Hej,

Funderar på att bygga hus med Sävsjö Trähus och vill veta, har inte skrivits något om dem sedan 2008 i forumet, om era erfarenheter av dem?
Har varit i kontakt med Täby-kontoret.
Har hittills varit helt inställd på totalentrepenad men börjar luta lite mer åt delad då totalare ligger på ca10% av entreprenaden, vilket ju är saftigt.

Hej,
Vi ska precis påbörja ett bygge med dem i Täby. Så här långt måste jag säga att det gått över förväntan med ritningar, alla val och så vidare och vi har valt en delad entreprenad. Mycket hänger så klart på säljaren och i vårt fall verkar vi verkligen ha träffat rätt. Förarbetet är ju så klart en sak och leveransen en annan men det ser onekligen hoppfullt ut. De har i dagarna precis börjat jobba på tomten så vi har inte så mycket mer att rapportera om ännu.

Tack för infon!
Vad heter eran säljare?
Använder ni er utav entreprenörerna som Sävsjö föreslog eller har ni handplockat egna?
Hur många olika entreprenörer och inom vilka områden använder ni?
Ni har ingen husblogg som man kan följa?

Sävsjös hus verkar gedigna och prisvärda, när vi jämfört dem med tex trivselhus får man ett bättre hus till lägre kostnad. Superbra med isolerat installationsutrymme i väggen så diffspärren inte ligger direkt bakom gipsen utan istället 45mm in i väggen så det inte blir så mycket hål i den aav eldosor osv, sen massiva reglar och råspont i alla väggar gör att huset känns rejält. Det enda problemet är att deras väggar är lite klent isolerade med endast 210mm isolering, dock går det att uppgradera till 285mm isolering för ca 300kr/m2 (lönar sig iofs inte med dagens elpris).

Ett annat alternativ i samma prisklass och samma kvalité är xn-villan, de har tjockare väggar (300mm isolering) som standard med lättreglar vilket är bättre för u-värdet men till kostand av att det inte är lika rejält som massiva reglar. Har frågat xn och sävsjö på egen ritning och hått välidigt lika priser från båda.

För info: Trivselhus har nyligen flyttat sin diffspärr och bygger nu även de med installationszon.

Angående isoleringen vad jag förstår, ligger den endast på 170mm eller 240mm med X11 tillägget.
xn-villan låter ju lite intressant!

Eftersom installationsutrymmet är isolerat blir det 45+170mm så då blir det 215mm totalt (skrev fel i mitt förra inlägg ser jag, skrev visst 210mm där)

ah, visste inte det, bra att trivselhus uppdaterat med installationsutrymme:thumbup:

Hmm, håller med om att det låter lite klent med 170+45 som standard. Götenehus har 195+70 som standard.
Myresjö hittar jag ingen info om, endast att de har en effektvägg men inte vad den innebär konkret - sådant stör jag mig på...

Avslutade vårt bygge av ett Sävsjöhus med delad entreprenad i somras. Det sammanslagna intrycket så här efteråt är att det har gått ganska bra. Säljarens roll är som sagt viktig. Förutom de rent juridiska aspekterna har vi upplevt byggprocessen som en totalentreprenad p.g.a. vår säljare. I övrigt - byggmästaren är den "allt" hänger på i slutänden.

Fantastiskt fina hus är det.

Låter bra!
Var det via Täby-kontoret och isåfall vad hette säljaren samt byggmästaren?

Det var via Stockholm söder.

Skrev fel, ska vara norrakontoret inte Täby, finns nämligen inget där :-)

Ok, vad hette Byggmästaren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.