Avskurna rörkopplingar på bord med två koner och en stödhylsa, koppling med cirkulärt brott synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörläggaren som gjorde röranslutningen till den nya duschen i stugan hade i nästan två år lovat att komma förbi och fixa en en svåråtkomlig klämringskoppling i källartaket (vinkel 22/18mm) som droppat lite.

I helgen tröttnade jag på droppet i den vintersvala källaren och försökte dra åt kopplingen själv.

Det lyckades inte och droppet övergick i en stråle mot källartaket. Trist, möjligen amatörmässigt, samtidigt som de yngre julfiranden bävade för en julhelg utan dusch.

Det blev akututryckning till byggvaruhuset för att köpa kopplingar och anslutningsslang för att kunna skära av rören och provisoriskt återansluta duschen. Det lyckades och helgfriden återuppstod!

Den avskurna kopplingen (18mm, förminskningskoppling) intresserade mig. Jag känner inte igen konstruktionen med dubbla koner och jag märker att den ena har ett cirkulärt brott. 22mm-ändan ser inte ut så så. Stödhylsa finns på 18mm-ändan. Jag undrar om en klämringskoppling ska se ut/vara monterad så här?

Så där ska det väl inte se ut! Jag tycker det verkar som förminskningen brustit.

• Gilla
JJJBBBJJJ
  • Laddar…
Rickard.
Förminskare ska "gå sönder" vid montaget och det borde förklara varför du tror det är dubbla konor, det är egentligen bara en förminskare som delat sig.

Den andra sprickan ser dock inte bra ut och är nog boven i detta.

• Gilla
JJJBBBJJJ och 2 till
  • Laddar…
Jo, en förminskning ska absolut gå av när man drar den. Jag är ju ingen expert på detta, men jag trodde inte den skulle brista här vid pilen.

• Brusten mässingskoppling med en blå pil som pekar på skadestället, omgiven av andra delar av kopplingen.
    Skapa konto
  • Gilla
JJJBBBJJJ
  • Laddar…
Rickard.
Näe det tror inte jag heller, har inte heller sett det någon gång vilket kanske inte säger så mycket då det bara blev ett par månader aktivt i denna branch.

Antingen något helgalet vid montaget eller ett måndagsex blir min gissning.

• Gilla
JJJBBBJJJ
  • Laddar…
  • Gilla
JJJBBBJJJ
  • Laddar…
Njaee... kopplingen på bilden är en Vatette - i stort sett det bästa du kan välja. Däremot tror jag den gått sönder.

• Gilla
JJJBBBJJJ
  • Laddar…
I iMicke skrev:
Njaee... kopplingen på bilden är en Vatette - i stort sett det bästa du kan välja. Däremot tror jag den gått sönder.
Aha(y):D

T tobbbias skrev:
Känns lite oproffsigt av rörmockarn om det där verkligen är en jula-koppling. :thinking:
Nja, Vattete är nog i det närmaste goldstandard i VVS-branschen.

Jula kanske säljer Vattete men det gör det inte till en dålig koppling.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Har kopplingen möjligtvis frusit nån gång?

• Gilla
JJJBBBJJJ
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Har kopplingen möjligtvis frusit nån gång?
Det har aldrig fruset i källaren. Kopplingen droppade redan direkt efter installationen. Rörläggaren lovade att komma förbi och fixa det men det glömdes(?) bort trots någon påminnelse. Dessutom var kopplingen svår att lossa och byta, svårtillgänglig, kort rörlängd mot golvgenomföringen och lödda avstick på andra sidan vinkeln. Kanske ville han inte...

Här är ytterligare några bilder på 18mm förminskningskopplingen.

Tack för alla tankar! :love:

Demontage av en 18mm förminskningskoppling som är upplagd i delar på ett träbord.
Skapa konto

Två avkopplade rördelar på ett bord, en 18mm förminskningskoppling i mässing till vänster.
Skapa konto

J JJJBBBJJJ skrev:
Det har aldrig fruset i källaren. Kopplingen droppade redan direkt efter installationen. Rörläggaren lovade att komma förbi och fixa det men det glömdes(?) bort trots någon påminnelse. Dessutom var kopplingen svår att lossa och byta, svårtillgänglig, kort rörlängd mot golvgenomföringen och lödda avstick på andra sidan vinkeln. Kanske ville han inte...

Här är ytterligare några bilder på 18mm förminskningskopplingen.

Tack för alla tankar! :love:

[bild]

[bild]
Om det är svårt åtkomligt kan jag tänker mig att röris har ryckt i den för att få ihop det och knäckt förminskningen.

• Gilla
JJJBBBJJJ
  • Laddar…
Krilleman
En spricka där godset är som tjockast, detta luktar materialfel, alternativt extremt överdragen.

Märket på kopplingen är bland dom bästa varianterna! (y)

• Gilla
JJJBBBJJJ och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
En spricka där godset är som tjockast, detta luktar materialfel, alternativt extremt överdragen.

Märket på kopplingen är bland dom bästa varianterna! (y)
Tack, då landar jag i slutsatsen att kopplingen är korrekt men brustit på grund av materialfel eller klantig montering.

Ytterligare en bild på den brustna kopplingen.

Brusten kopparfittings mot en gul bakgrund som illustrerar en felaktig rörkoppling.
Skapa konto

Brottet kan uppstå pga aggressivt vatten.

Jag hade det i flera år och fått byta ut hela rörsystemet efter att jag bytt vatten då väldigt många kopplingar helt enkelt spruckit/brustit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.