Hej,
Vi ska titta på ett hus idag som står listad med fel area. Jag vet med säkerhet att det är så då huset är en nyckelfärdig modell som vi tidigare tittat på. De har angivit 20kvm större än det faktiskt är i annonsen med en notis som säger att det är säljarens uppgift och om köpare vill ha exakt area så behöver man låta huset mötas upp. Huset är byggt för fyra år sedan så jag tycker det är konstigt att man inte har tydliga uppgifter på detta. Tydligen så har säljaren skickat in detta för att få det uppdaterat hos skatteverket också. Låter konstigt i mina öron. Varför skulle man ljuga om detta? Det ends jag tänker på är att de då kan få ut mer för huset och hoppas att köparen inte är kunnig och tycker att det är skitsamma. De extra 20 kvm, räknat med deras eget pris/kvm, innebär ca 900.000:- på priset.

Hur ifrågasätter jag detta på bästa sätt till mäklaren? Vi är myyyyyyycket intresserade av huset men vill givetvis inte betala för 20kvm som vi inte får.

Kan tillägga att detta är första bostadsköpet och vi är oerfarna med allt som kommer därtill.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Kräv att få göra en exakt areamätning med hjälp av ett professionellt företag som kan utfärda ett mätcertifikat. Be mäklaren uppdatera annonsen om det är fel i den. Sedan hur mycket det faktiskt påverkar priset är en annan sak. Beror på vilka bud som kommer och hur marknaden värderar just det huset.

• Gilla
Alti och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är mycket vanligt att Skatteverkets uppgifter om area inte stämmer med verkligheten för småhus. Därmed blir också uppgifterna i fastighetsregistret fel eftersom de hämtas från Skatteverket. Så blir det fel i annons och prospekt för att mäklaren i sin tur hämtar uppgifterna från fastighetsregistret.

Förr var det folksport att ange mindre storlek på sin huvudbyggnad än verkligheten eftersom det gav lägre fastighetsskatt. Nu när bostadskarriärsgenerationerna som flyttar från lägenhet har börjat bry sig om kvadratermeterpris och filtrerar Hemnet efter bostadsyta så blir incitamenten de motsatta.

• Gilla
pether och 19 till
  • Laddar…
En fråga.

Mitt hus mäter 8 x 16 m, mätt på ytterväggarna. (Plus garage.)

Hur beräknas boyta?

Claes Sörmland
I korthet mäter du avståndet mellan insidorna av ytterväggarna och multiplicerar med varandra och där har du ytan. Är det två våningar så upprepa på varje plan och addera. Är garaget en egen byggnad så glömmer du det.

Finns t ex väldigt tjock murstock, snedtak med låga takhöjder, djupa fönsternisher o s v så får man justera lite. Källare och garage man kan nå från bostaden komplicerar det hela. Och vidbyggda vinterträdgårdar...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi ska nog heller inte underskatta två faktorer för varför det är fel uppgifter för boarean för ett småhus i fastighetsregistret:

1. Auktoritetstro. En stor majoritet av människor i vårt samhälle tror helt enkelt okritiskt på siffror i databaser. Anges 119 kvadratmeter så måste det vara det. Och den enda som kan ändra på detta är någon typ av myndighet eller kanske kommunen tror man. Läs gamla trådar här om frågan och det kryllar av skribenter som tror att det bara är en högre auktoritet som kan ändra på siffrorna. De provoceras vanligen storligen av uppgiften att man själv bara kan skicka in en ny siffra till Skatteverket så ändras fastighetsregistret.

2. Lathet. Ska aldrig underskattas. Att faktiskt ta fram måttband (laser idag?) och mäta sitt småhus och räkna ut arean är jobbigt. Det kanske tar 30 min. Få som gör. (Jag kastar ingen första sten här, jag ägde mitt hus i nästan 20 år före jag ändrade den felaktiga boarean vid en fastighetsdeklaration.)

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi ska nog heller inte underskatta två faktorer för varför det är fel uppgifter för boarean för ett småhus i fastighetsregistret:

1. Auktoritetstro. En stor majoritet av människor i vårt samhälle tror helt enkelt okritiskt på siffror i databaser. Anges 119 kvadratmeter så måste det vara det. Och den enda som kan ändra på detta är någon typ av myndighet eller kanske kommunen tror man. Läs gamla trådar här om frågan och det kryllar av skribenter som tror att det bara är en högre auktoritet som kan ändra på siffrorna. De provoceras vanligen storligen av uppgiften att man själv bara kan skicka in en ny siffra till Skatteverket så ändras fastighetsregistret.

2. Lathet. Ska aldrig underskattas. Att faktiskt ta fram måttband (laser idag?) och mäta sitt småhus och räkna ut arean är jobbigt. Det kanske tar 30 min. Få som gör. (Jag kastar ingen första sten här, jag ägde mitt hus i nästan 20 år före jag ändrade den felaktiga boarean vid en fastighetsdeklaration.)
Verkligen! I vårt fall så tycker jag det är konstigt då huset byggdes för fyra år sedan, så man bör väl ha riktiga uppgifter från bygget och husbeställningen. Får fråga mäklaren och se om de har breddat huset från ordinare husmodell eller något för det könns lite lurt.

• Gilla
/nenne
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Ikr1 skrev:
Verkligen! I vårt fall så tycker jag det är konstigt då huset byggdes för fyra år sedan, så man bör väl ha riktiga uppgifter från bygget och husbeställningen. Får fråga mäklaren och se om de har breddat huset från ordinare husmodell eller något för det könns lite lurt.
Det är inte så att man har rört ihop byggnadsarea och boarea? Det första är ju ofta det som spelar roll utifrån bygglovshänseende och där det finns skäl att uppge detta när bygglov söks för att prövas mot byggrätten i detaljplan. Den som inte är med här kan ju få för sig att byggnadsarea från bygglovsprocessen är boarean.

Jag har exempel från grannskapet på detta. Jag ser att man anger 100 kvm som storlek i Hemnetannons men huset måste ha en något mindre boarea eftersom det är byggnadsarean (fick detaljerna vid ett grannehörande), ytterväggarna har ju en viss tjocklek.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så att man har rört ihop byggnadsarea och boarea? Det första är ju ofta det som spelar roll utifrån bygglovshänseende och där det finns skäl att uppge detta när bygglov söks för att prövas mot byggrätten i detaljplan. Den som inte är med här kan ju få för sig att byggnadsarea från bygglovsprocessen är boarean.

Jag har exempel från grannskapet på detta. Jag ser att man anger 100 kvm som storlek i Hemnetannons men huset måste ha en något mindre boarea eftersom det är byggnadsarean (fick detaljerna vid ett grannehörande), ytterväggarna har ju en viss tjocklek.
Så kan det absolut vara! Det låter som en rimlig förklaring

• Gilla
Anna P N och 2 till
  • Laddar…
Är huset så nytt så kontakta kommunen och be om kopia av bygglovet. De har säkert kontrollmät grunden så då kan det inte vara en diff på 20 kvm

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T Tinototem skrev:
Är huset så nytt så kontakta kommunen och be om kopia av bygglovet. De har säkert kontrollmät grunden så då kan det inte vara en diff på 20 kvm
Tack, bra tips!

S
När vi köpte huset var det 86m2 i annonsen, men efter köp mätte jag upp det enligt konstens alla regler till 105m2. Tror tidigare ägare ville hålla ytan nere pga fastighetsskatten. Då det är ett gammalt hus med lite "ineffektiva" kvadratmeter så reagerar man inte på den stora skillnaden i annonsen. Men jag tror att det var många som skippade att åka på visning då 86m2 är såå litet. Så där hade nog säljarna vunnit på att uppge riktig boarea.

Svärföräldrarna håller på att sälja gård med två bostadshus och 6-8 uthus ägnade nog 2 dar åt att mäta upp allt så det skulle stå rätt i annonsen, men så noggranna är nog få.... Blir lite komiskt när mäklaren sen skriver "uthus om ca 2453m2", i min värld är en sådan siffra inte speciellt cirka. Men det är väl för att friskriva sig.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S swirve skrev:
När vi köpte huset var det 86m2 i annonsen, men efter köp mätte jag upp det enligt konstens alla regler till 105m2. Tror tidigare ägare ville hålla ytan nere pga fastighetsskatten. Då det är ett gammalt hus med lite "ineffektiva" kvadratmeter så reagerar man inte på den stora skillnaden i annonsen. Men jag tror att det var många som skippade att åka på visning då 86m2 är såå litet. Så där hade nog säljarna vunnit på att uppge riktig bostadsarea.
Vad jag minns hade det tidigare ingen skattemässig betydelse om bostadsarean var under 120 kvm.

Minns jag fel?

S
yonna yonna skrev:
Vad jag minns hade det tidigare ingen skattemässig betydelse om bostadsarean var under 120 kvm.

Minns jag fel?
Kan så va, det va före min tid 😀 nån anledning tänker jag ändå att det fanns. Eller om mätreglerna ändrat sig. Tex är ovanvåningen 1.98 i takhöjd och kanske ibte räknades med innan?!

Farstatjej90
Ni vet hur stort huset är och det påverkar er budgivning men ni budar mot personer som tror att det är 20kvm större och då innebär det att ni kommer "få betala" för mer än ni får.

Köparen är ju i nuläget friskriven från ansvar eftersom han/hon uppmanar till egen mätning. Så länge det finns budgivare som inte vill mäta och lägger bud som säljaren är nöjd med finns ju inget incitament för säljaren att låta er mäta något.

Om ni är de enda budgivarna behövs heller ingen mätning för då säger ni bara att ni vet att huset är så här stort och detta är vårt bud.

Det enda scenariot jag kan se där säljaren skulle vinna något på en mätning och att uppdatera annonsen är ifall det finns flera budgivare som vill mäta och inga bud säljaren kan acceptera....

Men att ni mäter och sen uppdateras annonsen i ett läge där det finns flera intressenter det riskerar ju bara att sänka priset så det förstår jag inte varför säljaren skulle gå med på....

Vem ska betala mätningen förresten? Om det inte ska göras av er själva alltså 🤔

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.