31 166 läst ·
15 svar
31k läst
15 svar
Sätta in energiglas vid fönsterrenovering?
Sida 1 av 2
Ska renovera våra fönster. Fönstrerna består av 2-glas fönster från slutet av 20-talet.
Är det en god idé att samtidigt byta innerglasen mot energiglas? (Kostnadsförslag vi fått för detta är 1.000:-/ kvadratmeter inkl. moms och arbete).
Mvh
xabxab
Är det en god idé att samtidigt byta innerglasen mot energiglas? (Kostnadsförslag vi fått för detta är 1.000:-/ kvadratmeter inkl. moms och arbete).
Mvh
xabxab
Produkter som diskuteras: "fönsterrenovering"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Vi valde att inte göra det när vi renoverade våra gamla fönster.
När jag frågade glasmästaren sa han att det skikt på glasen som gör dem till energiglas är ganska ömtåligt. Det fungerar bra när man limmar in det i kassetter, men när man sätter ett "ensamt" glas så blir det lätt repigt när man sedan putsar det.
Och så är ju förstås frågan, hur mycket uppvärmingskostnad tjänar ni på att göra det? Hur många år tar det att räkna hem det?
När jag frågade glasmästaren sa han att det skikt på glasen som gör dem till energiglas är ganska ömtåligt. Det fungerar bra när man limmar in det i kassetter, men när man sätter ett "ensamt" glas så blir det lätt repigt när man sedan putsar det.
Och så är ju förstås frågan, hur mycket uppvärmingskostnad tjänar ni på att göra det? Hur många år tar det att räkna hem det?
Vi valde att sätta in en kassette från Grundels, mest för bullerreducering. Vi är än så länge (2 veckor) mycket nöjda med resultatet. Hur mycket bättre det blev vad det gäller energibesparing får vi återkomma till. Det kostade ca 23 000 för 17 glas (luft).
Vi har för ett fönster valt att göra det. (ungefär 2.6 meter långt och 1.5 meter högt). Det är ett mycket stort fönster, från -58, och vi har bara satt energiglas på insidan.gaston12 skrev:
Att göra det bara för att spara pengar tror jag inte är lönsamt, men vi var tvungna att göra vid ramen, och när vi ändå hade fönstret isär tänkte vi att byta glaset var något vi trodde skulle vara lönsamt. Vi gjorde det alltså för värmenkostnadens skull (tron är att det lönar sig på ungefär 5-6 års sikt, men det får vi se...). Dock, en stor positiv sidoeffekt var bättre ljudisolering och mindre knak när det blåser.
--- Mats ---
Aha...passar dom kassetterna rakt av utan nån tillpassning av bågen? Om jag kollar på mina fönster så skulle en kassett troligen hamna kant i kant med bågen, dvs. ta upp den plats där det sitter kitt på innerfönstret..gaston12 skrev:
De kan anpassa bågen om det behövs och de fräser då till bågen så att de funkar. Tar lite längre tid för dem men det var inget ovanligt enligt de montörer vi hade.gluecifer skrev:
Förstod jag er rätt att det är bättre byta ut en ruta mot kassett än bara sätta in ett extra glas?
Mina föräldrar har just beställt insättning av grundels glas i sina 50-talsfönster, men dom har inte beställt kassett utan bara en ruta. Finns det nackdelar med den lösningen? (fördelen är priset)
Mina föräldrar har just beställt insättning av grundels glas i sina 50-talsfönster, men dom har inte beställt kassett utan bara en ruta. Finns det nackdelar med den lösningen? (fördelen är priset)
Det blir troligen dyrare men bättre isolering/ljuddämpning med en kassette eftersom den exempelvis består av två 4mm glas och argongas imellan dem. Sätter du in ett 6mm glas så är det sämre än kassetten med 4+4mm. Det finns flera lösningar från exempelvis Grundels och vilket som är bäst beror på vad man vill åstakomma och vad det får kosta. Grundels äger numera också Mistral som har en liknande lösning. Se http://www.mistralfonster.se/.Sommartorparn skrev:
Jag är nöjd men mina kassetter än så länge, vore kul att få veta hur det böir när man byter ett glas mot ett annat.
Som jag förstått det så är det inte fråga om att byta ett glas mot ett annat utan att lägga ett tredje glas innanför ett dubbelkopplat fönster (men jag kanske har missförstått?) Jag skulle nog ha invändningar om dom det gällde att plocka bort en av de vackert vågiga rutor som nu sitter i ........gaston12 skrev:Det blir troligen dyrare men bättre isolering/ljuddämpning med en kassette eftersom den exempelvis består av två 4mm glas och argongas imellan dem. Sätter du in ett 6mm glas så är det sämre än kassetten med 4+4mm. Det finns flera lösningar från exempelvis Grundels och vilket som är bäst beror på vad man vill åstakomma och vad det får kosta. Grundels äger numera också Mistral som har en liknande lösning. Se [länk].
Jag är nöjd men mina kassetter än så länge, vore kul att få veta hur det böir när man byter ett glas mot ett annat.
OK, då förstår jag. Det blir säkert bra, om man vill använda befintligt glas eller ej beror ju som du skriver på vilket glas man har. Vi hade tom några rutor med sprickor så för oss var det ett enkelt val.Sommartorparn skrev:
Vi har installerat Isolock isolerkasett från http://www.bygtema.com i vår lägenhet. Detta gav både bra värme- och ljudisoleing. Deras lösning verkade kräva mindre ingrepp i fönstren än Grundels, därför valde vi dem... Nu sitter jag och funderar på vilket alternativ jag skall välja till sommarhuset...
Någon som jämfört kostnader?
Någon som jämfört kostnader?