45 269 läst ·
136 svar
45k läst
136 svar
Samlingstråd: Identifiera ogräs
Tack. Vet du varför dom har dykt upp? Kan inte minnas jag hade detta förra året. Och vet du hur man blir av med dom?Maria T skrev:
Att de dykt upp hos dig borde vara för att någon i närområdet har dem, det är fröogräs och sprids med vinden. Det enda ställe som jag, personligen sett, inte haft detta ogräs var långt ute i Stockholms skärgård (gissar att fröena från fastlandet hamnar i vattnet). Jag tror bara att det är att dra dem så fort de syns, tycker ändå att det är ett relativt lätt ogräs att bli av med till skillnad från klöver och kirskål med flera, som har långa utlöpare i jorden.I inxs74 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Fröna gror normalt på hösten och i höstas var antagligen dina våtarv så små att du inte märkte dem bland grässtråna. De du har nu kommer att dö till vintern så det viktigaste är att se till att det inte bildas nya frön.I inxs74 skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Våtarv
Svårt att se på bilden...men om de växer längs marken i väldig fart som täcker en yta snabbt från enstaka plantor så tror jag vi har samma lite här och där. De är enkla att ta bort manuellt...bara att samla ihop "tentaklerna" och dra rakt upp, så får man med hela plantan. Jag har inte sett att de kommer på nytt på samma ställe igen.
Tack för det
Skulle kunna vara våtarv
När jag googlar ser jag lila blommor på dessa
Men jag har aldrig sett "mina" utslagna som de på bilderna
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophylla/stell/stelmed.html
Ja precis
Men lätt...Nja ibland de är fantastiska på att gå "under" gräset
De täcker 40 av gräsmattan...
Har plockat 6 skottkärror och nej tyvärr de kommer igen...
Överväger kemisk bekämpning...typ diesel o tändare...suck det här var min första egenanlaggda gräsmatta o den här #$$$$$%&^^ är överallt.
Skulle kunna vara våtarv
När jag googlar ser jag lila blommor på dessa
Men jag har aldrig sett "mina" utslagna som de på bilderna
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophylla/stell/stelmed.html
Ja precis
Men lätt...Nja ibland de är fantastiska på att gå "under" gräset
De täcker 40 av gräsmattan...
Har plockat 6 skottkärror och nej tyvärr de kommer igen...
Överväger kemisk bekämpning...typ diesel o tändare...suck det här var min första egenanlaggda gräsmatta o den här #$$$$$%&^^ är överallt.
40% av mattan alltså
Tyvärr är själkarna lite hårda att gå på annars hade de fn...fått vara...som blåbärsris typ...
Tyvärr är själkarna lite hårda att gå på annars hade de fn...fått vara...som blåbärsris typ...
Jepp trampört stämmer precis
Men hur fn blir man av med den
Ngn som har ngt råd?
Om man köper robotklippare o sätter den lågt dör *^%##%&¥€ då? Någon som vet?
Tyvärr har jag enorma mängder sand vid huset. Alla grannar har problem att trots vattning dör gräset. Det är snustort 30 min efter du slår av vattenspridaren.
Trampörten verkar gilla det. Så fort gräset dör tar den över med rötter på 30-50cm klarar den sig #$%##%$$
Enda stället jag inte har den på är vid en häck mot grannen som ger skugga o under studsmattan.
Tyvärr går det inte bekämpa maskinellt. Det är för mycket. Måste till något kemiskt...
Men hur fn blir man av med den
Ngn som har ngt råd?
Om man köper robotklippare o sätter den lågt dör *^%##%&¥€ då? Någon som vet?
Tyvärr har jag enorma mängder sand vid huset. Alla grannar har problem att trots vattning dör gräset. Det är snustort 30 min efter du slår av vattenspridaren.
Trampörten verkar gilla det. Så fort gräset dör tar den över med rötter på 30-50cm klarar den sig #$%##%$$
Enda stället jag inte har den på är vid en häck mot grannen som ger skugga o under studsmattan.
Tyvärr går det inte bekämpa maskinellt. Det är för mycket. Måste till något kemiskt...
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Djädra skitogräs. Det är nästan för bra. Om det hade varit lite lagom så fine jag bryr mig inte. Men så som det tar över överväger jag tom asfalt...

Och TACK för hjälpen m identifieringen