Hej,

Hoppas tråden hamnade i rätt forumdel.

Vi har grävt upp en sandlåda och vill sätta ett mindre träd, maxhöjd ca 2m.

Marken är typ bara lera, vad bör man fylla med och hur djupt?
Lägger upp bild inom kort.

När det är torrt är färgen grå/blå på leran.
Hålet är 170x170 och är berg ca 50cm ner.

Tanken har varit typ japansk körsbär eller något träd med mysig hängande krona.

Tar tacksamt emot tips och förslag hur man får till detta på bästa sätt och minimalt med ogräs.
Funderat på någon sorts dekorationssten också runt stammen.

stort tack på förhand.

• Grävd plats i gräsmatta för trädsplantering, grå/blå lerjord med synligt berg, omgiven av staket och väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräv ner till berget och fyll upp med fet matjord.

BirgitS
En del av leran går ju bra att behålla och blanda upp med köpt jord så håller marken fukten bättre efter regn och vattning. Välj ett "träd" som tål lerhaltig jord. Jag skriver "träd" därför att det inte finns några riktiga träd som är så små utan det är ofta fråga om att man har ympat en buske på en 1 m hög stam.

Ett japanskt körsbärsträd är ju bra mycket högre än 2 m, bara stammen brukar ha den höjden.

Tänk på att träd växer tills de dör och inte stannar vid en viss höjd. Höjden som anges i trädgårdsaffärer är höjden vid 10 års ålder men trädet fortsätter att växa även efter det.

• Gilla
Grindstolpe och 1 till
  • Laddar…
Träd/buskarcbrukar klara lera bara de har etablerat sig i mindre kompakt jord typ planteringsjord. Börja med att gräva en "stjärna" istället för en rund grop så minskar risken att rötterna bara följer kanten på gropen.
För lite ogräs så täck med ett tjockt lager täckbark, hö, halm, träflis eller liknande och fyll på när det behövs. Fördelen med organiskt täckmaterial är att det bryts ner och ger kol samt näringsämnen till jorden under.

• Gilla
Grindstolpe
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tillvägagångssätt:

1. Vänd den befintliga jorden (leran) i den fyrkantiga gropen och hacka sönder större lerklumpar med spaden.

2. Forma till en plan yta med spaden när du gräver.

3. Tillför ett antal säckar plantjord ovanpå leran, tillför samtidigt lera, sand eller grus om det finns i överskott. Plantjorden är mull som bryts ned till koldioxid och det blir en grop i gräsmattan om du inte fyller på med sådan mineralisk jord. Går att köpa större mängder som "anläggningsjord" eller "gräsmattejord" med det låter onödigt dyrt för ändamålet.

4. Välj en uppstammad buske med en liten krona och plantera som ett "träd".

Jag kan rekommendera carmencitarönn. Fungerar bra på lera och växer långsamt. Går att beskära årligen så att den inte blir för stor för platsen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar.

Vad gäller Japansk körsbärsträd så får jag be om ursäkt, det är nog buske jag menar. Mer specifikt dvärg-/prydnadkörsbär som enligt de sidor jag hittat ska hålla fullvuxen höjd om 1.2-1.5m eller 2m beroende på modell.

Såg även någon typ av barr”träd” med hängande krona om såg mysig ut och som skulle hålla sig under 2m fullvuxen.

Var in på Blomsterlandet och de rekommenderade absolut inte att blanda i sand i jorden, så all sand har tyvärr deponerats.

Jag får ta och läsa era svar lite noggrannare och titta på tipset om buske

Claes Sörmland
G Grindstolpe skrev:
Var in på Blomsterlandet och de rekommenderade absolut inte att blanda i sand i jorden, så all sand har tyvärr deponerats.
Lera är så dominant att inblandning av sand inte spelar någon större roll. Leran kommer ändå att omge sanden och jorden kommer att uppfattas och bete sig som lera. Så ta vad du eller grannskapet kan erbjuda på den mineraliska sidan.

Det som gör skillnaden för lera är att man tillför mull på ytan. Tyvärr så bryts mullen ned med åren. I den lilla miljö som du har så är detta dock inget problem, man kan t ex tillföra grenklipp från trädgården löpande eller ett par säckar täckbark något år då och då så hålls mulllagret tillräckligt tjockt för att hålla leran acceptabel.

• Gilla
Grindstolpe
  • Laddar…
Skippa den klimatskadliga torvbaserade planeteringsjorden och blanda ut leran med ett par säckar barkmull istället. Antingen färdiggödslad sådan eller så kan du tillsätta hönsgödsel. Täck marken runt det planterade trädet med täckbark eller flis, utan att mylla ner den, så får jorden mer mullämnen över tid.

Se till att hålla trädet uppstagat med pålar de första åren så att det inte blåser omkull :)

Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Skippa den klimatskadliga torvbaserade planeteringsjorden och blanda ut leran med ett par säckar barkmull istället. Antingen färdiggödslad sådan eller så kan du tillsätta hönsgödsel. Täck marken runt det planterade trädet med täckbark eller flis, utan att mylla ner den, så får jorden mer mullämnen över tid.

Se till att hålla trädet uppstagat med pålar de första åren så att det inte blåser omkull :)
Och vänta med täckbarken en eller två säsonger. Nyplanterade buskar och träd mår inte bra av den näringsstress som denna täckning orsakar. Det är inte alltid kritiskt men man behöver ju inte jobba mot naturen s a s.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och vänta med täckbarken en eller två säsonger. Nyplanterade buskar och träd mår inte bra av den näringsstress som denna täckning orsakar. Det är inte alltid kritiskt men man behöver ju inte jobba mot naturen s a s.
Det finns väl ingen näringsstress av bark ovanpå jorden? Speciellt inte om man gödsla jorden man planterar i.

Claes Sörmland
Z z_bumbi skrev:
Det finns väl ingen näringsstress av bark ovanpå jorden? Speciellt inte om man gödsla jorden man planterar i.
Barken ger snabb tillväxt av inte minst svamp och den binder upp främst kväve i jorden vilket kan ge näringsstress. Men hur allvarligt det blir beror på många olika omständigheter som underliggande jord, barkens tillstånd, täckbarklagrets tjocklek, hur mycket man gödslar och med vad o s v. Så det behöver inte alls bli allvarlig stress med ett generellt råd är att vänta en eller två säsonger tills plantor av buskar och träd har etablerat sig ordentligt med täckbarken.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att nedbrytning a kolrikt material så som täckbark binder upp kväve verkar alla vara överens om. Däremot tycks det råda delade meningar om hur djupt ner det påverkar. Det finns de som hävdar att om man inte myllar ner täckmaterialet så sker kvävestölden enbart I det översta gränsskiktet och att rötter inte påverkas.

Vet dock av egen erfarenhet att det kan vara svårt att inte blanda ihop täckmaterial och jord om man vill fortsätta plantera mindre plantor på stället senare :)

I TS fall skulle man kunna ta bort hela grässvålen och sätta en marktäckare som inte behöver klippas istället.

• Gilla
Grindstolpe och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar jag bli förvirrad :)

Dena ena säger si, den andra så och så kommer ett tredje råd :/

Har googlat grässvål och marktäckare, avses då att inte ha kvar något gräs alls framför altanen?
Om så är fallet är jag lite osäker hur det skulle passa in.

Det runda hålet började jag gräva för att se hur djupt det går att komma. Det är även en hel del småsten i lerjorden.

Spaljen som syns är baksidan av grannens odlingslådor.

Det jag vill få till är en lite trevligare ”entré”.

Tänk även till så du inte får en vattenfylld grop och dränker trädet istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.