Maria T Maria T skrev:
Gissar på att det är kvickrot...
Tyvärr väldigt mycket kraftigare än kvickrot. Å andra sidan lättare att rycka upp så jag är väl glad att det inte är det.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Någon som vet vad detta är?

Som små tuvor, enbart liknande gräs och inga blommor men dyker upp i rabatten och i gräsmattan. Kan bli 40-50 cm höga minst. De sitter ihop i ett nät av väldigt hållbara rötter under jorden. Drar man upp en tuva följer rotstammen med rakt genom gräsmattan och flera andra tuvor också.

Hyfsat lätta att rycka upp och bli av med, men vore kul att veta vad det är!

[bild]
Någon slags starr tror jag.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
S Syster.K skrev:
Någon slags starr tror jag.
Bra förslag - det ser rimligt ut att det skulle kunna vara någon sådan art! Oklart vilken, men jag fortsätter rycka upp dem när jag kan! Lätt i buskarna där de blir höga som på bilden, svårare i gräsmattan.

• Gilla
martydwe
  • Laddar…
Vad är detta på grannens tomt?
Grönskande växtlighet på en tomt med fokus på okänd planta med stora blad och blå blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jonmo jonmo skrev:
Vad är detta på grannens tomt?
Något strävbladigt... vallört kanske?

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Något strävbladigt... vallört kanske?
Tack, ser mycket likt ut en del av bilderna när jag googlar. Ser nu på datorn att jag verkar ha fotat med en potatis, bra jobbat att identifiera med så dåligt utgångsläge!

Vad är detta som totalt tagit över vår blomlåda?

En lång planta med gröna blad som växer i en vit blomlåda inne vid ett fönster med utsikt över en stadsbyggnad.
Skapa konto
Oidentifierad grönväxt med stora blad och små blomknoppar i en blomlåda inomhus, med utsikt över parkeringsplats.
Skapa konto

J john_heden100 skrev:
Vad är detta som totalt tagit över vår blomlåda?
Men, varför rycker ni inte bara bort ogräset? Ni bestämmer vad som får växa i er blomlåda.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Men, varför rycker ni inte bara bort ogräset? Ni bestämmer vad som får växa i er blomlåda.
Vi planterade en påse med blandade frön så vi visste inte vad som skulle komma upp. Vi vet fortfarande inte om denna stora och snabbväxande sak är ogräs eller om den kommer få blommor så småningom (inga blommor = ogräs i detta fall)

Men vad jag kan se från bilderna så blommar den för fullt. Alla ogräs blommar precis som odlade ettåriga eller fleråriga växter.

BirgitS
J john_heden100 skrev:
Vi planterade en påse med blandade frön så vi visste inte vad som skulle komma upp. Vi vet fortfarande inte om denna stora och snabbväxande sak är ogräs eller om den kommer få blommor så småningom (inga blommor = ogräs i detta fall)
Även sånt som brukar räknas till ogräs blommar ju för att föröka sig så blommor får du nog.

coconut
Grönt ogräs med finfördelade blad som täcker marken, med en fråga om dess identitet.
Skapa konto
En frodig grön växt med små gula blommor och tjocka blad som tar över en trädgårdstomt.
Skapa konto

Detta har tagit över en stor del av tomten. Nån som vet vad det är?

• Gilla
coconut
  • Laddar…
Någon som vet vad detta är? Långa rötter men bladen växer som små buskar längs med gräsmattan. Hand som lyfter buskliknande växt med långa rötter mot en gräsmatta.
Skapa konto

Maria T
I inxs74 skrev:
Någon som vet vad detta är? Långa rötter men bladen växer som små buskar längs med gräsmattan. [bild]
Rätt säker på att det är nate/våtarv, torde vara det vanligaste ogräset och jag har betydligt mer av det där än av kirskål och maskrosor tillsammans. Tur att det är relativt lättryckt!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.