Byggahus.se

Ska fasaden se ut så här 4 år efter målning?

13k läst  66 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Sommaren 2015 anlitade jag en firma för att måla om ett hus.
    Nu har grundfärgen kommit fram i skarvar och en vägg är full med blåsor. På ett ställe där de har bytt brädor (en skarv) kan de omöjligt ha oljat/grundat innan de satte dit brädorna. Eller ska man räkna med att det ruttnar efter endast 4 år?

Är det här något man får räkna med med dagens miljövänliga färger? Jag tycker det här känns som ett hafsjobb under den perioden när det var högt rotavdrag och alla skulle tjäna så mycket som möjligt.

// Fredrik

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190731_130748.jpg
    IMG_20190731_130721.jpg
    IMG_20150626_115805.jpg

2. garvin
    Medlem · Nivå 6
    Blåsorna är svårt att avgöra vad det beror. Av att se ett foto. Kan vara linolja i botten. Tyvär rör trä på sig.

3. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Var det varmt när dom målade?
    Fick sådana blåsor när jag målade söder väggen när det va varmt

• Laddar…
  4. T
    Medlem Nivå 11
    Vad är det för färg de målat med?

5. B
    Medlem Nivå 1
    Väggen ligger i väster så det är kvällssol så det borde inte ha varit så varmt.

6. GoC
    Medlem · Nivå 6
    Men har du målar med akrylatfärg på en gammal fasad?????

• Laddar…
  7. B
    Medlem Nivå 1
    Enligt offerten ska det vara Nordica Eko men butiken där jag tror de köper färgen bytte sortiment i den vevan till Nordsjö så de har antagligen målat med någon Nordsjö-färg. Kanske One?

8. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Hmm, misstänker gammal oljefärg under som inte skrapats bort ordentligt. Blir aldrig bra då.

9. B
    Medlem Nivå 1
    Inte jag... jag har anlitat en firma som har gjort jobbet...

10. V
    Medlem · Nivå 6
    Skulle det vada ett problem? Akrylatfärg skall ju fungera på både gammal alkyd och akrylat

11. B
    Medlem Nivå 1
    Du tänker på blåsorna?
    Ja, så har jag också förstått att det ska fungera. Jag tror att det är fuktblåsor.

12. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Ja, kan vara blåsorna samt att färgen inte fäster så bra och kommer behöva målas om tidigare än vanligt... :(

13. GoC
    Medlem · Nivå 6
    Ja absolut. Skulle tro att hela fasaden kommer bli full av dessa blåsor.
    Min fasad är från 1946 och jag har passat mig noga för att använda annat än alkydoljefärg på den. Och heller inga blåsor.
    Så dessvärre tror jag att ett stort misstag har begåtts när du målade fasaden med akrylatfärg.
    Dem där blåsan är en typisk så som det blir med akrylat på gammal alkyd eller linoljefärg
    Jag kan ta en bild på grannhuset som ströks med akrylat på gammal fasad, den är allt annat än vacker.

Redigerat.
    Såg att set inge var TS jag svarade. Men oavsett så finkar det inte. Den gamla fasaden har garanterat målats med linoljefärg nån gång.

Redigerat 31 jul 20:32
    • Laddar…
  14. GoC
    Medlem · Nivå 6
    Det där är inga fuktblåsor, blir sådana blåsor när man målar på gammal fasad med linoljefärg.
    Även vattbrädan verkar ha fått rötskador.
    Så dessvärre, helt felaktigt val av färg på en gammal fasad.
    Och dom där partierna där grundfärgen syns är resultatet av att panelen utvidgar sig i värmen, rör sig fram och tillbaka pga värmeutvidgning i panelen

15. L
    Medlem · Nivå 3
    Tjena

Dom brädorna som bytats är grundad panel från fabrik sen målade på plats? Eller målarna har medvetet valt att grunda med vit kulör?
    För bästa resultat ska brädorna målas nere 1ggr och sen 1ggr uppe (samma kulör givetvis) för att när väl träet rör på sig ska de inte lysa igenom en annan kulör som hos dig nu. Sen va nog din fasad i bedrövligt skick redan innan målarna körde igång misstänker jag? Man kan ju se på bilderna hur någon skrapat av gammal färg på bräderna och inte riktigt fått me sig allt. Orimligt arbete att ens skrapa ner färg brädor på en fasad såvida de inte skulle gälla 1-2st. Lättare och bäst resultat att byta.

Mvh målaren

• Laddar…