Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörläggaren som gjorde röranslutningen till den nya duschen i stugan hade i nästan två år lovat att komma förbi och fixa en en svåråtkomlig klämringskoppling i källartaket (vinkel 22/18mm) som droppat lite.
I helgen tröttnade jag på droppet i den vintersvala källaren och försökte dra åt kopplingen själv.
Det lyckades inte och droppet övergick i en stråle mot källartaket. Trist, möjligen amatörmässigt, samtidigt som de yngre julfiranden bävade för en julhelg utan dusch.
Det blev akututryckning till byggvaruhuset för att köpa kopplingar och anslutningsslang för att kunna skära av rören och provisoriskt återansluta duschen. Det lyckades och helgfriden återuppstod!
Den avskurna kopplingen (18mm, förminskningskoppling) intresserade mig. Jag känner inte igen konstruktionen med dubbla koner och jag märker att den ena har ett cirkulärt brott. 22mm-ändan ser inte ut så så. Stödhylsa finns på 18mm-ändan. Jag undrar om en klämringskoppling ska se ut/vara monterad så här?
Näe det tror inte jag heller, har inte heller sett det någon gång vilket kanske inte säger så mycket då det bara blev ett par månader aktivt i denna branch.
Antingen något helgalet vid montaget eller ett måndagsex blir min gissning.
Antingen något helgalet vid montaget eller ett måndagsex blir min gissning.
Din koppling du har där är väldigt lik denna som jag tänkte installera först, innan jag bytte.
https://www.byggahus.se/forum/threads/klaemringskoppling-foerminskning-15x12.355471/
Jag bytte pga @Henrik Nordlander vänligen men bestämt sa att det där var skit...
(du får läsa själv hur han övertalade mig.) Med det sagt så ska du nog försöka hitta bättre omkoppling av din diameter skifte. Känns lite oproffsigt av rörmockarn om det där verkligen är en jula-koppling. 
https://www.byggahus.se/forum/threads/klaemringskoppling-foerminskning-15x12.355471/
Jag bytte pga @Henrik Nordlander vänligen men bestämt sa att det där var skit...
Har kopplingen möjligtvis frusit nån gång?
Det har aldrig fruset i källaren. Kopplingen droppade redan direkt efter installationen. Rörläggaren lovade att komma förbi och fixa det men det glömdes(?) bort trots någon påminnelse. Dessutom var kopplingen svår att lossa och byta, svårtillgänglig, kort rörlängd mot golvgenomföringen och lödda avstick på andra sidan vinkeln. Kanske ville han inte...L lostinsweden skrev:
Här är ytterligare några bilder på 18mm förminskningskopplingen.
Tack för alla tankar!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om det är svårt åtkomligt kan jag tänker mig att röris har ryckt i den för att få ihop det och knäckt förminskningen.J JJJBBBJJJ skrev:Det har aldrig fruset i källaren. Kopplingen droppade redan direkt efter installationen. Rörläggaren lovade att komma förbi och fixa det men det glömdes(?) bort trots någon påminnelse. Dessutom var kopplingen svår att lossa och byta, svårtillgänglig, kort rörlängd mot golvgenomföringen och lödda avstick på andra sidan vinkeln. Kanske ville han inte...
Här är ytterligare några bilder på 18mm förminskningskopplingen.
Tack för alla tankar!
[bild]
[bild]