7 629 läst ·
6 svar
8k läst
6 svar
Sätta skjutdörr i innervägg
Hejsan allesammans.
Skall bygga en vägg nu i veckorna tänkte jag.
Väggen är 360cm lång och 252cm hög.
Vi har vacklat fram och tillbaka och kommit fram till att det är snyggast med skjutdörr. Så nu till frågan.
HUR går man till väga? Och hur bred blir väggen? vilken bredd på regel bör jag ha?
Tanken är att jag skall köra både OSB och standardgips om inte väggen blir för tjock men vet inte hur bred regel/hur man skall göra om man skall ha innerdörr.
Någon som kan skriva / förklara måtten och totalbredden på dörren?
Hoppas jag inte är för otydlig...
Skall bygga en vägg nu i veckorna tänkte jag.
Väggen är 360cm lång och 252cm hög.
Vi har vacklat fram och tillbaka och kommit fram till att det är snyggast med skjutdörr. Så nu till frågan.
HUR går man till väga? Och hur bred blir väggen? vilken bredd på regel bör jag ha?
Tanken är att jag skall köra både OSB och standardgips om inte väggen blir för tjock men vet inte hur bred regel/hur man skall göra om man skall ha innerdörr.
Någon som kan skriva / förklara måtten och totalbredden på dörren?
Hoppas jag inte är för otydlig...
Redigerat:
Har inbyggd skjutdörr i två rum. Ganska klena konstruktioner men i alla fall så är hela öppninsmåttet mellan 150 till 190 cm beroende på vilken bredd du ska ha på själva dörrbladet.
Standard så är de anpassade för 95 vägg men finns i 122 också. Ramen där dörren skjuts in i kläs med gips. Man skjuter in en skiva och skruvar sen fast den i metallkortlingar. Ha inte för lång gipsskruv bara
Du kan inte fästa / hänga upp något i den väggen sen
Kolla måtten på denna bild
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...-innerdorr/skjutdorrskarm-pocket-vit/p-131737
Standard så är de anpassade för 95 vägg men finns i 122 också. Ramen där dörren skjuts in i kläs med gips. Man skjuter in en skiva och skruvar sen fast den i metallkortlingar. Ha inte för lång gipsskruv bara
Kolla måtten på denna bild
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...-innerdorr/skjutdorrskarm-pocket-vit/p-131737
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Kanske missförstår dig men 95mm karmen är nog tänkt att sitta i en vägg som är 95mm tjock. Ska du ha gips och osb så är det väl så fall just 45 mm du ska använda för att regla resten av väggen. Dock blir det just vid dörren bara enkelgips i så fall.
Du skruvar osb i reglarna med spånskruv och sen fäster du gipset i osb’n med vanlig gipsskruv.
Du skruvar osb i reglarna med spånskruv och sen fäster du gipset i osb’n med vanlig gipsskruv.
Tack för alla svar! Då har jag lite bättre koll iaf. Men om man nu sätter 45 reglar i golva tak o sen imellan så att säga. Då kan det ju omöjligt gå att sätta in en skjutdörr där i?
Konstruktionen för skjutdörrar som jag ser är ju bra mycket bredare? :/
Konstruktionen för skjutdörrar som jag ser är ju bra mycket bredare? :/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur lång tid tar det att sätta upp innerväggar? Snickare offert
Hantverkare -
Hur bygger jag en icke-bärande innervägg med skjutdörr.
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta ner innerväggar (trätex) och sätta upp nya eller lappa och laga
Badrum -
Sätta innerväggar i garage
Isolering -
Ersätta vägg till klädkammare med skjutdörrar
Socialt & Projekt