4 086 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Silikonkabel RHX
Biltema säljer en förtent silikonkabel, artnr 350080 -350083.
Kan den användas utomhus?
Jag ska ha den till att montera lanternor och belysning på en segelbåt, så det är ett 12 V system.
Vanligt PVC hölje funkar ju inte, det blir brunt och sprött och spricker sönder, men kan det funka med den här kabeln?
Finns det någon länk som beskriver alla kabelkoder med egenskaper någonstans?
Kan den användas utomhus?
Jag ska ha den till att montera lanternor och belysning på en segelbåt, så det är ett 12 V system.
Vanligt PVC hölje funkar ju inte, det blir brunt och sprött och spricker sönder, men kan det funka med den här kabeln?
Finns det någon länk som beskriver alla kabelkoder med egenskaper någonstans?
Kabeln i sig är nog inte fel , men kolla in andra sorter på båttillbehörfirmor , det är lite speciellt med båtar
Dom du hänvisar till är 1,5 m2 och du ska inte ha mindre än 2,5 m2 , och skall vara fintrådig
det är ett 12V system och då får man högre amp på kablarna
Massor av små koppartrådar i ska det vara , annars kommer dom att gå av där du skruvar fast i tex lanternan på grund av sjöslagen mot skrovet och vibrationer
Nu är det lite skillnad på motorbåt ( som studsar och slår lite mer i sjön ) än en segelbåt som mer liknar en kork upp och ner med vågorna , men ändå tänk till
Dom du hänvisar till är 1,5 m2 och du ska inte ha mindre än 2,5 m2 , och skall vara fintrådig
det är ett 12V system och då får man högre amp på kablarna
Massor av små koppartrådar i ska det vara , annars kommer dom att gå av där du skruvar fast i tex lanternan på grund av sjöslagen mot skrovet och vibrationer
Nu är det lite skillnad på motorbåt ( som studsar och slår lite mer i sjön ) än en segelbåt som mer liknar en kork upp och ner med vågorna , men ändå tänk till
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Förtent kabel är ju bra att ha i båtelsystem. Frågan är alltså om kabeln är UV-resistent vilket den borde vara då den är avsedd för belysningsändamål och siliconkablar i allmänhet deklareras ofta som UV-tåliga. Kör på! Med moderna LED-lampor som drar minimalt med ström behövs heller inga grövre kabelareor för att få det att funka.
Det Skutten skriver om fintrådighet håller jag med om men att ha 2.5 kvadrat för spänningsfallets skull om man ska driva en LED-belysning känns overkill. Däremot är ju en grövre kabel alltid mer mekaniskt hållfast speciellt om man måste dra den genom utrymmen där det är omöjligt att fästa den med klammer eller buntband.
Det Skutten skriver om fintrådighet håller jag med om men att ha 2.5 kvadrat för spänningsfallets skull om man ska driva en LED-belysning känns overkill. Däremot är ju en grövre kabel alltid mer mekaniskt hållfast speciellt om man måste dra den genom utrymmen där det är omöjligt att fästa den med klammer eller buntband.
Redigerat:
Det är äve
Det är även för mekanisk slitage och påverkan av vibrationer som det ska vara 2,5 m2
Är du båtelektrikerAsgarvad skrev:
Förtent kabel är ju bra att ha i båtelsystem. Frågan är alltså om kabeln är UV-resistent vilket den borde vara då den är avsedd för belysningsändamål och siliconkablar i allmänhet deklareras ofta som UV-tåliga. Kör på! Med moderna LED-lampor som drar minimalt med ström behövs heller inga grövre kabelareor för att få det att funka.
Det är även för mekanisk slitage och påverkan av vibrationer som det ska vara 2,5 m2
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Nej båtelektriker är jag inte men har rivit runt i gamla bil- och båtelsystem en del. Vi har skrivit förbi varann... Jag kompletterade detta med mekanisk hållfasthet sen. Wallas 2000 fotogenvärmare är jag självlärd expert på.
Snart är det dags att meka segelbåt igen
Snart är det dags att meka segelbåt igen
Jag håller nog med Asgarvad här. Kabeln skall bara skarvas i från strax under däck dit det redan är draget 2.5mm2 kabel, och upp till lanternan. Det är bara fråga om ca 50 cm som kommer vulktejpas fast i pulpit, så minimalt med mekanisk/vibration.
Det viktigaste här är UVstabilitet och att den är förtennad.
Det viktigaste här är UVstabilitet och att den är förtennad.
Produkter som diskuteras: "vulktejpas"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Då är det nog ingen fara med arian , det blir en skarv med vulk på och led i ternan
Ett hett tips vid skarv och anslutning , när du skalat så ta lite silikon och försegla mellan ledarna och skalet
då kan ingen fukt eller vatten gå in i kabeln och rinna in i skarven
Det med att åka flaggstång eller tandpetare
på sjön är ett semesternöje men inte när man har en skärgård som arbetsområde
Ha en skön sommar med lugnt skvalp till sömns
Ett hett tips vid skarv och anslutning , när du skalat så ta lite silikon och försegla mellan ledarna och skalet
då kan ingen fukt eller vatten gå in i kabeln och rinna in i skarven
Det med att åka flaggstång eller tandpetare
Ha en skön sommar med lugnt skvalp till sömns
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden