Byggahus.se
Nu behöver jag lite hjälp här..

Jag skall köpa in ett gäng små LED från Hide a Lite, 1,2W/st för att ha i fönstersmygar. närmare bestämt 9st i en slinga. https://www.hidealite.com/sv-se/pro...potlights/core-smart-45--_-667182#variantlist

Jag vill ju självklart både kunna dimma dessa och ställa mot astrour.
Skulle dessa 9st i slinga kunna drivas av Shelly RGBW2? Eller fungerar den inte som drivdon?

Alternativt behöver jag ju då köpa mig ett drivdon som klarar dessa i slinga, t.ex. https://designlight.nu/catalog/products/d-ma320dp-led-drivdon-350ma-dimbar

Är det då bättre att styra den med en Shelly Dimmer2?
 
Nu är jag inte helt säker men RGBW2 torde endast fungera på konstantspänningsled. dvs led som drivs med endera 12V eller 24V eftersom enheten drivs av en av dessa 2.
Om det går att dimma med en Dimmer 2 beror nog på om drivern du väljer kan dimmas på primärsidan. Såg inget om det på den du länkat, stod dock att den har egen dimmer som man styr med 1-10V vilket tyvärr shelly saknar produkt för ännu!
 
Hmm, jag fattar det som att man kan dimma med det drivdonet antingen på primär eller sekundär?
”Ljusregleras med hjälp av en eller flera återfjädrande tryckströmbrytare, eller 1-10V.”

så tanken är ju att köra primär med spotarna i slinga efter.

alltså fas - brytare - shelly dimmer - drivdon- spotar.
 
S svaos90 skrev:
Hmm, jag fattar det som att man kan dimma med det drivdonet antingen på primär eller sekundär?
”Ljusregleras med hjälp av en eller flera återfjädrande tryckströmbrytare, eller 1-10V.”

så tanken är ju att köra primär med spotarna i slinga efter.

alltså fas - brytare - shelly dimmer - drivdon- spotar.
Det lär inte bli bra med en dimmer på drivdonets primärsida. Drivdonet styrs antingen via en återfjädrande brytare eller med 1-10 V-signal.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det lär inte bli bra med en dimmer på drivdonets primärsida. Drivdonet styrs antingen via en återfjädrande brytare eller med 1-10 V-signal.
Du som är elektriker (tror jag)? Är det bara 12VDC drivdon som är dimmbara på primärsidan?
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Hmm, det drivdonet kan jag dock inte använda då det endast ger 180mA, behöver 350mA.
Det har dessutom en maxeffekt på 8W, o jag skulle helst ha på minst 12W för att kunna ha 9st i slinga annars behöver jag ju bryta den någonstans.
 
S svaos90 skrev:
Hmm, det drivdonet kan jag dock inte använda då det endast ger 180mA, behöver 350mA.
Det har dessutom en maxeffekt på 8W, o jag skulle helst ha på minst 12W för att kunna ha 9st i slinga annars behöver jag ju bryta den någonstans.
Då får du bara välja ett lite större, finns hos samma leverantör och givetvis många andra också.
 
Har inte hittat info någonstans så frågar här nu, har shelly tvåvägskommunikation? Alltså likt z-wave att pucken skickar status så man till exempel ser när någon tänt/släckt via fysisk brytare eller är det som 433 där man bara skickar och hoppas på det bästa?
 
T Taren43 skrev:
Har inte hittat info någonstans så frågar här nu, har shelly tvåvägskommunikation? Alltså likt z-wave att pucken skickar status så man till exempel ser när någon tänt/släckt via fysisk brytare eller är det som 433 där man bara skickar och hoppas på det bästa?
Shelly är wifi, och jag antar att det beror på hur du konfigurerar den.
 
Om man kör enkla grejer via deras app? Tänkte mig bara lampor och motorvärmaruttag, har telldus nu men känns lite för dyrt för mina intressen :rofl:
 
T Taren43 skrev:
Har inte hittat info någonstans så frågar här nu, har shelly tvåvägskommunikation? Alltså likt z-wave att pucken skickar status så man till exempel ser när någon tänt/släckt via fysisk brytare eller är det som 433 där man bara skickar och hoppas på det bästa?
Korta svaret är "Ja"

men som sagts du kan konfa dem på lite olika sätt men med cloud och ex knapp konfad som "edge" eller "toggle" så är det likt ex z-wave.
 
T Taren43 skrev:
Om man kör enkla grejer via deras app? Tänkte mig bara lampor och motorvärmaruttag, har telldus nu men känns lite för dyrt för mina intressen :rofl:
Om du har en ZNet eller Net v.2 så kan du integrerar shellys produkter i Telldus Live och styra dom på samma sätt som du gör med 433-grejor.
 
J Jsson83 skrev:
Det går ju att använda en "vanlig" trappkoppling ihop med en Shelly också, dvs att båda brytarna sätter på/stänger av precis som tidigare, men att du även kan styra det via appen/homeassistant eller annan Shelly samtidigt. Detta sätt att automatisera gör ju att alla kan styra som tidigare, utan behov av app, och att det fungerar att tända/släcka som tidigare även om ditt wifi går ner.

Så, behåll dina båda trappbrytare, sätt en shelly i sista dosan/takdosan. Då kan du tända som förut, men även via app eller portöppning.

Sätt en shelly1 till garageporten (I och O sluter över öppna kontakten på portstyrningen), låt din gamla öppnaknapp vara kvar parallellt. Då kan du öppna porten som tidigare, eller via app i bilen utanför. Koppla en givare till SW ingången, så har du koll på om porten är öppen eller stängd,

Koppla ihop det "virtuellt" att garageporten triggar belysningen. Denna koppling fungerar inte om wifit går ner, men då kan du ju ändå tända manuellt som du gjorde tidigare, och alla gamla brytare fungerar som tidigare.
Ett gäng Shelly är beställda och levereras om två veckor. Magnetkontakter köpta. En TP link fixade internet i garaget. Det var lite trial and error för att få det att fungera. I huset från ett rum till ett annat, via grenuttag, mätte jag över 150 Mbit/s. Till garaget knappt 2 Mbit/s och instabilt. Fick flytta enheten från mediaskapat till ett annat rum och enheten i garaget till annat vägguttag så fick jag stabilt över 20 Mbit/s. Mer än tillräckligt så är det fortsatt stabilt struntar jag nog i att dra kabel.
 
E etompau skrev:
Är inte professionell elektriker, men har rotar runt med en del grejor.
Nej, du bör kunna hitta drivdon av konstantspänningstyp som kan dimmas på primärsidan.
Ett exempel: [länk]
Konstantströmtyp menade du antar jag?

P Pin skrev:
Ett gäng Shelly är beställda och levereras om två veckor. Magnetkontakter köpta. En TP link fixade internet i garaget. Det var lite trial and error för att få det att fungera. I huset från ett rum till ett annat, via grenuttag, mätte jag över 150 Mbit/s. Till garaget knappt 2 Mbit/s och instabilt. Fick flytta enheten från mediaskapat till ett annat rum och enheten i garaget till annat vägguttag så fick jag stabilt över 20 Mbit/s. Mer än tillräckligt så är det fortsatt stabilt struntar jag nog i att dra kabel.
Låter bra det! Skönt att du fick pluggarna att fungera, har inte använt sådana själv men har hört att de kan vara lite kinkiga, att vissa vill ligga på samma fas, att man inte ska ha några grenuttag mellan pluggen och vägguttaget utan att de ska sitta direkt i vägguttaget etc.

Beställde själv lite mer saker direkt ifrån deras sida i slutet av november, beräknat datum att skickas från dem var 9 dec (trots allt i lager). 1 MÅNAD senare, dvs sista december skickades det ifrån dem. Inget mail eller liknande om varför, så leveranstiderna verkar variera ganska kraftigt. Dock antar jag att många beställde eftersom det var black friday den helgen. Tidigare har de skickat mycket snabbare. Får väl se när de dyker upp, men blev inte till jul som beräknat.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.