Byggahus.se
Jag ska idag se till att lufta samtliga element i lägenheten för att säkra att detta inte är ett problem. Men det känns helt enkelt som att systemet för värmen till elementen är för klent, det klarar inte av att transportera nog med värme till min våning. För i en del av rummen är dom nästintill kalla, och i andra väldigt varma upptill och kalla nedtill.

Vad jag känner är ett riktigt problem är självdraget som jag då har på ett antal fönster i lägenheten. Det blåser kall luft rakt inåt känns det som. På en del av dessa såg jag att det fanns ett filter, dessa ska jag byta ut, men det lär nog inte göra någon skillnad. Jag har ingen möjlighet att stänga dessa ventiler..

Lägenheten verkar ha en mekanisk frånluftsventilation. Donen finns då vid köket, badrummen och i ett av rummen på övervåningen.

Kan ni hjälpa mig att förstå hur jag ska kunna se till att iskall luft ej blåser rakt in genom ventilerna på bilden. Kan det vara bristen på värme från elementen som orsakar all besvär?

Tacksam för all hjälp. Ställ gärna frågor om ni önskar svar på något.

Notera att jag även har en kamin installerad i lägenheten. Har ej använt den ännu. Måste jag göra detta för att få kontroll på kyla/värme?
 
  • En hand håller ett fönsterhandtag, delvis öppet fönster, utsikt mot en byggnad, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsgrill på vit vägg under fönster mot en grå himmel.
Redigerat:
N Nucky skrev:
Jag ska idag se till att lufta samtliga element i lägenheten för att säkra att detta inte är ett problem. Men det känns helt enkelt som att systemet för värmen till elementen är för klent, det klarar inte av att transportera nog med värme till min våning. För i en del av rummen är dom nästintill kalla, och i andra väldigt varma upptill och kalla nedtill.

Vad jag känner är ett riktigt problem är självdraget som jag då har på ett antal fönster i lägenheten. Det blåser kall luft rakt inåt känns det som. På en del av dessa såg jag att det fanns ett filter, dessa ska jag byta ut, men det lär nog inte göra någon skillnad. Jag har ingen möjlighet att stänga dessa ventiler..

Lägenheten verkar ha en mekanisk frånluftsventilation. Donen finns då vid köket, badrummen och i ett av rummen på övervåningen.

Kan ni hjälpa mig att förstå hur jag ska kunna se till att iskall luft ej blåser rakt in genom ventilerna på bilden. Kan det vara bristen på värme från elementen som orsakar all besvär?

Tacksam för all hjälp. Ställ gärna frågor om ni önskar svar på något.
Nummer 1. Man får inte stänga dessa ventiler, men det verkar som tur är inte vara möjligt. Har läst om folk som stänger av dom för det drar och det kommer sluta med hög co2 halt, hög fuktighet och i värsta fall mögel. Bor du i hyresrätt?
 
S surfarn skrev:
Nummer 1. Man får inte stänga dessa ventiler, men det verkar som tur är inte vara möjligt. Har läst om folk som stänger av dom för det drar och det kommer sluta med hög co2 halt, hög fuktighet och i värsta fall mögel. Bor du i hyresrätt?
Bostadsrätt. Byggt runt 2012. Jag vill inte stänga ventilerna. Det jag menade var att jag sett att man ibland kunnat göra det i äldre byggda hus. Vet ej om du missade men jag har även en kamin installerad om detta hjälper till i ekvationen. Vill helst inte behöva dra igång den.

Värt att sätta i filter i dessa ventiler?

Jag ska försöka göra det jag kan innan jag kontaktar BRF för en del åligger mig att se över utföra innan jag lyfter detta för ytterligare åtgärder därav min förfrågan.
 
Bor du högt upp? Trycket i värmeslingan kan ha sjunkit, speciellt om många har luftat elementen nyligen. Prata med hyresvärden så kan dom kolla.
 
M mrsnhp skrev:
Bor du högt upp? Trycket i värmeslingan kan ha sjunkit, speciellt om många har luftat elementen nyligen. Prata med hyresvärden så kan dom kolla.
Högst upp!

Hjälper det om jag luftar eller bör man se över att trycket är okej i systemet eller eventuellt fylla på om det nu inte görs per automatik. Jag kollade en snabbis och tydligen har föreningen inte ens en servicepartner för värme/ventilation så det blir lite svårt att tala med någon som ej förstår sig på vårt system.
 
N Nucky skrev:
Bostadsrätt. Byggt runt 2012. Jag vill inte stänga ventilerna. Det jag menade var att jag sett att man ibland kunnat göra det i äldre byggda hus. Vet ej om du missade men jag har även en kamin installerad om detta hjälper till i ekvationen. Vill helst inte behöva dra igång den.

Värt att sätta i filter i dessa ventiler?

Jag ska försöka göra det jag kan innan jag kontaktar BRF för en del åligger mig att se över utföra innan jag lyfter detta för ytterligare åtgärder därav min förfrågan.
Blir elementen varma, blir de jämnt varma? står termostaterna på max?
 
S surfarn skrev:
Blir elementen varma, blir de jämnt varma? står termostaterna på max?
Under gårdagen så tog jag bort alla termostater och tryckte in ventilen lite fram/tillbaka för att se till att inget hade fastnat. Men dom stod på max. Elementen är så vitt jag vet som får in "vatten" är jämnt ljummet varma men som sagt enbart den övre delen av element.

Men flera av elementen är faktiskt kalla. Så det finns ojämnheter i värmen i samtliga element.
 
jag hade samma problem när jag hade lägenhet högst upp värmen kom aldrig upp till mig systemet var dåligt byggt

vad är det för kamin du har installerat i en lägenhet?
 
BirgitS
N Nucky skrev:
Under gårdagen så tog jag bort alla termostater och tryckte in ventilen lite fram/tillbaka för att se till att inget hade fastnat. Men dom stod på max. Elementen är så vitt jag vet som får in "vatten" är jämnt ljummet varma men som sagt enbart den övre delen av element.

Men flera av elementen är faktiskt kalla. Så det finns ojämnheter i värmen i samtliga element.
Det är vettigt att lufta elementen som är helt kalla. Element som är varma upptill har inte luft upptill utan vatten och då är det snarare högre tryck och större flöde på radiatorvattnet som behövs.
 
Vilken temperatur har du i lägenheten?
 
Jag har inte mätt temperaturen alls ännu. Tänkte göra det. Men med tanke på hur det ser ut med "luftningen" så tror jag nog att en översyn av systemet bör ske innan jag ska spendera tid på att mäta kalla temperaturer. Känns som att elementen i vart fall på övre plan är tomma för skrammel efter lite luft hör man gott om. På nedre plan så är det lite bättre tryck men jag litar på inte på detta för jag tror att cirkulationen är helt sagt dålig och mycket högre tryck behövs för att nå min våning...

Kika på videona om ni så önskar...

Övre plan - Pyste lite luft och sedan dessa tråkiga droppar...


Övre plan - Pyste lite luft sedan tråkig stråle...


Övre plan - Kämpar med dropparna...


Övre plan - Kom lite luft och sen tråkiga droppar...


Övre plan - Luft och sedan ingenting... stod ett tag men inget hände...


Nedre plan - Tre styck likt dessa i ungefär samma område...


Nedre plan - Eget rum


Nedre plan - badrum
 
Innan du mätt temperaturen kan det vara svårt att påvisa för fastighetsskötaren att du har ett problem i din lägenhet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Innan du mätt temperaturen kan det vara svårt att påvisa för fastighetsskötaren att du har ett problem i din lägenhet.
Kan man också få tycka. Men jag anser ju att elementen ska vara "välfyllda" och att cirkulationen ska fungera som den ska innan jag börjar arbeta och mäta temperaturer och dylikt.

Blir märkligt att anta att jag inte har ett problem om det är luft eller inget alls som kommer ut ur ventilen för luftningen.
 
Självklart ska elementen vara fyllda med vatten. Det är väl bra att kolla med BRFen, om de nu inte har nån servicepartner så kan du väl fråga om det finns någon i föreningen som har lite koll. Nån måste ju ha nycklar till pannrummet, beroende på hur systemet ser ut kan det ju gå att fylla på själv om du får access dit (eller tillsammans med nån som har koll). Sen är väl en annan fråga till föreningen hur de sköter underhåll av systemet, de borde ju ha avtal med nån firma om årlig översyn kan man tycka.
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
Om elementen bara är varma i överkant tyder det på för litet flöde.
Flödet kan begränsas utöver termostaten på två sätt,
- med förinställningar i ventilen som termostaten sitter på,
- eventuellt i elementets retur- eller bottenkoppling.
Kräver särskild kunskap och verktyg att ändra på och är olika för olika ventiltyper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.