Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Jag har haft samma Automower 420 i snart tio år, men upplever att spåren runt guidekabeln är extremt slitna/nedtryckta i år.
En dm breda spår, brukar det inte variera mer?
Det är egentligen bara nu i juni jag brukar låta roboten gå 24/7, så trycket är förstås på max, men ändå. Brukar den spåra så smalt och tydligt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dm breda spår, brukar det inte variera mer?
Det är egentligen bara nu i juni jag brukar låta roboten gå 24/7, så trycket är förstås på max, men ändå. Brukar den spåra så smalt och tydligt?
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Verkar inte ha hjälpt med ändring av korridorbredden. Vad gör man då, fabriksåterställning? Behåller man sin pinkod då, eller måste man ha tillgång till den man fick vid köpet?
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Om du klipper kortare så blir skillnaden inte så stor.
Skogsägare
· 21 905 inlägg
Sant. Är dock på 5/9 och gräsmattan är bitvis ojämn, så vill hellre lösa det på annat vis. Och min allmänna tanke är att roboten inte riktigt beter sig som den ska/brukar.
När det blir såna spår varierar den inte avståndet till slingan alls.
Jag har fått samma problem med min 330x sen nåt år, har också funderat på nån slags reset.
Eller så är den helt enkelt trasig, men samtidigt klipper den lika bra som vanligt så jag har inte lagt så mycket energi på det🤔
Jag har fått samma problem med min 330x sen nåt år, har också funderat på nån slags reset.
Eller så är den helt enkelt trasig, men samtidigt klipper den lika bra som vanligt så jag har inte lagt så mycket energi på det🤔
Min 450x var på sin första service någonsin i början av året. Efter den uppdateringen började den göra spår längs en av mina guider. Detta trots att alla inställningar var till synes korrekta. Jag gick in och "petade på allt" i menyerna och efter det verkar den inte längre göra spår.
Till 60% säker på att ovanstående löste det, men är lite osäker då den inte kör så mycket just nu.
Min teori är att de aktiva inställningarna hamnade i något defaultläge men önskade inställningar visade något annat. Att gå in i menyerna och spara om önskat läge fixar det. Men jag vet å andra sidan inte hur programkoden ser ut bakom kulisserna.
Fortfarande risk att jag har helt fel dock!
Till 60% säker på att ovanstående löste det, men är lite osäker då den inte kör så mycket just nu.
Min teori är att de aktiva inställningarna hamnade i något defaultläge men önskade inställningar visade något annat. Att gå in i menyerna och spara om önskat läge fixar det. Men jag vet å andra sidan inte hur programkoden ser ut bakom kulisserna.
Fortfarande risk att jag har helt fel dock!
PIN-koden påverkas ej av att du återställer användarinställningarna (ej fabriksåterställning).
Du har inte gjort ändringar på tomten eller vid laddaren och skapat någon smal korridor? Kan ev påverkar hur klipparen sedan går längs guiden.
Ev. testa att med att göra en sk guidekalibrering, då mäter klippare upp ett (max)avstånd den kan nyttja vid gång längs guiden.
I huvudmenyn trycker du samtidigt på 7 och 9 i ett par sek., en ny meny dyker upp, där ska du finna guidekalibrering. Ställ klippare i laddaren och starta processen.
Du har inte gjort ändringar på tomten eller vid laddaren och skapat någon smal korridor? Kan ev påverkar hur klipparen sedan går längs guiden.
Ev. testa att med att göra en sk guidekalibrering, då mäter klippare upp ett (max)avstånd den kan nyttja vid gång längs guiden.
I huvudmenyn trycker du samtidigt på 7 och 9 i ett par sek., en ny meny dyker upp, där ska du finna guidekalibrering. Ställ klippare i laddaren och starta processen.
Klicka här för att svara