Säkert aktuellt nu. Jag vet att det mest ekonomiska nu vore att byta ut stenålderspumpen, men anar att det både svårt med tillgången och att de är dyra nu. Alternativet blir att sänka innetemperaturen för att den ska gå mindre på el. Är det så enkelt att man bara sänker huvudkurvan? Finns ju någon "finlirsinställning också, men har den någon betydelse?

Om man sänker förskjutningen på värmekurvan med t.ex. två steg så blir det ca två grader kallare inne på vintern och man sparar ca 10% av energin för uppvärmningen.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Att förskjuta kurvan gör tyvärr att det blir kallt på hösten, då värmer inte pumpen när det kryper ner mot tio grader. Kan du knäcka kurvan är det bättre, annars så skulle jag justera värme kurvan i steg om 0.2 när det är noll gradigt ute.

T topmount skrev:
Att förskjuta kurvan gör tyvärr att det blir kallt på hösten, då värmer inte pumpen när det kryper ner mot tio grader. Kan du knäcka kurvan är det bättre, annars så skulle jag justera värme kurvan i steg om 0.2 när det är noll gradigt ute.
Det där sa mig inget, vet inte vad knäcka kurvan är, finns ingen inställning som heter så i mina menyer. Men du menar att om jag förskjuter kurvan, så kommer den inte värma alls när det går under 10 grader? Om jag måste springa och justera den då och då, ät ju inte hela världen.

Knäcka kurva avser att justera den vid specifika gradtal. På vår Thermia kan jag justera vid +5, 0 och -5 grader utetemperatur. Så är värmen bra vid +5 och -5 (eller kallare), men känns kallt inne runt nollgradigt ute så kan jag öka temperaturen genom att "knäcka kurvan". Jag ökar då i inställningen för 0 så pumpen ger högre temperatur ut i värmeslingan.
Sedan vad det heter för din pump och om det finns får du läsa i manualen.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Att knäcka kurvan ligger på min anläggning i service menyn, alltså en nivå längre in än de vanliga inställningarna. Börja du med att justera vilken kurva du använder och tänk på att alla justeringar tar lång tid att få effekt så små justeringar och vänta några dagar.
Du behöver inte ta i eftersom även små justeringar har stor inverkan på räkningen.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
T topmount skrev:
Att knäcka kurvan ligger på min anläggning i service menyn, alltså en nivå längre in än de vanliga inställningarna. Börja du med att justera vilken kurva du använder och tänk på att alla justeringar tar lång tid att få effekt så små justeringar och vänta några dagar.
Du behöver inte ta i eftersom även små justeringar har stor inverkan på räkningen.
Tack, ja, jag tänkte ta mig ner på en innetemp på 16-18 grader, då jag gillar min ullkofta och ved till kaminerna är laddad i förrådet :) Lär inte vara någon mening att justera förrän dygnstempen ute ligger på dessa temperaturer i snitt kan jag tänka.

Grundinställning av en bvp ska helst göras vid några minusgrader och då väljer man kurva, den ska grundinställas när den går längre tider och huset behöver värme. Sedan kan man justera och t.ex. "knäcka" kurva om det blir för varmt eller kallt när det blir varmare utomhus.
Har man då gjort grundinställning för t.ex. 21 grader och har det som "börvärde" och sedan vill ha lägre inomhustemp så ändrar man bara "börvärdet" från 21 grader till 16, 18, etc.
Utgår nu från vår Thermia men det bör finnas liknande på andra fabrikat, samt utgår från att du saknar inomhusgivare.

A AndersS skrev:
Grundinställning av en bvp ska helst göras vid några minusgrader och då väljer man kurva, den ska grundinställas när den går längre tider och huset behöver värme. Sedan kan man justera och t.ex. "knäcka" kurva om det blir för varmt eller kallt när det blir varmare utomhus.
Har man då gjort grundinställning för t.ex. 21 grader och har det som "börvärde" och sedan vill ha lägre inomhustemp så ändrar man bara "börvärdet" från 21 grader till 16, 18, etc.
Utgår nu från vår Thermia men det bör finnas liknande på andra fabrikat, samt utgår från att du saknar inomhusgivare.
På min pump går det inte att ange några temperaturer, utan det är bara kurva och så kan man bryta kurvan tydligen. Har en IVT som är snart 20 år, så ja, då fanns inte mycket till teknik... jag är glad varje dag som den fortsätter gå.

Vår är 22 år ;)
Har du en manual?
Vår Thermia har två inställningsnivåer "enkel" och "flera funktioner", olika sätt att knappa för att nå respektive. Och grundmanualen har inget skrivet om nivå "flera funktioner".
Men om det fanns börvärde för temp så borde den ligga överst, på Thermian behöver man inte gå in i inställningar utan det visas direkt i displayen och ändras också där.

Men om du skriver vilken modell det är kommer du säkert få flera svar som hjälper dig.

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Har en thermia diplomat (ej uppkopplad mot intern) och funderar på detta med BÖR.

Har alltid haft BÖR på 20 och detta tillsammans med kurvinställningar medför att det är 20° - 21° inomhus.

Nu tänkte jag försöka få till att det hålls ca 18° och tänkte sänka BÖR till 18.

Är det så det är tänkt att fungera?

Ja, det stämmer.
Kurvan och "knäcka" den är för att justera in jämn temperatur utifrån utomhustemp.
Har justerat in vår Thermia så med "börvärde" 20 grader hållet det inomhustempen runt 20-21 grader.
Men gör sedan en generell sänkning med börvärdet till 19 grader från april-oktober då huset påverkas av solvärme/instrålning.
Men du får prova vad du ska ställa börvärdet på för att ge 18 grader i ditt hus, då det inte mäts någon temperatur (tolkar det som du enbart har utomhusgivare). Så det skulle kunna bli börvärde 17 som ger 18 grader i verklig temp inne.

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ja, det stämmer.
Kurvan och "knäcka" den är för att justera in jämn temperatur utifrån utomhustemp.
Har justerat in vår Thermia så med "börvärde" 20 grader hållet det inomhustempen runt 20-21 grader.
Men gör sedan en generell sänkning med börvärdet till 19 grader från april-oktober då huset påverkas av solvärme/instrålning.
Men du får prova vad du ska ställa börvärdet på för att ge 18 grader i ditt hus, då det inte mäts någon temperatur (tolkar det som du enbart har utomhusgivare). Så det skulle kunna bli börvärde 17 som ger 18 grader i verklig temp inne.
Stämmer bra, kör enbart med inomhusgivare.

Menar inte att det står BÖR 20° på displayen utan RUM 20°.

Hursomhelst tänkte jag ändra till RUM 18° för att förhoppningsvis få till 18 grader inomhus.

Stämmer nog bra, minns inte vad som står på vår Thermia Villa.

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.