Hej!
I samma takt som solen börjar kika fram, så börjar även temperaturen att krypa uppåt i vårt nybygge. Nu står vi därför i valet och kvalet om vi ska montera en screenmarkis (som ändå släpper igenom lite av utsikten) eller om vi ska sätta en transparent, isolerande fönsterfilm (i stil med 3M Prestige 70 eller 90, eller 3M Thinsulate). Vi har egentligen inget jättebehov av insynsskyddet, utan det är mest värmen och solens blekande strålar som vi behöver stänga ute. Har fått priser på både och, och det verkar inte skilja så inte heller det verkar kunna fälla något avgörande.

Vi behöver montera detta på två fönster till att börja med, som vardera är 210 höga, 170 breda och som är placerade över varann.

Vad har ni för erfarenheter av screenmarkiser respektive fönsterfilm? Hur bra stoppar fönsterfilm värmen egentligen? För- och nackdelar?

Tack på förhand!

Jag undrar samma sak.

henkepenk skrev:
Jag undrar samma sak.
Det verkar som om det inte är så många som har erfarenhet av varken det ena eller andra :(

Förmodar ni har 3-glasfönster och då skall fönsterfilmen monteras på utsidan för att göra någon nytta. Sätts den på insidan kommer värmen att studsa mellan glasen i kassetten och det blir dålig värmereducering. UV-skyddet är däremot samma och kan i början chocka växterna, men de hämtar sig efter ett tag.

Vi installerade screen-markiser förra året på hela södersidan och är extremt nöjda (tanken var först att välja vanliga markiser). I princip helt okänsliga för vind, ingen del av utsikten skärmas av helt och 90-95 % av solinstrålningen skärmas av.

En bieffekt som vi inte kände till är att insynsskyddet blir totalt (se bilderna nedan från insida respektive utsida).
En annan grej som jag tror att de flesta inte tänker på är att ju mörkare tyg som väljs desto bättre blir genomsikten.
Screen-markis installerad på husvägg med havsutsikt, ger insynsskydd och solskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör med screen-markiser på fönster som begränsar insyn och solinstrålning med utsikt över vatten.
Skapa konto

• Gilla
fdahlgren och 9 till
  • Laddar…
Tack för svaren!

thomas33: Ja, vi har treglasfönster och tanken är i så fall att montera fönsterfilmen på utsidan. Har du någon personlig erfarenhet av fönsterfilm i hemmet? Heltransparent? Hur ser filmen ut efter något år? Repigt? Hur känns filmen från insidan, blir det betydligt mörkare eller märker man knappt av det?

Martin C2: Vilken härlig utsikt ni har!! Det är ju det som är det härliga med screenmarkiser, att de släpper igenom en hel del av utsikten och tar bort insynen. Dock hade det tyvärr passat betydligt bättre hos oss med ett lite ljusare grått tyg, och då är vi osäkra på hur mycket utsikt som blir kvar, och att man istället kommer känna sig instängd. Det var då vi började fundera på fönsterfilm istället, men det verkar inte vara så vanligt att montera detta på fönster i hemmet.. jag har ännu inte hittat någon som har några erfarenheter från det.

Redigerat:
Jag har arbetat med fönsterfilm och försöker svara på dina frågor.
Heltransparent fungerar bra, om den har ett tunt aluminiumskikt som reflekterar solen.
Film på utsidan utsätts för mer än den som är på insidan och blir lättare repig vid rengöring.
På insidan upplevs det som en lätt tonad bilruta, om ni köper den ljusare (heltransparent). Alltså aningen mörkare inomhus, men inte så att det upplevs som störande.

Jag tror sreenmarkiser har betydligt längre hållbarhet!
Kontrollera om det går att få ljusare grå på utsidan och svart på insidan. Då blir effekten likt bussar som har reklam på rutorna, där det är en perforerad film med svart insida och bild på utsidan.

• Gilla
Corneliatt och 1 till
  • Laddar…
Kan man använda screenmarkiser som mörkläggning, eller någon semi-mörkläggning?

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Kan man använda screenmarkiser som mörkläggning, eller någon semi-mörkläggning?
Jag tror inte det är så lämpligt, då det enbart blir ca 50% mindre ljus.
Här är en bild som visar skillnaden:
Två fönster jämförs, ett med solskyddsnät som minskar ljusinsläpp och ett vanligt klart glasfönster.
Skapa konto

http://www.bjornerods.se/solskydd/screen/

thomas33 skrev:
Jag tror inte det är så lämpligt, då det enbart blir ca 50% mindre ljus.
[länk]
Tänker att det borde finnas olika material/typ som ger olika effekt?

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Då blir det nog fönsterjalusi som är det du skall söka efter.

Ett kontor där jag jobbade hade fönsterfilm. Jag ogillade det starkt.När solen lyste in begränsade filmen inte ljuset tillräckligt. Då solen inte lyste upplevde jag det som ständig skymning när jag blickade ut genom fönstret.

• Gilla
Virvla och 2 till
  • Laddar…
Fördelen med Screenmarkis / vertikalmarkis att den är lätt att hissa upp, fönsterglas går att dra av/sätta på men blir inte direkt smidigt.

Det går att få mörkläggande screenväv, inte 100% men en hel del. En sak att tänka på att insynsskyddet från väven fungerar främst när det är ljusare ute än inne. Lägger man till lite lull-Lull som motor och automatisering blir det väldigt trevligt om än dyrt.

• Gilla
pfv
  • Laddar…
FaffeF
Vilka är det som säljer film och screen? Vår lokala fönsterfirma vill bara sälja vanliga markiser, det är inte aktuellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.