1 882 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Servitut för bilväg
Idag finns ett servitut för gångtrafik fram till vår fastighet. För att nyttja den fullt = flytta dit permanent vill vi såklart att servitutet skall tillåta bilväg. Finns det reglemente som säger att farbar väg till bostadsfastighet måste finnas. Det ska ju tömmas brunn (20 ton lastbil), framföras utryckningsfordon etc. På ena sidan fastigheterna ligger järnväg och på andra sjön. Möjlighet att dra väg annanstans finns således ej. Kan ett ändrat servitut tvingas fram? Grannfastighetens argument mot bilväg är att det blir tajt mot deras fastighet samt att de är rädda att deras vatten skall kunna förorenas av läckande tank, typ.
hur går man vidare i ett sånt här ärende när det blir svårlöst fastigheterna emellan? Vi har givetvis erbjudit oss att stå för kalaset.
vänligen
hur går man vidare i ett sånt här ärende när det blir svårlöst fastigheterna emellan? Vi har givetvis erbjudit oss att stå för kalaset.
vänligen
Ja, det kan du nog räkna med att få vägservitut till din tomt. Knata ned till lantmäteriet och ta ett snack med dem, de kanske kan hinta vad som gäller.
Det normala är att man på ett eller annat sätt har rätt till fordonstrafik till sin mark.
Det normala är att man på ett eller annat sätt har rätt till fordonstrafik till sin mark.
Vill du utöka din fastighets rätt till väg över annans mark begär du lantmäteriförrättning. Men innan du undertecknar detta uppdrag kan du be lantmätaren bedöma den rimliga följden av en sådan begäran. I princip finns risken att uppdraget inte alls leder till att något servitut kan beviljas. Du får isåfall ändå betala hela förrättningskostnaden.
Den kan i ditt fall bli kostbar. Eftersom du och grannen inte frivilligt kan enas om ett servitut är lantmätaren nämligen skyldig att utreda alla tänkbara alternativ. Vid förrättningen utreder man vilken nytta den nya vägrätten tillskapar din egen fastighet. Denna nytta väger man sedan mot den skada vägrätten (i varje tänkbart alternativ) vållar andra fastigheter.
Drabbade grannägare ska också ersättas om deras fastigheter kan anses minska i värde. Dessutom ska de ha ersättning för att din egen fastighet ökar i värde. Bara värderingen av detta kommer att kosta en hel del pengar.
Den kan i ditt fall bli kostbar. Eftersom du och grannen inte frivilligt kan enas om ett servitut är lantmätaren nämligen skyldig att utreda alla tänkbara alternativ. Vid förrättningen utreder man vilken nytta den nya vägrätten tillskapar din egen fastighet. Denna nytta väger man sedan mot den skada vägrätten (i varje tänkbart alternativ) vållar andra fastigheter.
Drabbade grannägare ska också ersättas om deras fastigheter kan anses minska i värde. Dessutom ska de ha ersättning för att din egen fastighet ökar i värde. Bara värderingen av detta kommer att kosta en hel del pengar.
Tack för svar alla. Gissar att det kan kosta en slant då. Grannen kommer med garanti hävda att fastigheten minskar i värde då enda lösningen på väg är där dagens gångservitut finns. På andra sidan ligger som sagt sjön och att påla en väg i sjön kan ju dra iväg en del det också ...
Hur som haver ska jag ta en första sväng med kantmätaren för att få en uppfattning om vad jag ger mig in på.
Hur som haver ska jag ta en första sväng med kantmätaren för att få en uppfattning om vad jag ger mig in på.
Klicka här för att svara