Hej! Behöver en provisorisk lösning för att få inkommande vatten till min tvättmaskin under tiden renovering i tvättstugan pågår, ett par veckor. Hur får jag dit tvättmaskinsslangen med plastkopplingen, att sitta ihop med vattenledningen till höger i bilden (gängmått 15mm på den).

En person håller en tvättmaskinslang med plastkoppling framför en 15mm vattenledning på en blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Biltemas bussning art 87-9927 bör lösa ditt problem för ca 30kr

Tänkte jag skulle göra det lite ambitiöst så tog med en kulkoppling också. Vad behöver jag nu till dessa delarna för att få det hela tätt? Innan jag kopplar in själva tvättmaskinslangen. Locket som sitter i bakgrunden på varmvattenröret hade en gummipackning i botten som tätar effektivt, inget sådant medföljde till de här delarna.

Hand som håller i tre olika rörkopplingar framför två rör monterade på en blå vägg; en koppling med svart komponent syns.
Skapa konto

Känns som att det i kulventilen borde tätas med packning i botten från båda hållen och inte lin?
Ventil med borttagen skyddsmutter där en hand demonstrerar, antyder behovet av packning för tätning.
Skapa konto

Nippeln du håller i handen är i alla fall gjord för att tätas med lin.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Även kulventilen skall tätas med lin. Det går givetvis med gängtape också, men då brukar det inte bli tätt på första försöket.

Om du aldig använt lin tidigare så sök på youtube, där finns en del bra instruktionsfilmer.

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.