46 975 läst ·
136 svar
47k läst
136 svar
Samlingstråd: Identifiera ogräs
Vitsippor
Tidigare i veckan väntade jag på en vän utanför dennes hus (flerfamiljsfastighet) och jag passade på att kika på de fina planteringarna som finns utanför varje port - stora kärl med narcisser, pärlhyacinter och penséer och i marken, med ett fint ljust prydnadsgrus omkring, fanns Ormhassel eller möjligen Trollhassel, jag vet inte skillnaden.
Idag tog jag en lång strandnära (insjö) promenad och njöt av mängderna av vitsippor och tuvor av blåsippor som ännu dröjer sig kvar, och noterar samma sorts lustiga växter som jag såg i gruset utanför min väns hus - Vätteros. Vackra och underliga, och när jag nu läst på om dem ser jag att de är parasiter - snyltrotsväxter - som trivs där hassel växer.
Min undran, kan de där Vätterosorna (?) förstöra något för prydnadshasseln i den lilla planteringen, eller är det bara att strunta i? (Jag vet att det inte är min sak, jag bor inte där, och ibland bryr jag mig för mycket
)
Idag tog jag en lång strandnära (insjö) promenad och njöt av mängderna av vitsippor och tuvor av blåsippor som ännu dröjer sig kvar, och noterar samma sorts lustiga växter som jag såg i gruset utanför min väns hus - Vätteros. Vackra och underliga, och när jag nu läst på om dem ser jag att de är parasiter - snyltrotsväxter - som trivs där hassel växer.
Min undran, kan de där Vätterosorna (?) förstöra något för prydnadshasseln i den lilla planteringen, eller är det bara att strunta i? (Jag vet att det inte är min sak, jag bor inte där, och ibland bryr jag mig för mycket
Verkligen en spännande upptäckt Maria! Jag har aldrig hört om eller sett en vätteros så jag var bara tvungen att googla.Maria T skrev:
Ja, den lever som parasit, det är en växt som helt saknar klorofyll och då måste den få det genom någon annan växt. Kanske ger den något i utbyte såsom svampar gör till träd (och andra växter) Symbios är inte ovanligt i växternas värld - fascinerande
https://www.luontoportti.com/suomi/sv/kukkakasvit/vatteros
Ska läsa på om den lite mer, och om jag har möjlighet ska jag fotografera både längs stranden och vid min väns hus. De är verkligen speciella, ser väldigt "ickeeuropeiska" ut, nästan som utomjordingar.A Abies koreana skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Hej, någon som vet vad detta är? Har googlat runt, använt appen Planta etc men tycker inte att något stämmer. Jag tror att det är samma som i inlägg nr 67 här i tråden. Någon vänlig kunnig själ som vet? 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen aning om vad det är men jag tycker inte det ser ut som parkslide alls! (Medlem ovan trodde det)N newgirl skrev:
Ja då är det nog inte det, som tur är, men bladen är ju väldigt likaN newgirl skrev: