktionen.
Två ggr alcro genuin täckfärg över hela konstruktionen.
Just en lacknaftaburen alkydoljefärg (såsom alcro genuin är) är lämpad för staket, dylika konstruktioner, där en balkongstomme även hör till.

Täcklasyr hade även fungerat fint. Tex alcro fasad täcklasyr. Där rekommenderas i princip samma steg som för genuin. Men man kan fuska litegrann om man vill.
 
optimum
L lukewalker skrev:
Då låter det inte som att ni följt rekommendationerna på burken.
Alcro genuin täckfärg som du använt. Kräver ju
Alcro Genuin grundolja på ändträet.
Alcro Genuin grundfärg över hela konstruktionen.
Två ggr alcro genuin täckfärg över hela konstruktionen.
Just en lacknaftaburen alkydoljefärg (såsom alcro genuin är) är lämpad för staket, dylika konstruktioner, där en balkongstomme även hör till.

Täcklasyr hade även fungerat fint. Tex alcro fasad täcklasyr. Där rekommenderas i princip samma steg som för genuin. Men man kan fuska litegrann om man vill.
1985 när jag målade användes inte grundolja för Alcro. Det är ett senare tillskott vilket jag numera använder. Tror den kom ett par år efter vi byggde.
Men helt enligt beskrivningar och färgaffärens råd.
Alcro grundfärg (orangeröd var den då) och sedan Alcro målarfärg. Båda lacknaftabaserade och rikligt.
Givetvis målade jag ändträ rikligt helt enligt tips från färgaffären.

Givetvis två lager och snålade INTE med färg. Färg var relativt billigt då.

Jo jag följde verkligen instruktioner på burkar och råd av färgaffären. Enda jag slarvade med var maskering så det blev en del spill på delar som inte skulle ha färg på sig.
Men nu till problemet.
Precis som ett spjälstaket kommer man inte åt att måla där spjälan ligger mot bärande delen, där blir det färglöst och plats för fukt att tränga in. Sedan om färgen är tät kommer inte fukten ut då den spridit sig i trät.

Alcro gav inte en skit i kompensation för skandalen. Trots att de var hemma och såg att det var rätt utfört , de rev loss färgflagor och såg att det var rikligt med grundfärg och färdigmålat. Inga tunna lager.
Färgflagorna släppte så trät var helt rent. Fukten tryckte loss allt och ändå målade jag när trät var torrt och relativt nytt. Alltså inte trä som blivit nedsmutsat om det stått omålat längre tid.
Däremot färgaffären tyckte det var skandal och att inte Alcro backade upp.
De kompenserade den 9 år gamla balkongkonstruktonen med nytt material, trä och skruv samt ny färg. Sedan rev jag det gamla och byggde nytt samt målade med täcklasyr och den är fortfarande idag helt frisk.

Jo jag fortsätter givetvis med Alcro som är kanonbra på rätt ställen, t.ex. husfasad.
Däremot deras så kallade målarfärg som hos oss används till svarta delar är kass då den snabbt blir gråaktig och är utbytt mot motsvarande från Jotun som behåller sin svarta nyans i många år. Fasadens färg håller säkert mer än 12 år man jag brukar måla om lite tidigare så räcker det med tvätt och målning så man slipper skrapa färg.

Har i år byggt uterum och där är hela träkonstruktionen målad med Alcro, grundolja, grundfärg och akrylat. Här finns inget som kan stänga in vatten i konstruktionen så därför vågade jag använda detta.

Jobbar du på Alcro eller färgaffär?
 
Vad är det för produkt Alcro målarfärg? Antar att i ditt fall just "målarfärg" är produktnamnet. Vilket bindemedel var det? Jag har ingen aning. Jag misstänkte att det var Alcro Genuin du använt eftersom det handlade om nio år tillbaka i tiden. Men nu pratar du om 1985.

Nej. Jag jobbar inte för Alcro..
 
small_23c05ce08bd50b09b8cf9f09b758aefa-5470.jpg

1985
 
  • Gilla
korpet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.