Byggahus.se
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har två Shelly 1, de är förvisso inom 7-8m från routern, men genom ett välarmerat betongvalv och en av dem sitter i kompressorutrymmet på en frysbox.
De har inte optimal täckning.

Sen har jag en drös 2.5, Dimmer2 och PlugS utspridda inom samma räckvidd med full täckning.

Antennen sitter på baksidan av pucken, försök rikta den mot routern.
Bra, då skall jag genast ut och vända pucken.
 
F
B bygges skrev:
Jag tycker vi sätter punkt för detta. Rekommenderar dig att inte fortsätta med smarta puckar och annan liknande utrustning alls.
Jag har bra anledningar att inte stänga av min router, det är viktigare än en blå puck.
 
F fsn skrev:
I min totala enfald så trodde jag den matades internt inne i pucken.
Enfald vet jag inte, men en gnutta ouppmärksamhet? Om du kollar schemat så går det ett streck in i ”I”, som via Shelly’s relä matar förbrukaren (grejen med cirkel och kryss). Det strecket kommer ju någonstans ifrån och transporterar ju något. I det här fallet är det en kabel som transporterar spänningen.
 
F
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Enfald vet jag inte, men en gnutta ouppmärksamhet? Om du kollar schemat så går det ett streck in i ”I”, som via Shelly’s relä matar förbrukaren (grejen med cirkel och kryss). Det strecket kommer ju någonstans ifrån och transporterar ju något. I det här fallet är det en kabel som transporterar spänningen.
Jag vet vad förbrukaren är, det har aldrig varit nån tvekan om det. I övrigt står jag fast vid totalt enfald.
 
  • Ledsen
Gangstersmed
  • Laddar…
Assumption is the mother of all fuckups.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
R
F fsn skrev:
Nu är det ett kopplinsgsschema för just 230 och inget annat.
Det schema du visade foto på är inte enbart för 230V, vilket flera personer nu försökt få dig att förstå. Shelly 1 kan styra spänningar på andra nivåer än drivspänningen. Det är en av dess största fördelar även om det är onödigt i ditt fall.

F fsn skrev:
Ingång/utgång…. Spelar roll, det är fortfarande AC
What? Om något är ingång eller utgång har ingenting med AC eller DC att göra. Är du så här okunnig så ska du inte hålla på och koppla starkström.

Ska du hålla på och koppla in saker du egentligen inte alls får så se i.a.f. till att ha på fötterna kunskapsmässigt. Det innebär bland annat att ta till sig information från de som försöker hjälpa till, inte att bli barnsligt stött när du blir upplyst om att du har gjort fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Det schema du visade foto på är inte enbart för 230V, vilket flera personer nu försökt få dig att förstå. Shelly 1 kan styra spänningar på andra nivåer än drivspänningen. Det är en av dess största fördelar även om det är onödigt i ditt fall.


What? Om något är ingång eller utgång har ingenting med AC eller DC att göra. Är du så här okunnig så ska du inte hålla på och koppla starkström.

Ska du hålla på och koppla in saker du egentligen inte alls får så se i.a.f. till att ha på fötterna kunskapsmässigt. Det innebär bland annat att ta till sig information från de som försöker hjälpa till, inte att bli barnsligt stött när du blir upplyst om att du har gjort fel.
Ja, det framgick inte helt tydligt från början när jag köpte den att det var helt separerat. Och det var inte helt uppenbart heller från början.

Så du menar att det har nån betydelse för 1-fas AC om man kopplar in sig på ena eller andra tråden på ett relä?
 
R
F fsn skrev:
Ja, det framgick inte helt tydligt från början när jag köpte den att det var helt separerat. Och det var inte helt uppenbart heller från början.
Som sagt, för mig som kan läsa ett schema är det uppenbart utifrån det foto du postade tidigare. Du menar att det inte var helt uppenbart för DIG.

F fsn skrev:
Så du menar att det har nån betydelse för 1-fas AC om man kopplar in sig på ena eller andra tråden på ett relä?
Jag menar precis det jag skriver: Att typen av spänning (AC eller DC) inte påverkar om något är en ingång eller utgång. Det är precis lika viktigt att skilja på det oavsett om spänningen växlar eller inte.

Så, nu slutar jag älta detta med dig så kan tråden förhoppningsvis återgå till att handla om Shellys produkter och inte din förmåga att läsa schema eller konfigurera WiFi-nätverk ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
R RoAd skrev:
Som sagt, för mig som kan läsa ett schema är det uppenbart utifrån det foto du postade tidigare. Du menar att det inte var helt uppenbart för DIG.



Jag menar precis det jag skriver: Att typen av spänning (AC eller DC) inte påverkar om något är en ingång eller utgång. Det är precis lika viktigt att skilja på det oavsett om spänningen växlar eller inte.

Så, nu slutar jag älta detta med dig så kan tråden förhoppningsvis återgå till att handla om Shellys produkter och inte din förmåga att läsa schema eller konfigurera WiFi-nätverk ;)
Jag har fått igång skiten nu. Du hade nog rätt, det var orealistiskt korkat av mig. Det blir väl så när man ligger på 80cm höjd med en ficklampa på huvudet och försöker tänka klart.

Men ytterst svag WiFi signal, synd att jag inte har kompetens att mickla med frekvenser på routern eller vad fan det är man mu behöver göra för att få bättre signal.
 
F fsn skrev:
Jag har fått igång skiten nu. Du hade nog rätt, det var orealistiskt korkat av mig. Det blir väl så när man ligger på 80cm höjd med en ficklampa på huvudet och försöker tänka klart.

Men ytterst svag WiFi signal, synd att jag inte har kompetens att mickla med frekvenser på routern eller vad fan det är man mu behöver göra för att få bättre signal.
Får du kontakt med shellyn så testkör ett tag. Jag har en shelly i källaren som konstant varnar för låg wifi-signal men den har snällt fungerat i över ett år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
är det någon som vet hur man får fatt i t.ex. 0.14-FW för en PlusPlugS ?
Jag bumpar denna fråga igen...
Känner någon till var man kan hitta gammal FW för shellys?

Jag har sett Shelly Firmware Archive Link Generator men vad jag ser så finns inga av Plus-grejerna där, t.ex. PlusPlugS. Eller vet någon vad PlusPlugS heter där?
 
B
@Anders243
Gissar på denna. Men jag vet inte fanns några att välja på.

Jag vet inte om det händer så mycket om man väljer lite fel, skulle gissa att det bara är att köra in rätt firmware. Men worst case sabbar man den antar jag.
Skärmdump av en webbläsare visar felmeddelande "IP address is missing!" på en firmware uppdateringssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@Anders243
Gissar på denna. Men jag vet inte fanns några att välja på.

Jag vet inte om det händer så mycket om man väljer lite fel, skulle gissa att det bara är att köra in rätt firmware. Men worst case sabbar man den antar jag.
[bild]
Tack för tipset. Tyvärr verkar det inte finnas firmware där till "Gen2 devices" (och ingen fw med version < 1.0.0).

Jag har mailat shellys support nu, men jag vet inte om jag har så stort hopp på svar... men vi får väl se. Säger de något bra så återkopplar jag här med :)
 
Köpte 3 st SHELLY-PLUS-S. Nu har funktionen astrour försvunnit på 2 av dom, eftersom jag tydligen haft för många scenarion samtidigt. Max 4 stycken verkar det som man kan ha. Kan man få tillbaka funktionen?
Man kan betala för att få tillbaka funktionen (prenumerera mot en månatlig eller årlig avgift)

Här är Plejd bättre eftersom man inte lagt in någon algoritm som dödar den funktion som man behöver
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.