Hej, jag vill sätta ett vägguttag över ledarna som syns i bild. Problemet är att jag inte har en bild över hur det här var kopplat innan. Är det någon som kan guida mig i vad jag behöver veta innan jag kopplar in vägguttaget? Jag antar att jag behöver ta reda på vilka ledare som är fas och nolla? Hur gör jag detta? Observera att huset är från 90 talet och det inte finns någon jord.
Det brukar vara så att Svart är L och Blå är N. Det kan man inte vara säker på dock, men då det är växelspänning så kan du koppla in svart på l och blå på n och utgå ifrån att det kommer funka.
Men det ser ut som att ledarna inte har mantel hela vägen. Ledarna ska vara dubbelisolerade.
Glöm inte mäta att det är spänningslöst innan inkoppling
Men det ser ut som att ledarna inte har mantel hela vägen. Ledarna ska vara dubbelisolerade.
Det är en sockeldosa så allt är i sin ordning, räcker med enkelisolerade trådar iom att det ska sitta en kåpa över sedan.S Sebbegb skrev:Det brukar vara så att Svart är L och Blå är N. Det kan man inte vara säker på dock, men då det är växelspänning så kan du koppla in svart på l och blå på n och utgå ifrån att det kommer funka.
Troligtvis ska det sitta ett uttag där men hur ser övriga uttag i rummet ut?Z Zer00x skrev:Hej, jag vill sätta ett vägguttag över ledarna som syns i bild. Problemet är att jag inte har en bild över hur det här var kopplat innan. Är det någon som kan guida mig i vad jag behöver veta innan jag kopplar in vägguttaget? Jag antar att jag behöver ta reda på vilka ledare som är fas och nolla? Hur gör jag detta? Observera att huset är från 90 talet och det inte finns någon jord.
Är resten ojordade (inkl. lamputtag) så måste du sätta ett ojordat här också.
Är de jordade måste du dra fram jord till detta uttag också.
Men först och främst mät med spänningsprovare så att det finns 230V här innan du gör något överilat..
Klicka här för att svara